2014-07-21, 17:43
Medlem
Tja, jag har en Kina eu-moppe (Viarelli GT1) som jag använder för att pendla till lite ställen.
Jag köpte den sommaren 2013, och han har haft lite "problem" sen dess. Notera att jag är en total newbie när det gäller att mecka etc.

När jag först köpte den så hade den extremt dålig tomgång när han va kall, dog vid varenda rödljus om man inte stog och höll på gasen, var extremt svår startad både med kick och el, när den var varm dock så gick båda dessa moment perfekt. Ställde in den under vintern 13-14 och tog ut den i mars i år, bestämde mig för att fixa det här med tomgången och hittade till en "fritids-verkstad" som hjälpte mig att skruva upp tomgången. Nu (sommar=varmt ute) el-startar han om jag gasar på 2-4 försök ungefär och tomgången är inget fel på.

Dock kan axxen vara extremt seg precis när jag kör iväg från att ha startat, och han dör vid tomgång ibland precis när jag startat om jag bara släpper gasen och inte kör iväg efter start.
Så då undrar jag; vad är felet med den? Kan vara batteriet dock så funkar alla lampor bra? Kan det vara tändstift? Kan det vara att han får för mkt luft? Kan det vara att jag inte har nytt olja som rekommenderat efter köpet direkt?,har alltså haft samma olja (från tillverkaren) i ett år kan det påverka detta?
Tacksam för svar
OCH INNAN DU ENS TÄNKER PÅ DET, JA JAG ÄR ÖVER 18
Citera
2014-07-21, 18:03
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Kan det vara överflöd av bensin?
Citera
2014-07-21, 18:36
Medlem
För att vara lite efterklok så sälj och köp en Honda vision eller liknande med 5 års garanti Visst den kostar 20000kr men då har du garanterat minst 5 problemfria år. Billig försäkring via Honda. Bara att sätta sej på och trycka igång.

Åter till problemet, jag tror att det sitter en vacumventil istället för bensinkran den kan hänga sej. Ryck lös båda slangarna från kranen och trä på en bit lös slang sen suger du försiktigt i slangen är det stopp så byter du till den andra när du suger lätt där så ska bensinen friflöda i den andra, puh jobbigt att förklara i text..

Kommer det inte bensin eller att du måste suga hårt så har du hittat felet.

Skit i förgasaren kan det vara.
Tätt bränslefilter.
Eftersom att den är seg när du åker iväg så tror jag att den inte får bränsle.
Citera
2014-07-21, 19:06
Medlem
Ballongkatts avatar
Knappast överflöd av bensin va hur fan tänkte du där?

Det är inte tändstiftet för då skulle den inte gått alls. Samma sak med batteriet.

Troligtvis är det bränsletillförseln eller förgasaren som krånglar.

Kolla att bränsleslangarna alltid har en nedåtlutning så bensinen kan rinna neråt. Mopeders motorer är väldigt små och orkar inte skapa det tryck som behövs för bensinen att pressas fram om slangarna går uppåt. Du får ringla dem på ett bra sätt eller klippa av dem så de blir kortare. Ett bra sätt för att kolla att det kommer bensin är att själv suga i "tryckslangen". Den sitter under tanken bredvid bensinslangen.

Om det är förgasaren så kolla att det inte kommit in skit eller att filtret sitter löst. En gång som 15-åring glömde jag det där efter meck och körde utan filter. Den dog så fort man axxade.

Troligtvis är det något av detta, eller så har den fortfarande taskig tomgång. Gå till en riktig verkstad btw
Citera
2014-07-21, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongkatt
Knappast överflöd av bensin va hur fan tänkte du där?

Det är inte tändstiftet för då skulle den inte gått alls. Samma sak med batteriet.

Troligtvis är det bränsletillförseln eller förgasaren som krånglar.

Kolla att bränsleslangarna alltid har en nedåtlutning så bensinen kan rinna neråt. Mopeders motorer är väldigt små och orkar inte skapa det tryck som behövs för bensinen att pressas fram om slangarna går uppåt. Du får ringla dem på ett bra sätt eller klippa av dem så de blir kortare. Ett bra sätt för att kolla att det kommer bensin är att själv suga i "tryckslangen". Den sitter under tanken bredvid bensinslangen.

Om det är förgasaren så kolla att det inte kommit in skit eller att filtret sitter löst. En gång som 15-åring glömde jag det där efter meck och körde utan filter. Den dog så fort man axxade.

Troligtvis är det något av detta, eller så har den fortfarande taskig tomgång. Gå till en riktig verkstad btw
Detta kanske låter som en otroligt dum fråga, men du tror inte att de går att skaka eller luta mopeden vid start så att bensinen rinner då, som jag sa tidigare är jag helt värdelös när det gäller meck, vet knappt vart något av det du skrev sitter :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in