• 1
  • 2
2014-08-03, 15:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ska man springa på bryggan o hoppa i och ur båtar, så ja, då ska man ha flytväst.
Det är lätt hänt att man snubblar till o hamnar i vattnet och resultatet kunde man ju se här i tråden.
Med en flytväst så hade personen troligen klarat sig.
Det finns västar med gaspatron som blåser upp sig vid vattenkontakt, så att påstå att de är i vägen håller inte heller.
Nonsens, har du lite vett så rökar man inte ut för sådant här.
Olyckor sker och allt kan vi inte skydda oss ifrån.
Citera
2014-08-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Ja ibland får vissa i sig alkohol utan att märka det
Citera
2014-08-03, 19:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ska man springa på bryggan o hoppa i och ur båtar, så ja, då ska man ha flytväst.
Det är lätt hänt att man snubblar till o hamnar i vattnet och resultatet kunde man ju se här i tråden.
Med en flytväst så hade personen troligen klarat sig.
Det finns västar med gaspatron som blåser upp sig vid vattenkontakt, så att påstå att de är i vägen håller inte heller.

Är man extremt förnuftig har du naturligtvis rätt (och de passagerare som från avgång bosatt sig i Titanics livbåtar hade också överlevt). Dock gissar jag att du inte seglat mycket i Stockholms skärgård i allmänhet eller till Sandhamn i synnerhet? Sandhamn har väldigt lite med sjövett att göra men väldigt mycket med party, party, party. Själv har jag skytt det som pesten utom då det råkat utgöra närmsta ställer för handelsbod eller en tröstande middag då vädret varit skit för länge.
Visst kan man vandra runt i automatiska flytvästar eller klä sig i innerslangar från gamla bildäck men då är man liksom inte särskilt "rätt" i Sandhamn... jag har seglat i skärgården i 40 år och aldrig trattat i vattnet. Shit happens.
Citera
2014-08-03, 23:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Ja ibland får vissa i sig alkohol utan att märka det
Tusentals om inte tiotusentals dricker alkohol och rör sig vid hamnen i Sandhamn varje år, att den här killen haft oflyt är inget att snacka om men det dör flera hundra i Sverige som har oflyt både med och utan alkohol.
Citera
2014-08-04, 00:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winkos
Killen var född år 94, och gick en klass under mig på gymnasiet. Hur skön som helst. Detta var en olyckshändelse som kan hända även den bästa av oss. Detta är så jävla tragiskt och du har mage till att säga att han FÖRMODLIGEN var en drygjävel och att det då inte är någon större förlust.
Det är sådanna dryg-jävlar som Du som ingen bryr sig om. Fortsätt att överlev ensam ute i skogen, ingen som behöver dina dryga kommentarer.
Beklagar!

Jag har varit mycket i Sandhamn och ofta gått över andra båtar in till bryggan (inte minst inför starterna till Gotland Runt). Det är ett knepigt ställe och egentligen borde man naturligtvis ha flytväst eftersom folk faktiskt drattar i då och då när de klättrar mellan båtarna.

Men som andra sagt så är det liksom ingenting man gör.

Väldigt tråkigt att höra om en ung, trevlig person så råkar så otroligt illa ut.

Kanske kan en olycka som denna få folk att tänka om och faktiskt börja använda flytvästarna (de moderna, automatiska, sitter ju inte direkt i vägen) hela vägen in till bryggan?!
Citera
2014-08-05, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Är man extremt förnuftig har du naturligtvis rätt (och de passagerare som från avgång bosatt sig i Titanics livbåtar hade också överlevt). Dock gissar jag att du inte seglat mycket i Stockholms skärgård i allmänhet eller till Sandhamn i synnerhet? Sandhamn har väldigt lite med sjövett att göra men väldigt mycket med party, party, party. Själv har jag skytt det som pesten utom då det råkat utgöra närmsta ställer för handelsbod eller en tröstande middag då vädret varit skit för länge.
Visst kan man vandra runt i automatiska flytvästar eller klä sig i innerslangar från gamla bildäck men då är man liksom inte särskilt "rätt" i Sandhamn... jag har seglat i skärgården i 40 år och aldrig trattat i vattnet. Shit happens.

Åker du runt utan säkerhetsbälte för att du aldrig har krockat? Har du ingen hemförsäkring för ditt hus har ju aldrig brunnit eller fått inbrott?
Kör du mc utan hjälm för att din frisyr blir ju förstörd och du har ju ändå aldrig klotat?

Något som definitivt inte är "rätt" i Sandhamn är att ha legat i vattnet i två dagar medans krabborna tuggat lite på en. Det är inte så hög raggningsfaktor på att vara död.

Jag pratar inte om att man ska klä sig i innerslangar eller div bildäck, utan ska man hålla på och hoppa i och ur båten, speciellt på fyllan så gör sig en flytväst väldigt bra.
Att du har seglat i 40 år betyder ju inte att alla andra klarar sig när/om de trillar i vattnet, eller hur?

Världen består av mer segelyta än den som finns runt Tokholm.
Citera
2014-08-05, 01:39
Medlem
Citat:

Nej, det är sant att man inte kan skydda sig ifrån allt, men en sådan enkel grej som en flytväst hade ju troligen räddat livet på personen i just detta fall.
Citera
2014-08-05, 01:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Åker du runt utan säkerhetsbälte för att du aldrig har krockat? Har du ingen hemförsäkring för ditt hus har ju aldrig brunnit eller fått inbrott?
Kör du mc utan hjälm för att din frisyr blir ju förstörd och du har ju ändå aldrig klotat?

Något som definitivt inte är "rätt" i Sandhamn är att ha legat i vattnet i två dagar medans krabborna tuggat lite på en. Det är inte så hög raggningsfaktor på att vara död.

Jag pratar inte om att man ska klä sig i innerslangar eller div bildäck, utan ska man hålla på och hoppa i och ur båten, speciellt på fyllan så gör sig en flytväst väldigt bra.
Att du har seglat i 40 år betyder ju inte att alla andra klarar sig när/om de trillar i vattnet, eller hur?

Jo men det hoppar folk in och ur båtar dagligen i Sandhamn, det här var ett extremfall.
Citera
2014-08-05, 01:43
Medlem
Citat:
Jo men det hoppar folk in och ur båtar dagligen i Sandhamn, det här var ett extremfall.

De andra som trillade o hamnade i vattnet kanske hade flytväst eller inte var aspackade? Man får ju aldrig veta eftersom sådan statistik inte förs.
Man har ju inte nytta av bilbältet fören man krockar...
Citera
2014-08-05, 08:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Har du ont nånstans? Vad har säkerhetsbälten, hjälmar och hemförsäkringar med saken att göra?
Ja, det vore bra om folk var mer noggranna med flytväst men jag försökte förklara för dig varför sådana inte används så mkt. av festfolket på Sandhamn. Lika lite som folk i kön till Stureplans innekrogar är iförda galoscher och sydväst om det regnar (du gillar ju non sequiteurs).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in