2014-07-21, 08:40
Medlem
Jag har under en längre tid vistats i Spanien och givetvis umgåtts med lokalbefolkningen där jag befunnit mig.

Enligt många är svenskar kalla människor medan exempelvis spanjorer är varma, kärleksfulla och genuint trevliga. Efter att ha umgåtts med folket i landet så kan jag på sätt och vis förstå om spanjorer (eller lättraggade tjejer) anser att så är fallet, låt mig förklara:
Spanjorer ger komplimanger, (alldeles för mycket komplimanger som inte känns alls genuina), de glor som kossor när man går förbi (totalt odiskret) samt är väldigt påträngande. Med mig på resan till Spanien hade jag min kille och våran dotter och de var inte främmande för att bara komma fram och lyfta upp henne utan min tillåtelse, som exempel.

Så om man anser att det är VARMT och kärleksfullt att bete sig så kan jag förstå om man tycker att vi är kalla här. Fast själv tycker jag nog bara att man är rätt naiv om man är av den åsikten.

En annan sak jag märkt flera gånger är att spanska män alltid försöker tracka ner på min kille. "Han är dålig på det " "Han är barnslig" "Din kille är inte lika bra som jag "
Detta har ENDAST hänt med spanjorer, det händer inte i Sverige eller på andra ställen vi rest till.

Finns det någon annan som märkt av samma sak? Gillar spanjorskor deras beteende? Går detta beteende hem i Spanien? Eller går det bara hem hos turister? Går det hem alls?
Är spanjorer mindre intelligenta?
Citera
2014-07-21, 09:06
Medlem
Spashs avatar
Det är ingen nyhet att spanjorerna är mindre intelligenta och sliskiga. Bränn kläderna din dotter har haft på sig (när dem lyfte upp henne) och glöm inte att sanera henne så fort ni hinner.
Citera
2014-07-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spash
Det är ingen nyhet att spanjorerna är mindre intelligenta och sliskiga. Bränn kläderna din dotter har haft på sig (när dem lyfte upp henne) och glöm inte att sanera henne så fort ni hinner.

Jag tror jag satsar på att tvätta kläderna först
Citera
2014-07-21, 10:39
Medlem
Spashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giftsvamp
Jag tror jag satsar på att tvätta kläderna först

Det bör också fungera
Citera
2014-07-21, 10:47
Medlem
hermosas avatar
Citat:

Enligt många är svenskar kalla människor medan exempelvis spanjorer är varma, kärleksfulla och genuint trevliga. Efter att ha umgåtts med folket i landet så kan jag på sätt och vis förstå om spanjorer (eller lättraggade tjejer) anser att så är fallet, låt mig förklara:
Spanjorer ger komplimanger, (alldeles för mycket komplimanger som inte känns alls genuina), de glor som kossor när man går förbi (totalt odiskret) samt är väldigt påträngande. Med mig på resan till Spanien hade jag min kille och våran dotter och de var inte främmande för att bara komma fram och lyfta upp henne utan min tillåtelse, som exempel.

Så om man anser att det är VARMT och kärleksfullt att bete sig så kan jag förstå om man tycker att vi är kalla här. Fast själv tycker jag nog bara att man är rätt naiv om man är av den åsikten.

Finns det någon annan som märkt av samma sak? Gillar spanjorskor deras beteende? Går detta beteende hem i Spanien? Eller går det bara hem hos turister? Går det hem alls?
Är spanjorer mindre intelligenta?

För det första kommer du nog aldrig förstå dig på dom för dom är nästan exakt sådär som du säger. Ja det går faktiskt hem hos oss att få komplimanger och dom är väldigt sociala och framåt. Sen att dom lyfte ditt barn bara sådär är ingenting dom gör så och tänker ingenting. Men svenskar är helt tvärtemot här det är klart att du tycker det är konstigt? Och jag tycker svenskar är konstiga för människor från alla länder är olika. Sen va du säkert i en turiststad där är dom värre än också än om man åker till mindre stad
Citera
2014-07-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hermosa
För det första kommer du nog aldrig förstå dig på dom för dom är nästan exakt sådär som du säger. Ja det går faktiskt hem hos oss att få komplimanger och dom är väldigt sociala och framåt. Sen att dom lyfte ditt barn bara sådär är ingenting dom gör så och tänker ingenting. Men svenskar är helt tvärtemot här det är klart att du tycker det är konstigt? Och jag tycker svenskar är konstiga för människor från alla länder är olika. Sen va du säkert i en turiststad där är dom värre än också än om man åker till mindre stad

Självklart fattar jag att vi är olika men det hela känns falskt från deras sida.
Jag har träffat spanjorer både i och utanför Spanien och det har aldrig slått fel, de är likadana med sina komplimanger och sin smörighet. ALLTID. De kan säga att man är deras kompis efter 5 minuters umgänge och i princip lova lika mycket som Alladin när han sjunger på sin flygande matta för sin Jasmin.

Jag har knappt varit i någon turiststad i Spanien utan mest på landsbygden. Har varit runt hela landet under flera månader så jag har en del erfarenhet så det är ingen enstaka "kanarieöarna-tur" eller Mallorcaresa jag varit på.
Senast redigerad av giftsvamp 2014-07-21 kl. 11:27.
Citera
2014-07-21, 12:12
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Du kan ju tänka dig hur stelt och bisarrt dessa personer skulle tycka Sverige var. Alltså det är inget rätt eller fel, det är olika kulturer.
Citera
2014-07-21, 12:20
Medlem
Man kan ta knäckebröd och Kalles kaviar med på utlandsresan om man vill och tycker paella är otäckt, det är väl individuellt hurdan mage man har.

I vissa kulturer prutas det friskt innan en handel är slutförd och det är som en ritual som ger en slags kontakt som tillfredsställer något mystiskt behov.

I Sverige kanske det är mindre vanligt att dividera inne på ICA om mjölken verkligen är värd en tia eller en femma egentligen.
Citera
2014-07-21, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thingamabob
Man kan ta knäckebröd och Kalles kaviar med på utlandsresan om man vill och tycker paella är otäckt, det är väl individuellt hurdan mage man har.

I vissa kulturer prutas det friskt innan en handel är slutförd och det är som en ritual som ger en slags kontakt som tillfredsställer något mystiskt behov.

I Sverige kanske det är mindre vanligt att dividera inne på ICA om mjölken verkligen är värd en tia eller en femma egentligen.

Otäck var ett bra ord för detta folk, tack!

Självklart kan man göra det men jag gillar ju att uppleva andra kulturer - trots detta. Dock har jag ju vistats i många andra länder där man inte beter sig så här.
Varför tracka ner på min kille? Varför ge komplimanger man inte menar?
Är medveten om att det är olika kulturer och att vi beter oss olika, men det är väl sunt förnuft att inte bete sig illa mot en av två i ett par? Även i Spanien.
Citera
2014-07-21, 14:05
Medlem
Retsinas avatar
Spanjorer är glada i att slicka öra och förföra med hjälp av gitarr. Om du ser detta så måste du agera snabbt.
Citera
2014-07-21, 14:12
Medlem
DixieDs avatar
Borde hända med greker och italienare också om man vill ha en dam
Citera
2014-07-21, 14:14
Medlem
Citat:
Otäck var ett bra ord för detta folk, tack!

Självklart kan man göra det men jag gillar ju att uppleva andra kulturer - trots detta. Dock har jag ju vistats i många andra länder där man inte beter sig så här.
Varför tracka ner på min kille? Varför ge komplimanger man inte menar?
Är medveten om att det är olika kulturer och att vi beter oss olika, men det är väl sunt förnuft att inte bete sig illa mot en av två i ett par? Även i Spanien.

Förklara för din gubbe att han får skicka ut andra vibbar mot omgivningen genom att lägga armen om dig och hela tiden ha en hand på dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in