2014-07-21, 00:08
Medlem
megasinned1s avatar
Jag undrar om man kan hitta folköl bakom öob asså bakom själva butiken baksidan liksom? när jag var 17 så hittade jag och en kompis cola. Datumet hade inte gått ut eller något sådant liksom att dom bara slänger sånt till barnen. Vore detta möjligt med folköl? bättre man tar det liksom tänk på dessa barn i Afrika medans vi Svenskar bara slänger folköl bakom butiken.
Senast redigerad av megasinned1 2014-07-21 kl. 00:09. Anledning: fel stavning
Citera
2014-07-21, 00:10
Medlem
curiamobiliums avatar
Kolla bakom Systembolaget istället.
Citera
2014-07-21, 00:13
Medlem
megasinned1s avatar
Jag skulle inte tro att detta va möjligt att dom slänger rent öl bakom systemet men man vet ju inte. En del folk säger att vi ska tänka på andra runt om i världen medans vissa. Folk slänger rent öl som inte ens datumet har gått ut på skulle inte förvåna mej
Citera
2014-07-21, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megasinned1
Jag skulle inte tro att detta va möjligt att dom slänger rent öl bakom systemet men man vet ju inte. En del folk säger att vi ska tänka på andra runt om i världen medans vissa. Folk slänger rent öl som inte ens datumet har gått ut på skulle inte förvåna mej

Är lite nyfiken på fenomenet "rent öl" som du skriver om, vad är det och vart, förutom bakom ÖoB, kan jag få tag på detta?
Citera
2014-07-21, 00:44
Medlem
megasinned1s avatar
Ibland har dom folköl som dom slänger på baksidan av öob skulle kunna finnas på maxi också tror jag men cola finns det ibland kanske öl tillomed. Detta gör dom för att få in ny varor men ölen har inte ens gått ut på datumet. Om man tittar på olika platser kvällstiden som baksidan av ica öob som inte är stängslat såklart så kan det säkert finnas något.
Citera
2014-07-21, 01:05
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Mycket lodartrådar på Flashback nu för tiden. Kan i och för sig vara ett sommarlovstroll också ja.
Citera
2014-07-21, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av megasinned1
Jag undrar om man kan hitta folköl bakom öob asså bakom själva butiken baksidan liksom? när jag var 17 så hittade jag och en kompis cola. Datumet hade inte gått ut eller något sådant liksom att dom bara slänger sånt till barnen. Vore detta möjligt med folköl? bättre man tar det liksom tänk på dessa barn i Afrika medans vi Svenskar bara slänger folköl bakom butiken.

Ja, det kan du. Ordet du letar efter är "dumpstring" eller "dumpstra". Googla och bli lyckligare!
Citera
2014-07-21, 13:43
Medlem
Bara för att klargöra...
Livsmedel med kort datum måste destrueras i detta land, så om det läggs åt sidan, ges bort eller säljs vidare så är det olagligt. Sen om det görs ändå är en annan femma.
Även om datumet har gått ut så kan produkten i sig vara helt okej, men det måste ändå destrueras!
Citera
2014-07-21, 14:08
Medlem
föregående talare har helt rätt, sen kan det även vara så kallade produktlarm. alltså att det är något fel på varan och då måste den slängas. kan vara saker som att det är högre alkohol% än vad det står på burken eller andra löjliga saker som att det KAN innehålla saker som inte innehållsförteckningen avslöjar.
Citera
2014-07-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elcielo
eller andra löjliga saker som att det KAN innehålla saker som inte innehållsförteckningen avslöjar.

Öl eller annan alkohol behöver väl inte ens ha innehållsförteckning (vilket ju är ganska dåligt), så det torde inte vara aktuellt vid just öl.
Citera
2014-07-21, 14:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Bara för att klargöra...
Livsmedel med kort datum måste destrueras i detta land, så om det läggs åt sidan, ges bort eller säljs vidare så är det olagligt. Sen om det görs ändå är en annan femma.
Även om datumet har gått ut så kan produkten i sig vara helt okej, men det måste ändå destrueras!
Är det verkligen så? Jag har för mig att det är OK att sälja/ge bort men att det sällan görs efter BF datumet passeras. I rabattkorgarna hittar man dock ganska ofta varor som passerat BF.
Har tyvärr ingen källa för mitt påstående, återkommer om jag hittar något.
Citera
2014-07-21, 16:02
Medlem
zepofans avatar
När man söker en absolut sanning söker man sig till Wikipedia ( ) och där står det så här angående Bäst Före och Sista förbrukningsdag (vilket ju är två helt skilda saker)

Att man sällan ser varor med utgånget BF är troligen för att handlaren vill slippa ansvar.

Citat:
Försäljning av datummärkta livsmedel i Sverige[redigera | redigera wikitext]
Det är tillåtet att sälja livsmedel som passerat bäst före-datum under förutsättning att varan är tjänlig.[1] Det är alltid säljaren som gör bedömningen och som har ansvaret.[1]

Det är förbjudet att sälja livsmedel som passerat sista förbrukningsdag.[1] Säljaren går i god för att livsmedlet kan förtäras den sista förbrukningsdagen utan att det innebär en hälsorisk.[1]

I normalfallet är det förbjudet att ändra produktens datum.[1]
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in