2014-07-20, 17:43
Medlem
Hej

Om jag är skriven i sverige på en adress, är svensk medborgare. Men studerar utomlands (norden) jobbar även där under somrarna, har adress, skattekort och bank i det landet.

När jag får in pengar på det utländska bankkontot så är det redan skattat precis som vanligt.

Måste jag även skatta för dessa pengar i sverige med?
Citera
2014-07-20, 17:51
Medlem
Inom norden, så skattar du i det landet som du jobbar i.

Inom EU så behöver du inte skatta i Sverige om du bor i landet mer än 6 månader.
Citera
2014-07-20, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aejhnsn
Inom norden, så skattar du i det landet som du jobbar i.

Inom EU så behöver du inte skatta i Sverige om du bor i landet mer än 6 månader.
Så då behöver jag inte oroa mig då alltså?
landet är nämligen finland.
Jag är ju fortfarande skriven i sverige, men studieorten är ju i finland. där har jag ju också adress osv.
Citera
2014-07-20, 18:41
Medlem
EugeneHutzs avatar
Beror på vilket land det gäller och vilka avtal de har med Sverige. I regel skattar du i det land du har din inkomst. Men om du arbetar i till exempel Kina så har jag för mig att du skattar dina första sex månader i Sverige.

Men som sagt i Finland skattar du i Finland och bara i Finland.
Du bör nog skaffa finskt personnummer och finskt bankkonto dock. Men det kan du ju kolla upp med skatteverket ifall det är så.
Googla och läs på.
https://www.nordisketax.net/

Glasklart
Senast redigerad av EugeneHutz 2014-07-20 kl. 18:45.
Citera
2014-07-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz
Beror på vilket land det gäller och vilka avtal de har med Sverige. I regel skattar du i det land du har din inkomst. Men om du arbetar i till exempel Kina så har jag för mig att du skattar dina första sex månader i Sverige.

Men som sagt i Finland skattar du i Finland och bara i Finland.
Du bör nog skaffa finskt personnummer och finskt bankkonto dock. Men det kan du ju kolla upp med skatteverket ifall det är så.
Googla och läs på.
https://www.nordisketax.net/

Glasklart
Jag har redan finskt personnummer och bank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in