Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-20, 10:44
  #1
Medlem
194.18.169.38s avatar
Vilket oscilloscop ska jag som nybörjare inom elektronik köpa?
Citera
2014-07-20, 11:58
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 194.18.169.38
Vilket oscilloscop ska jag som nybörjare inom elektronik köpa?

Det beror, såklart, på vad du tänkt mäta. Det är en markant skillnad om man mest vill kolla signalnivåer i enklare arduinoprojekt eller om man vill kunna mäta radiosignaler om man bygger egna RF-länkar.

Så, om du ger oss en ledtråd på vad du tänkt hålla på med, så kan vi nog ge en mycket mer relevant rekommendation.

Man kan hitta mycket roligt begagnat, och vist, kalibreringen kan väl vara "sådär", men återigen, jag håller inte på med radarteknik längre

Själv har jag två just nu. Dels ett http://www.lawicel-shop.se/prod/DSO-..._64668/SWE/SEK som förvisso inte är särskilt "Bra" om man ser på det rent mättekniskt, men man kan å andra sidan ha med sig det precis vart som helst, och det har inga problem att hänga med i det mesta man gör.

Sen har jag ett Tektronix TDS754A som jag fick osannolikt billigt på nätet för ett par år sen. En kanal är kass, men tre funkar utmärkt. Detta är dock overkill för det du egentligen frågar, men som sagt, man kan hitta mycket kul begagnat.
Citera
2014-07-21, 14:08
  #3
Medlem
194.18.169.38s avatar
Arduino, Raspberry och wave bubble projekt.
Citera
2014-07-24, 15:11
  #4
Medlem
Fris avatar
Jag sag ett oscilloskop pa en second hand-butik harom dagen for tusen kr. 40 MHz, bara en kanal. Jag tror att man kan pruta skamlost eftersom efterfragan ar mycket lag och de inte vill sitta pa sana varor allt for manga ar. Det ar nog mojligt att komma over professionella grejer billigt. Att de ar nagra decennier gamla spelar inte sa stor roll. Maste ju finnas gott om foretag och universitet som gor sig av med gamla grejer for att skaffa nytt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback