2014-07-19, 22:29
Medlem
TattooedFuckers avatar
Hej istället för o få detta till en tiggare tråd så försöker ja skriva så utformligt som möjligt istället

Driver eget företag och omsätter ca 60 000 - 100.000 kr i månaden men nu dom senaste månaderna har det blivit mindre kunder och gått utför rätt rejält. Har fasta utgifter för företaget på 28 000 kr per månad och resten tar jag ut i lön mellan 12-42 000 kr och dom senaste månaderna har jag legat på precis under 18 000 kr i lön efter skatt visst det kanske är en drömlön då man inte har en utbildning

Nu till problemet

Mina utgifter per månad

Hyra 10200 kr
Mat 2500 kr
Försäkringar 900 kr
Bredband / telefon / tv 900 kr
Övriga räkningar 4000 kr
Nöjen 500 - 1500 kr
Kläder 800 kr
Bensin 2000 kr

Har ni något tips på vad man kan skära ner på? Rätt rejält... Vill inte hamna hos kronofogden eller på ett socbord
Citera
2014-07-19, 22:32
Medlem
Caxzs avatar
Flytta till en billigare lägenhet, ifall du inte har en familj.
Citera
2014-07-19, 22:39
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caxz
Flytta till en billigare lägenhet, ifall du inte har en familj.

Vi är 2 vuxna och har 2 ungar. Vi har en 4 rummare i innerstaden ( första hand) och bostadsköer är fan jävligt långa och andra hand ute i förorterna får vi betala exakt lika mycket

Hon jobbar som sekreterare/kundbokare åt mig och jag betalar henne ingeting då jag har gett henne praktik hos mig så försäkringskassan betalar ut lönen åt henne.
Citera
2014-07-19, 22:39
Medlem
Du har troligen en större lägenhet med den kostnaden? Hyr ut ett rum redan från Augusti så har du intäkter där tills du kan byta till ett billigare boende,
Citera
2014-07-19, 22:52
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Hej istället för o få detta till en tiggare tråd så försöker ja skriva så utformligt som möjligt istället

Driver eget företag och omsätter ca 60 000 - 100.000 kr i månaden men nu dom senaste månaderna har det blivit mindre kunder och gått utför rätt rejält. Har fasta utgifter för företaget på 28 000 kr per månad och resten tar jag ut i lön mellan 12-42 000 kr och dom senaste månaderna har jag legat på precis under 18 000 kr i lön efter skatt visst det kanske är en drömlön då man inte har en utbildning

Nu till problemet

Mina utgifter per månad

Hyra 10200 kr
Mat 2500 kr
Försäkringar 900 kr
Bredband / telefon / tv 900 kr
Övriga räkningar 4000 kr
Nöjen 500 - 1500 kr
Kläder 800 kr
Bensin 2000 kr

Har ni något tips på vad man kan skära ner på? Rätt rejält... Vill inte hamna hos kronofogden eller på ett socbord

Ja, det är bara att göra som på Lyxfällan: Säg upp bredband/tv, nöjen går helt bort, lev med kläderna ni har tills det blir bättre tider, sälj bilen och köp cyklar. Eftersom du inte säger vad "övriga räkningar" är för något, så är det svårt att ge råd -men det finns säkert något där med som ni kan säga upp eller sluta med.
Här har vi alltså sparat en massa pengar redan, minst 5700.-/månad. Det är mycket pengar.
Citera
2014-07-19, 22:54
Medlem
TattooedFuckers avatar
Okej har haft funderingar på att hyra ut ett rum till lagom till skolstarten och flytta in i vardagsrummet men vet ej hur man klarar det med att aldrig ha ett privat liv m m
Citera
2014-07-19, 23:19
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ja, det är bara att göra som på Lyxfällan: Säg upp bredband/tv, nöjen går helt bort, lev med kläderna ni har tills det blir bättre tider, sälj bilen och köp cyklar. Eftersom du inte säger vad "övriga räkningar" är för något, så är det svårt att ge råd -men det finns säkert något där med som ni kan säga upp eller sluta med.
Här har vi alltså sparat en massa pengar redan, minst 5700.-/månad. Det är mycket pengar.

Övriga räkningar är

El 1700 kr
Fritidsplats 425 kr
SL kort till ena barnet 420 kr
Parkering 550 kr
Medicin 200 kr månad
Bank 120 kr
Hyresgästföreningen 150 kr

Sålde bilen maj och löste alla lån och införskaffa en Volvo v70n 01a för 25000 kr

Nöjen.räknar jag med utemat 2-3 ggr / månad
Citera
2014-07-19, 23:30
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Övriga räkningar är

El 1700 kr
Fritidsplats 425 kr
SL kort till ena barnet 420 kr
Parkering 550 kr
Medicin 200 kr månad
Bank 120 kr
Hyresgästföreningen 150 kr

Sålde bilen maj och löste alla lån och införskaffa en Volvo v70n 01a för 25000 kr

Nöjen.räknar jag med utemat 2-3 ggr / månad

1700.- El, är det till företaget? För du kan omöjligt betala så mycket i månaden för en lägenhet även om den är stor och ni är många i familjen. Har du pratat med el-leverantören och ändrat till rörligt nu under sommaren? Sen så lönar det sig att redan nu avtala in vintern med fast avtal. Du får bättre avtal om du gör det nu, framför om du gör det när det börjar bli kallt.

Övriga räkningar finns det ju inte så mycket att göra något åt, men du får fundera på om ni ska ha någon bil alls. Du betalar ju 2550.- enbart i parkering & bensin -sedan tillkommer ju försäkring och skatt.

Det är ju så att när ekonomin krånglar så måste man sluta äta ute och liknande, samt göra upp en snål budget för mat. Dock tycker jag det låter väldigt konstigt med enbart 2500.- på mat för 4 personer, det måste väl vara något du har missat där. Det är ju ungefär vad en ensamstående människa har i matbudget...
Det är lätt att underskatta sina matinköp, det gör jag oftast. Vi ligger långt över vad jag normalt tror vi spenderar.
Citera
2014-07-20, 00:00
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
1700.- El, är det till företaget? För du kan omöjligt betala så mycket i månaden för en lägenhet även om den är stor och ni är många i familjen. Har du pratat med el-leverantören och ändrat till rörligt nu under sommaren? Sen så lönar det sig att redan nu avtala in vintern med fast avtal. Du får bättre avtal om du gör det nu, framför om du gör det när det börjar bli kallt.

Övriga räkningar finns det ju inte så mycket att göra något åt, men du får fundera på om ni ska ha någon bil alls. Du betalar ju 2550.- enbart i parkering & bensin -sedan tillkommer ju försäkring och skatt.

Det är ju så att när ekonomin krånglar så måste man sluta äta ute och liknande, samt göra upp en snål budget för mat. Dock tycker jag det låter väldigt konstigt med enbart 2500.- på mat för 4 personer, det måste väl vara något du har missat där. Det är ju ungefär vad en ensamstående människa har i matbudget...
Det är lätt att underskatta sina matinköp, det gör jag oftast. Vi ligger långt över vad jag normalt tror vi spenderar.

Elen är privat

Lokalkostnad för företaget är 21 000 kr exklusive bevakning plus 1500 kr el resten går till material.

Bil behövs. Jag litar inte på kollektivtrafiken alls men största anledningen är främst för att storhandla då det knappt finns affärer med normala priser då alla butiker är närlivs, bor du i Stockholm så vet du vad jag menar att allt är svindyrt i city. Så åker och storhandla på Willys // city gross

Skrev för min del. Vi går upp till 4000-4500 kr sammanlagt i mat

Försäkringen är inräknad i dom andra försäkringarna. Skatten är 2200 kr / år om jag minns rätt skatteperiod i april så va nyskattad vid köp

Sambon får sin lön från f-kassan då hon har " praktik " hos mig
Citera
2014-07-20, 11:07
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Elen är privat

Lokalkostnad för företaget är 21 000 kr exklusive bevakning plus 1500 kr el resten går till material.

Bil behövs. Jag litar inte på kollektivtrafiken alls men största anledningen är främst för att storhandla då det knappt finns affärer med normala priser då alla butiker är närlivs, bor du i Stockholm så vet du vad jag menar att allt är svindyrt i city. Så åker och storhandla på Willys // city gross

Skrev för min del. Vi går upp till 4000-4500 kr sammanlagt i mat

Försäkringen är inräknad i dom andra försäkringarna. Skatten är 2200 kr / år om jag minns rätt skatteperiod i april så va nyskattad vid köp

Sambon får sin lön från f-kassan då hon har " praktik " hos mig

Hur kan elen gå på 1700 för en familj? Kanske din fru måste skaffs sig ett jobb med lön.
Citera
2014-07-20, 12:29
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Hur kan elen gå på 1700 för en familj? Kanske din fru måste skaffs sig ett jobb med lön.

AC står på hela tiden. Och elektronik lika så är standard 1700 per månad

Hon har praktik hos mig med lön från f-kassan
Citera
2014-07-20, 17:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
AC står på hela tiden. Och elektronik lika så är standard 1700 per månad

Hon har praktik hos mig med lön från f-kassan

Du måste skämta Ingen är så dum att de kör en AC hemma hela tiden om ekonomin är tight. Sälj AC:n så får du dels in cash direkt + att elräkningen sjunker snabbt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in