2014-07-19, 15:18
Medlem
Balloonatics avatar
Hej! Då jag inte hittade något om detta genom FB sökmotorn så tänkte jag skriva och länka lite om/till att installera Android L Developer Preview på din underbara Nexus 5 (som denna tråden kommer fokusera på) men ska fungera lika bra på Nexus 7 (2013).

Om du ej vet hur/vad root innebär så är denna tråden ingenting för dig!

Du bör också ha grundläggande kunskaper som ADB och Fastboot.

Jag har själv testat att flasha Android L med hjälp av TWRP och MultiROM Manager utan några problem.
Har märkt av några få mindre bugar. Men Android L har funkat mycket bra för mig som daglig "standard ROM" under en veckas tid nu.

Från denna länk kan du läsa allt om MultiROM http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/orig-development/mod-multirom-v24-t2571011

Och här har finner du en guide med alla filer som du behöver för att installera Android L http://www.phonearena.com/news/How-to-download-and-install-the-Android-L-beta-update-on-your-Nexus-5_id57604 (guiden har dock inget att göra med MultiROM).

Har följer en liten guide för att installera Android L med hjälp av MultiROM;
När du väl installerat TWRP Custom Recovery och MultiROM på din Nexus 5 så kommer det dyka upp en extra "knapp" under Advanced "knappen" i TWRP. Där du enkelt kan installera flera ROM's helt separat från din original ROM så du kommer alltid kunna boota upp din original ROM om något skulle strula med MultiROM installationerna.

När du har laddat ner dom behövande Android L filerna och fört över dom till root mappen på ditt interna minne, boota då upp i TWRP Recoveryn och navigera Advanced>MultiROM>Add ROM. Väl där inne så får du upp lite olika val alternativ. Längst upp "Choose ROM Type:" ska du markera "Android" nästa "Share kernel with internal ROM:" så markera "Share". Sen trycker du på "Next" och sen "ZIP File" och så flashar du ZIP'arna som du just fört över till din root map i den ordningen som står i Android L guiden jag länka ovan.

OBS! Tänk på att INTE köra några "Wipes" varken på system, Dalvik eller Cache efter installationen. Annars kommer du stanna i en "bootloop" när du försöker boot Android L.

Diskutera gärna ämnet och fråga om ni undrar något (allt finns enkelt att hitta via enkel google söking) så ska jag försöka svara på era frågor så gott jag kan.

Hoppas att denna infon är till någon hjälp för den intresserade.

PS. Detta är mina första guide så ha gärna lite överseende för det tack

Mvh Ballon
Senast redigerad av Balloonatic 2014-07-19 kl. 15:29.
Citera
2014-07-19, 17:34
Medlem
Balloonatics avatar
Hittade även denna länk som mer genomgångende går igenom hur man använder sig utav MultiROM Manager för Nexus 5 http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/orig-development/mod-multirom-v24-t2571011

Mvh Balloon
Citera
2014-08-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balloonatic
Hittade även denna länk som mer genomgångende går igenom hur man använder sig utav MultiROM Manager för Nexus 5 http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/orig-development/mod-multirom-v24-t2571011

Mvh Balloon

Jag har precis beställt en Nexus 5 och nu är min fråga att är de någon idé att flasha den direkt när jag får den? Eller ska jag vänta tills slutliga uppdateringen kommer?

Funkar dom flesta appar på Android L, och har du stött på några buggar?

Sen undrar jag en sak om när den slutliga uppdateringen kommer från Google kommer allt på min telefon försvinna då, när jag installerar den?
Citera
2014-08-24, 21:20
Medlem
isglassmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Jag har precis beställt en Nexus 5 och nu är min fråga att är de någon idé att flasha den direkt när jag får den? Eller ska jag vänta tills slutliga uppdateringen kommer?

Funkar dom flesta appar på Android L, och har du stött på några buggar?

Sen undrar jag en sak om när den slutliga uppdateringen kommer från Google kommer allt på min telefon försvinna då, när jag installerar den?

Nej jag skulle säga att det inte är någon mening att installera den. Riktiga L kommer i höst någongång. Nej inget kommer att försvinna om du uppdaterar från Kikat.
Citera
2014-08-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isglassmacka
Nej jag skulle säga att det inte är någon mening att installera den. Riktiga L kommer i höst någongång. Nej inget kommer att försvinna om du uppdaterar från Kikat.

Okej men om jag uppdaterar från Android L preview då? Kommer allt försvinna då?
Har du några erfarenheter av Nexus 5, har läst och verkar som dom flesta verkar vara nöjd med den
Borde vara en rejäl uppgradering från Iphone 3GS tror jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in