2014-07-18, 23:57
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Flyttar snart till radhus (bostadsrätt) och funderar på att sätta upp en vedeldad badtunna på min lilla gräsplätt intill altanen. Min fråga är: Hur tror ni grannar och brf reagerar på detta? Avståndet mellan de ca 20m2 tomterna är som ni förstår obefintligt och det är dessutom inget staket emellan. Jag har googlat runt lite men inte hittat någon dåre med badtunna utanför sin radhusaltan. Hur ser det ut rent juridiskt? Finns det någon form av lag mot badtunnor vid tajta radhus? Vill ju inte göra mig ovän med grannarna det första jag gör när jag flyttar in. Tacksam för alla synpunkter!
Citera
2014-07-19, 00:04
Medlem
Falafelns avatar
Det största problemet är väl inte badtunnan i sig, utan att den ska eldas i många timmar och röka ner hela halva kvarteret. Oavsett om det uppstår en juridisk konflikt eller ej så lär inte grannarna vara överlyckliga över att de inte kan ha sina fönster öppna på en halv dag därför att du ska bada på kvällen.
Citera
2014-07-19, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Det största problemet är väl inte badtunnan i sig, utan att den ska eldas i många timmar och röka ner hela halva kvarteret. Oavsett om det uppstår en juridisk konflikt eller ej så lär inte grannarna vara överlyckliga över att de inte kan ha sina fönster öppna på en halv dag därför att du ska bada på kvällen.

Jag inser givetvis att det är röken/lukten som är problemet men badtunnan kommer så gott som endast att brukas under höst/vinter när folk inte har fönster och dörrar öppna och när vissa ändå eldar i sina kaminer.

Bör jag tala med brf först innan jag sätter planerna i verket? Skulle inte förvåna mig om de uppfinner en regel om förbud mot badtunnor om jag avslöjar mina planer...
Citera
2014-07-19, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Bör jag tala med brf först innan jag sätter planerna i verket? Skulle inte förvåna mig om de uppfinner en regel om förbud mot badtunnor om jag avslöjar mina planer...

Är det bättre om du blir stoppad när projektet är färdigt och du står med något som inte kan användas? Kan vara lämpligt att kontakta kommunen också. De har antagligen regler för när och hur eldning får ske.
Citera
2014-07-19, 06:34
Medlem
borrizs avatar
Ta det säkra för det osäkra och kontakta byggnadsnämnden i din kommun.
Citera
2014-07-19, 07:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Flyttar snart till radhus (bostadsrätt) och funderar på att sätta upp en vedeldad badtunna på min lilla gräsplätt intill altanen. Min fråga är: Hur tror ni grannar och brf reagerar på detta? Avståndet mellan de ca 20m2 tomterna är som ni förstår obefintligt och det är dessutom inget staket emellan. Jag har googlat runt lite men inte hittat någon dåre med badtunna utanför sin radhusaltan. Hur ser det ut rent juridiskt? Finns det någon form av lag mot badtunnor vid tajta radhus? Vill ju inte göra mig ovän med grannarna det första jag gör när jag flyttar in. Tacksam för alla synpunkter!

Titta även på föreningens stadgar. Vid ett tidigare boende sade dessa att inga eldstäder fick ha skorstenar som mynnade mindre än två meter över taknivå samt att alla eldstäder krävde styrelsens godkännande.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-07-19 kl. 07:28.
Citera
2014-07-19, 09:48
Medlem
Falafelns avatar
Ett alternativ kan ju vara att värma med elektricitet istället.
Citera
2014-07-19, 12:32
Medlem
Tack för era synpunkter. Har läst igenom föreningens stadgar och där nämns inget om saken. Blir inte eluppvärmning dyrt som fasen?
Citera
2014-07-19, 12:48
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Tack för era synpunkter. Har läst igenom föreningens stadgar och där nämns inget om saken. Blir inte eluppvärmning dyrtermolock. en?

Jag har en 1500L träntunna, den kostar mig runt 4000kr/år (2kW värmare plus reningsverk) om jag håller den på 37 grader konstant. naturligtvis med termolock. Jag skulle aldrig palla vedeldad, särkilt inte i ett radhusområde.
Citera
2014-07-19, 15:47
Medlem
DennisOlofs avatar
Det kan bli svårt för TS, speciellt om det är en BRF. Dom kan säkerligen stoppa det, dessutom är det ju så i många BRFer att det är förbjudet att grilla. Men det beror ju på hur bostadsområdet ser ut, vart TS bor. Men det är helt klart så, att man ska få godkännande från BRFen, och även ta upp frågan på ett årsmöte osv. Det är viktigt att man är helt säker på att man får göra det, så man slipper problem framöver.
Citera
2014-07-19, 15:56
Medlem
Crashs avatar
Nej såklart kan du inte ha det om ni har 20kvm tomt, du måste elda i timmar med störande rök.
Sedan när du ska tömma baljan på vatten kommer det forsa in på granntomter.
Citera
2014-07-19, 17:43
Medlem
Vardons avatar
Elda ialla fall med torr och bra ved och INTE SJ pall eller annat skräp så kanske folk inte hugger ved av tunnan direkt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in