Hej!
Jag har tagit ett lån hos BlueStep (pga anmärkning). 80% fast ränta 2år, 20% rörlig ränta.
Om jag betalar hela skulden om 2 månader, måste man då betala räntan de följande 2 åren?
Eller kommer jag vara fri från skuld?
Tacksam för svar
Hej!
Jag har tagit ett lån hos BlueStep (pga anmärkning). 80% fast ränta 2år, 20% rörlig ränta.
Om jag betalar hela skulden om 2 månader, måste man då betala räntan de följande 2 åren?
Eller kommer jag vara fri från skuld?
Tacksam för svar
En bunden räta brukar vara förknippad med ränteskillnadsersättning vid uppsägning före löptidens slut. Men allt det där står i de avtalspapper som du noga läste igenom innan du signerade.
En bunden räta brukar vara förknippad med ränteskillnadsersättning vid uppsägning före löptidens slut. Men allt det där står i de avtalspapper som du noga läste igenom innan du signerade.
Fråga då om du kan lösa lånet när som helst, eller om du måste betala ränteskillnadsersättning vid förtida inlösen. Högst sannolikt måste du betala extra ränteskillnadsersättning, det brukar vara så.
Fasta eller bundna räntor brukar betyda ränteskillnadsersättning till kreditgivaren. Rörliga lån kan du alltid lösa i förtid.
Säker på det? Det finns väl inga helt rörliga lån? löser du ett bolån vid fel tidpunkt med "rörlig" 3 månadsränta får du nog även då betala rätteskillnadersättning om det inte är så att det gynnar banken mer att du gör ändringen än vad de skulle få in i avgift.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!