Citat:
Ursprungligen postat av
oddman84
Jag har alltid förundrats över medvetandets potentiella kontroll över kroppen i situation där döden är en möjlighet eller rent av oundviklig. Det mest slående exemplet på detta som jag känner till är
Thich Quang Duc, som tände eld på sig själv och brann upp utan att röra en fena i protest mot Diem-regimen i Vietnam:
https://pleasurephoto.files.wordpress.com/2012/04/photographed-byc2a0malcom-browne-saigon-1963-thich-quang-duc-was-born-in-1897-and-was-a-vietnamese-b uddhist-monk-b.jpg
Att vrida och vända på sig i tandläkarstolen blir på sätt och vis satt i perspektiv här.
Precis, det finns de som har förmågan att vara totalt kalla i sådana situationer. Exempel på detta är den helige Stefanus som står omnämnd i Nya Testamentet, som blev stenad till döds men som prisade Gud ända in i döden.
Eller John Wayne Gacy, seriemördaren som helt kolugnt sa "Kiss my ass" till sina bödlar innan de slog på strömmen till elektriska stolen (eller han kanske gasades ihjäl, jag vet inte exakt i nuläget hur han avrättades men ska kolla upp det)
Jakob Johan Ankarström, han som sköt kung Gustav III, gick till alla åskådares förundran in i döden hur lugnt och frimodigt som helst. Även kung Gustav III själv dog enligt alla uppgifter som en man, han låg inte och bölade på sin dödsbädd som en liten fegis.
Det ligger något i de gamla vikingarnas önskan att dö i strid för att kunna komma till Valhall, eller Walis-Halla som de europeiska germanerna uttryckte det. Även kelterna hade sitt Avalon.