2014-07-17, 09:34
Medlem
Milizers avatar
Min mäklare föreslår homestaging inför försäljmimg/byte av min bostad. Tycker det verkar idiotiskt. Inte skulle jag köpa en bostad för att det står några blommor på rätt plats. Skulle du? Men kanske bra?
Citera
2014-07-17, 09:56
Medlem
Grodan42s avatar
"Några blommor" på rätt plats kan ge dig mycket mer för din bostad om gjort på rätt sätt. Vad spelar det för roll om ditt hem inte er ut som ditt om du får betalt för det?

Kan vi få se förebilder?
Citera
2014-07-17, 10:12
Medlem
tempeZZts avatar
En korrekt utförd homestaging ökar det förväntade försäljningspriset med 5-30%.

Homestaging är dessutom en avdragsgill försäljningskostnad.
Citera
2014-07-17, 11:27
Medlem
Flamsans avatar
det beror ju på var i landet det är också.
och om det är i en storstad eller i en by på landet.

för på landet är det inte värt pengarna, då folk tenderar att bli misstänksamma mot detta storstadsfenomen.
Citera
2014-07-17, 12:28
Medlem
CarolynHaxs avatar
Homestaging innebär absolut inte bara några orkidéer i ett fönster. Det är snarare nidbilden, vidarebefordrad av lata mäklare.

Grunden i homestaging handlar om att rensa upp, ta bort grejer, så att de större linjerna i hemmet syns.
Citera
2014-07-20, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Min mäklare föreslår homestaging inför försäljmimg/byte av min bostad. Tycker det verkar idiotiskt. Inte skulle jag köpa en bostad för att det står några blommor på rätt plats. Skulle du? Men kanske bra?

Det har ingenting med idioti att göra!

Uppenbarligen ser inte din bostad bra ut. Med bra menar jag att den inte är inredd
så att den visas i sin bästa form. Det handlar inte om kritik mot din smak.
Du har säkert inrett så att det är ett fungerande hem för dig.
Det är inte din bostad som ska visas utan nästkommandes nya hem.

Min erfarenhet är att personer med just din inställning behöver styling av yrkesfolk.
I storstäderna finns idag många företag som just arbetar med styling av bostäder
inför försäljningar. Det finns en anledning till att hela denna bransch existerar.

Vill du ha möjligheten till ett bra pris?
Vill du ha bra bilder på din bostad?

Om du tex har två helt identiska bilar som ska säljas vilken tror du säljs lättast,
den smutsiga eller den som just kommit från en helrekond?
Är det värt att rekonda en bil inför försäljning?
Vad tror du själv?
Citera
2014-07-20, 17:07
Moderator
rotadents avatar
När jag sålde för något år sen ingick homestaging i mäklararvodet. Det var en enklare homestaging där vi behöll våra möbler och gjorde arbetet själva, men vi fick hjälp med vad vi borde göra. Jag tyckte att det blev en väldigt stor förbättring jämfört med innan. Det märktes dels när man stod i lägenheten, men framför allt när man såg fotona i annonsen. Det var en helt annan bostad... Mycket handlar det ju om att ta bort möbler som kommer att se ut som övermöblering på fotona, även om det inte känns så när du bor där. Men det handlar också om att ibland lägga till saker, se till att du har en konsekvent färgskala etc.

Jag skulle rekommendera att du åtminstone gör som vi gjorde, att en person kommer och ger rådgivning. En kollega till mig gick steget längre och magasinerade hela sitt eget möblemang och lät mäklaren möblera upp hela lägenheten snyggt. Det såg riktigt bra ut (om än lite kliniskt). Det är dock dyrare.
Citera
2014-09-19, 17:43
Medlem
Milizers avatar
Ta hit en målare, låt honom måla väggarna i ljusa färger, föreslår nu min mäklare. Själv tycker jag att köket borde fixas till också inför en eventuell försäljning. Hur gör jag detta bäst?
Citera
2014-09-19, 18:08
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Homestaging innebär absolut inte bara några orkidéer i ett fönster. Det är snarare nidbilden, vidarebefordrad av lata mäklare.

Grunden i homestaging handlar om att rensa upp, ta bort grejer, så att de större linjerna i hemmet syns.

Du har ju helt fel. Homestaging betyder ommöblering och ommålning av väggar.
Citera
2014-09-19, 18:21
Medlem
Poke53281s avatar
Några tips jag har läst från mäklare:

1) Fasad & fasad och FASAD! Viss ditt hus fasad inte ser fräsct, ljust och välvårdat ut - så kommer inte många på visningen oavsett hur det ser ut indeni.

2) Bad och Kök. Måste vara väldoftande, ljusa, rena och rymmliga. Städa före visning! Ta bort alla personliga saker, såsom hygijenprodukter o dyl. Kvinnor avgör köpet när två kommer för att kolla, därför - pynta badet som om en kvinna skulle gilla det. Gärna rosa badförhäng, rosa gardin. Väldoftande parfym (dock inte för stärkt), gärna några fatljus tända.

3) Dess ljusare dess bättre.

4) Utrymme. Flytta runt på möblen så allt verkar större. Det är en illusion, men den kan sälja huset. Möbler stör...för att dom som kommer och tittar...har inte samma syn på hur det ska se ut, och gillar därför stora yter var dom kan fantisera hur dom kommer till att inreda det.

5) Doft. Vädra! Luktar huset gammalt och unkent, så är det bara in- och ut igen, jaja..hej då. Det känns ju inte då du kanske har bott där hela tiden, men du vet vad jag menar när du har varit på semester och återvänder...och tänker...aj..det luktar lite här, och så är lukten borta när du har tillvänd dig som normalt. Tänk då på att all som inte har bott där, straks känner doften.

6) Tag gärna själv bilden på vackra dager. Ljuser solen in på köket om aftenen? Morgonen? Ser det vackert ut...så tag bilder. Samla på bilden. Vackert om sommaren? Vackert om vinteren? Bild säger mera än 1000 ord, och det är faktisk inte bara något man säger.

7) Vär hutlöst ärlig. När dom äntligen visar interesse för ditt hem, och frågar om fel o dyl...dölj INTET. Dom flesta VET att det finns mycket att göra när man köper ett nytt hem. Bättre att berätta allt...än att få problem med dom sen.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in