2005-08-28, 14:06
Medlem
Dumjävels avatar
Nu är det så att min far ska vara med och anordna en pubkväll med Tyskt öltema, och då har dom bestämt sig för att bara spela tyrolermusik eller vad det nu kallas, hela kvällen. Men grejen är att dom som ska vara med inte är så bekanta med sådan musik, då tänkte jag kolla med er om någon känner till några samlingsskivor eller någon typ av sådan musik. Som dom tex. spelar på oktoberfestivalen i Tyskland, där det råder skön stämning, allsång, dans osv.

Hoppas ni är med på hur jag menar, skulle vara jävligt kul om ni kunde komma med lite tips.

Även andra tips som skulle passa in en sådan kväll är också välkomna, tips på öl, korv, inredning osv.
// Dumjävel

Hittade nyss "Du Borde Skaffa Dej En Tyrolerhatt - Östen Warnerbring" det är precis sådan musik som jag menar, den "mars-takten".
Citera
2005-08-28, 17:03
Medlem
Nemesis1s avatar
Tysk hårdrock som luktar "grisig och alkoholiserad germansk metalfestival":

Grave Digger - Rebellion
Accept - I'm A Rebel
Running Wild - Under Jolly Roger
Scorpions - Rock You Like A Hurricane
Helloween - I Want Out

Nena - 99 Luftballongen och Kraftwerk - Das Model/The Model är också två låtar som låter väldigt tyska i mina öron (kanske för att de är på tyska??)...
Citera
2005-08-28, 17:16
Medlem
Dumjävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Tysk hårdrock som luktar "grisig och alkoholiserad germansk metalfestival":

Grave Digger - Rebellion
Accept - I'm A Rebel
Running Wild - Under Jolly Roger
Scorpions - Rock You Like A Hurricane
Helloween - I Want Out

Nena - 99 Luftballongen och Kraftwerk - Das Model/The Model är också två låtar som låter väldigt tyska i mina öron (kanske för att de är på tyska??)...

Det är för rockigt, detta ska vara svänigt och allsångsvänligt (eller i alla fall klappa takten vänligt). Inga fler förslag?
Citera
2005-08-28, 17:28
Medlem
Stålfarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumjävel
Det är för rockigt, detta ska vara svänigt och allsångsvänligt (eller i alla fall klappa takten vänligt). Inga fler förslag?

Härligt! Nån mer som vill ha taktfast musik med tubor och feta skäggiga gubbar som släpper loss så svetten sprutar! Här är några tyrolerband du kan söka efter:

Alpentrio Tirol
Die Wildecker Herzbuben
(låten "Herzilein" är nog precis vad du behöver, armkrokslåt som man kan skråla med i)
Tiroler Echo
Zillertaler Schürzenjäger

Mina favoriter är dock Trio Alpin och särskilt deras dunderhit Polkatanzen in Tirol, en riktig "Super-Knüller" som man säger på tyska. Man kan faktiskt ladda hem några av deras låtar från bandets hemsida: http://www.resi.at/resi-nr/firmen/trioalpin/html/index2.htm , välj "downloads".

Sån här musik är lite knepig att hitta på DC, men gå in på tyska hubar och kolla runt. Sök på bandnamnen, "tiroler" eller "volksmusik" så bör du hitta rätt. Till sist kan jag verkligen rekommendera en titt på de tyska kanalerna Bayerischer Rundfunk, TW1 och ZDF som ofta har stora musikshower, ibland med alp-tema. En underbar upplevelse.

Hals- und Beinbroch!
Citera
2005-08-28, 19:04
Medlem
Dumjävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stålfarfar
Härligt! Nån mer som vill ha taktfast musik med tubor och feta skäggiga gubbar som släpper loss så svetten sprutar! Här är några tyrolerband du kan söka efter:

Alpentrio Tirol
Die Wildecker Herzbuben
(låten "Herzilein" är nog precis vad du behöver, armkrokslåt som man kan skråla med i)
Tiroler Echo

Mina favoriter är dock Trio Alpin och särskilt deras dunderhit Polkatanzen in Tirol, en riktig "Super-Knüller" som man säger på tyska. Man kan faktiskt ladda hem några av deras låtar från bandets hemsida: http://www.resi.at/resi-nr/firmen/trioalpin/html/index2.htm , välj "downloads".

Sån här musik är lite knepig att hitta på DC, men gå in på tyska hubar och kolla runt. Sök på bandnamnen, "tiroler" eller "volksmusik" så bör du hitta rätt. Till sist kan jag verkligen rekommendera en titt på de tyska kanalerna Bayerischer Rundfunk, TW1 och ZDF som ofta har stora musikshower, ibland med alp-tema. En underbar upplevelse.

Hals- und Beinbroch!

Du är en hjälte! Jag har fått hem runt 30-40 låtar nu som är klockrena. Samt en massa skräp också, men det var det värt
Fyfan vad glad man blir av att lyssna på sån här musik,har lyssnat i någon timma nu, TACK!

Det är nästan så att om du har vägarna förbi oss i oktober så är du välkommen!

Har du mycket tysk musik på datorn?
Citera
2005-08-28, 19:26
Medlem
Dumjävels avatar
Citat:

Alpentrio Tirol
Die Wildecker Herzbuben
Tiroler Echo

Hals- und Beinbroch!

Vet du annan svängig musik som skulle passa in, kanske något i stil med joddling eller polka, som är från Tyskland? Jag ska som sagt stå för musiken under hela kvällen, det kanske rör sig om 3-4 timmars musiktid. Så jag är i behov av en riktig uppsättning och blandning av bra musik.
Citera
2005-08-28, 19:38
Medlem
Stålfarfars avatar
Citat:
Du är en hjälte! Jag har fått hem runt 30-40 låtar nu som är klockrena. Samt en massa skräp också, men det var det värt
Fyfan vad glad man blir av att lyssna på sån här musik,har lyssnat i någon timma nu, TACK!

Det är nästan så att om du har vägarna förbi oss i oktober så är du välkommen!

Har du mycket tysk musik på datorn?

Nej, inte så mycket, bara 870 låtar... Är mycket förtjust i landet och dess musik, har alla typer av musik därifrån. Allt från sån här trevlig alpjoddel till riktig dunderschlager med stora stjärnor som Roland Kaiser, Andy Borg, Claudia Jung och en hel drös andra. Den här musiken är enorm i Tyskland, och med det tv-utbudet som finns där så kan man vara säker på att vilken tid på dygnet man än slår på tv:n så hittar man nån kanal där det spelas trevlig musik med nån av de stora namnen. I Tyskland betyder schlager fortfarande schlager, här har ju böglobbyn med sina rosa skjortor stulit uttrycket och gjort om det till något som de kan stå och vicka på sina nyvaxade arslen till.

För den som är allmänt intresserad av tysk musik så kan jag rekommendera:

Mer normal tysk pop/rock: Herbert Grönemeyer, Münchener Freiheit, Udo Lindenberg

Riktig schlager: Roland Kaiser, Rex Gildo, Andy Borg, Claudia Jung, G G Anderson

Sen finns det stjärnorna som står över allt annat. De som med sina sånger och/eller utseenden etsar sig fast på näthinnan.

Wolfgang Petry. En hjälte med pudelfrisyr och mustasch som slår allt. Ser likadant ut jämt. Har alltid en rutig skjorta. Alla hans låtar går i snabb marschtakt och tanterna blir helt galna av att se honom...

Roberto Blanco. En kubansk entertainer född i Tunisien men som bott i Tyskland i snart 40 år och fortfarande har en kraftig brytning. Hans största hit är "Ein bißchen spaß muss sein" men han har även gjort örhängen som "Auf dem Kurfürstendamm sagt man Liebe" och en egen tolkning av "Born to be alive". Mycket omtyckt artist.

Fernando Express. Märkligt band med ett helt obegripligt namn och medlemmar som ser ut som fan, i alla fall på de videor man ser på tysk tv. Låttips: "Karibischer Morgen", "Montego Bay". Ofta låtar med semestertema.

Achim Mentzel. Galning från gamla Östtyskland som t o m suttit i fängelse för att han flydde till väst men sedan kom tillbaka pga hemlängtan. En konstant glad herre som även är programledare för diverse underhållningsprogram när han inte sjunger glada sånger och svänger med ölstop i tv. Ledde den tyska versionen av Bingo-Lotto härom året.

Klaus und Klaus. Två herrar från norra Tyskland som sjunger och tramsar. Kända hits: "An der Nordseeküste" och paradnumret "Der Eiermann" ("Klingelingeling, ich bin der Eiermann" som David Batra brukade spela i sitt radioprogram för några år sedan).

I DDR var både schlager- och rockmusiken ganska mycket utvecklad. Många av de stora stjärnorna idag inledde sin karriär i Östtyskland och blev nationalhjältar. Östtyska rockbandet Silly är ett exempel, tyvärr dog sångerskan av cancer för några år sedan.

Fler frågor om tysk musik och underhållning får gärna ställas... jag besitter mycket onödig kunskap om denna i Sverige helt okända genre. Det är ju för fan ett av våra grannländer det handlar om! Detta borde vara mer känt!
Citera
2005-08-28, 19:42
Medlem
Stålfarfars avatar
Citat:
Vet du annan svängig musik som skulle passa in, kanske något i stil med joddling eller polka, som är från Tyskland? Jag ska som sagt stå för musiken under hela kvällen, det kanske rör sig om 3-4 timmars musiktid. Så jag är i behov av en riktig uppsättning och blandning av bra musik.

Alltså, den bästa showen gör du med hjälp av en laddning samlingsskivor, fast då får du åka till Tyskland och köpa dem. Det finns oändliga mängder boxar och skivor i varenda tysk skivaffär/varuhus och de kostar inte särskilt mycket. Annars är det ett enträget letande på DC som gäller, så har jag samlat ihop nästan allt jag har på datorn. Har rippat några få låtar från de skivor jag köpt. Små tyska hubbar eller allmänna hubbar där det hänger många tyskar är tipset. Torrents finns knappt några, så det är bara att glömma.

För några år sedan fanns det en svensk CD som hette "Tyska schlagerhits". Den kanske du kan hitta nånstans men urvalet var inte helt representativt.

Slutligen - varför lyssnar jag på sån här musik som i mångas öron låter patetiskt och smörigt? Ja, först och främst lär jag mig språket, för de sjunger oftast väldigt tydligt. Sen får jag visioner av metalliclackade Mercedes 450 som susar fram på Autobahn en solig julidag 1984 typ... den som förstår vad jag menar förstår vad jag menar.
Citera
2005-08-31, 21:44
Medlem
Dumjävels avatar
Citat:
Alltså, den bästa showen gör du med hjälp av en laddning samlingsskivor, fast då får du åka till Tyskland och köpa dem. Det finns oändliga mängder boxar och skivor i varenda tysk skivaffär/varuhus och de kostar inte särskilt mycket. Annars är det ett enträget letande på DC som gäller, så har jag samlat ihop nästan allt jag har på datorn. Har rippat några få låtar från de skivor jag köpt. Små tyska hubbar eller allmänna hubbar där det hänger många tyskar är tipset. Torrents finns knappt några, så det är bara att glömma.

För några år sedan fanns det en svensk CD som hette "Tyska schlagerhits". Den kanske du kan hitta nånstans men urvalet var inte helt representativt.

Slutligen - varför lyssnar jag på sån här musik som i mångas öron låter patetiskt och smörigt? Ja, först och främst lär jag mig språket, för de sjunger oftast väldigt tydligt. Sen får jag visioner av metalliclackade Mercedes 450 som susar fram på Autobahn en solig julidag 1984 typ... den som förstår vad jag menar förstår vad jag menar.

Tack så hjärligt!

Jag har nu hittat ännu mer musik som jag tror kommer att passa, nu håller jag på att hyra mixerbord och fixa ljudanläggningen. Så det blir nog ett jäkla drag.
Har tänkt att ta några kort ifrån arrangemanget, lägger kanske upp dom här på flashback om dom blir bra.

Du ska ha ett stort tack! Världen behöver fler som dig
Citera
2005-09-02, 15:17
Medlem
Stålfarfars avatar
Citat:
Tack så hjärligt!

Jag har nu hittat ännu mer musik som jag tror kommer att passa, nu håller jag på att hyra mixerbord och fixa ljudanläggningen. Så det blir nog ett jäkla drag.
Har tänkt att ta några kort ifrån arrangemanget, lägger kanske upp dom här på flashback om dom blir bra.

Du ska ha ett stort tack! Världen behöver fler som dig

Det låter mycket angenämt, tar gärna en titt på bilderna! Du kan PM:a om du vill, kanske inte är av intresse för resten av befolkningen här...? Jag har just kommit tillbaka efter en vecka i Ordningens förlovade land (där tågen alltid gått i tid), det fanns en hel del ny rolig musik. Var på väg att köpa några skivor med Fernando Express och Andy Borg men kom fram till det förmodligen låter exakt likadant som allt jag redan har så jag la de planerna på is. Var egentligen ute efter några festliga samlingsboxar med schlagers från 60-80-talen, priserna på dylika boxar är väldigt bra - mellan €7-12 för en låda med tre CD.
Citera
2005-09-02, 15:25
Medlem
Capones avatar
Måste det vara tyskt? Annars rekommenderar jag Dropkick Murphys, perfekt musik att svinga bägare till!
Citera
2005-09-02, 16:04
Medlem
tuborgs avatar
Bor du i skåne kan du säkert hyra "Rupert knödl und seine originalen Gulashbaronen" eller vad de nu heter för en billig peng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in