Citat:
Ursprungligen postat av
DrJohnBWatson
Bentonit-lera bedms vara ofarlig:
http://www.efsa.europa.eu/fr/efsajournal/pub/2904.htm
Om du har flyttat frn lgenheten med mgel, vad fr dig att tro att du fortfarande har gifter i kroppen och varfr tror du du har gift kvar i tarmen (som tms)?
Fr att jag fortfarande har massor av neurologiska symptom (som har extremt tydligt samband med boendet och som sjukvrden ej kunnat frklara), ven om luftvgsproblemen frsvunnit efter flytt. Har ftt flytta tv gnger nu eftersom jag lyckas korskontaminera den frsta bostaden genom att ta med mig gamla klder. Har ftt "diagnosen" CFS bland annat i brist p ider. Kunskapen verkar vara nra obefintlig inom svenska sjukvrden och det finns absolut inga tester att f, varken fr mykotoxiner (ELISA-prov) i urin/serum eller oxidativ stress. Fettlsliga mykotoxiner frsvinner inte ur kroppen p egen hand, alternativt tar vldigt lng tid att utsndras. Se denna review article t.ex.:
http://www.hindawi.com/journals/tswj/2013/767482/
I denna nmns ocks bentonite som ett mjligt hjlpmedel, men helst skulle man vl vilja ha Kolestyramin (Questran). Tyvrr lyckas jag inte f sjukvrden att g med p detta, det skulle nog krva att jag har bevis. Letar just nu i Europa efter labb som tar mykotoxinprover. Egentligen r det vl mest fr pgende exponering via fda som bentonite r bra, men det verkar som att toxinerna till viss del tercirkulerar:
"Sequestering agents refer to nonabsorbable materials capable of binding toxins in the gastrointestinal tract, thus reducing
enterohepatic recirculation and ultimately the body burden of toxins."
"Mycotoxins are sequestered in a variety of tissues and enter
enterohepatic circulation [132, 160, 161]. For example, OTA has been found in liver, muscle, fat, as well as the adrenal medulla and cortex, skin, gastric mucosa, myocarium, and bone marrow in animals [162]."
"Enterohepatic circulation refers to the circulation of biliary acids, bilirubin, drugs, or other substances from the liver to the bile,
followed by entry into the small intestine, absorption by the enterocyte and transport back to the liver."
"Clay has been extensively studied for its effect on reducing toxicity from aflatoxin exposure, with the sodium montmorilonite clay Novasil being frequently studied. A randomized human trial of the use of Novasil studied over 600 blood and urine specimens from Ghana and found significant reductions in aflatoxin B1 adducts and a decrease in urine aflatoxin M1 at both doses used at 3 months [169]."
S det finns vl ngot bakom det, ven om det troligen inte kommer ha ngon effekt/omrkbar effekt. Men r det ofarligt kan man ju lika grna prova. Bentonite och/eller aktivt kol plus hg dos odenaturerat vassleprotein (fr glutationnivn) och Chlorella ("Chlorophyllin has the potential to reduce carcinogenicity of aflatoxins as it binds to aflatoxins and reduces their bioavailability which consequently significantly reduces AFB biomarkers in humans [173].")
Har infrskaffat samtliga ovanstende redan. Ville mest hra om ngon annan testat det och deras erfarenheter.