2014-07-15, 17:16
Medlem
Har en hyresvärd som kom o hälsade på i lägenheten häromdan. Hon såg att min toadörr var trasig. Lång historia kort så var det en fest och kompis slog sönder den. Kan hon tvinga mig betala och sätta in en ny dörr innan jag flyttar ut? Sitter lite tight i ekonomin för jag och min kompis just nu som nyblivna anställda så därför jag undrar om hon kan tvinga på mig den kostnaden?
Citera
2014-07-15, 17:18
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Ja.
Citera
2014-07-15, 17:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vartvungen
Kan hon tvinga mig betala och sätta in en ny dörr innan jag flyttar ut?

så därför jag undrar om hon kan tvinga på mig den kostnaden?

Ja, värden kan tvinga dig att omedelbart ersätta skadan. Värden behöver inte vänta tills du "flyttar ut".

Edit: Oops. Såg inte att det redan fanns ett svar.
Citera
2014-07-15, 19:40
Medlem
ps870s avatar
Visst kan hon det. Men en innerdörr är billig, mellan 200- 600 SEK. Såklart betalar din kompis detta.
Citera
2014-07-15, 20:15
Medlem
duqus avatar
Tips:
Ta mått på dörren och kolla sen på vind eller källare i ditt hus om någon granne ställt ner en dörr som matchar i måtten. Finns också återvinningsföretag typ Rivners som säljer beg dörrar, eller kolla på Blocket. Framförallt får din "polare" lätta på lädret, och denna borde sköta allt detta.
Citera
2014-07-16, 00:19
Medlem
Fick reda på att dem slutat tillverka dörrarna i den storleken som är i min lägenhet. är det pröjsning för ny dörrkarm + jobb för min del då?
Citera
2014-07-16, 00:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vartvungen
Fick reda på att dem slutat tillverka dörrarna i den storleken som är i min lägenhet. är det pröjsning för ny dörrkarm + jobb för min del då?

Tänk framförallt på att du som hyresgäst inte har rätt att "försöka fixa något själv", om värden vill fixa det på sitt sätt så har du bara att acceptera detta.

Så, kolla så du inte står med dubbla räkningar om du först fixar det själv, och sen värden gör det på sitt sätt.

Men, ja, oavsett så landar kostnaderna på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in