2005-08-28, 07:07
Bannlyst
Har varit vaken i snart 40 timmar, för ett tag sedan började man krökat.
helvete vad jag var borta i ca 20 timmar, men nu märker jag att jag har mssa röda utslag överallt. Har fått det förrut utav alkohol, vad fan är det? Alltså.. Jag ähh förlåt.. Svar..
Citera
2005-08-28, 07:19
Medlem
PiLLerILLers avatar
http://huden.nu/fragor/utslag_4#fraga412
Citera
2005-08-29, 00:20
Medlem
Precis samma sak hände mig en gång när jag druckit hemma gjort vin.
Senare har jag tagit reda på att vin innehåller histamin ofta i låga doser. Jag har tidigare fått antihistamin mot andra åkommor, och vissa är givetvis känsligare än andra. Symptomen när man får för mycket histamin är röda svullnader, en aning upphöjda. På mig så började det på halsen och armarna och spred sig mer och mer över kroppen, dessutom fick jag en fruktansvärd huvudvärk, svettades och mådde illa. I takt med att jag drack mer så blev det värre och jag förstod att jag måste sluta dricka.

Symptomen försvann relativt fort. Och för säkerhets skull senare testade jag att ta en klunk vin till senare men så kom utslagen tillbaka...
Citera
2005-08-29, 00:42
Bannlyst
hmm, jag får upphöjda prickar över hela kroppen som är illröda, men lika fort som de kommit försvunner de. Har hänt mig två ggr när jag druckit väldigt höga doser alkohol, främst öl och sprit. Vet inte om det beror på histaminer eller antihistaminer.. Jaj det är såpnt som händer, verkar inte skadat mig allt för mycket.
Citera
2005-08-29, 00:53
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Jag blir nästan alltid flammig över bröstkorgen/i ansiktet om jag dricker sprit. Det går dock över i takt med att onykterheten sprider sig.

Däremot en gång blev det mycket värre, jag blev yr, kunde inte andas och fick hjärtklappning- men det har bara hänt en gång.
Citera
2005-08-29, 01:09
Bannlyst
Hmm, det låter läskigt. Ska ge fan i att dricka hårdare om jag märker att jag får sådanadära utslag.
Citera
2005-08-29, 01:38
Medlem
hittade lite här

hxxp://www.allergia.com/index.phtml?page_id=&topmenu_id=1&menu_id=505&this _topmenu=67&lang=1

skrolla ner några sidor så står det om alkohol. Bla. annat står det att ren sprit inte utlöser histaminer. Lite högre upp står det att jordgubbar innehåller histaminer, så histamin-rikt vin och jordgubbar är väl inte att rekommendera om man - som jag - är histamin känslig. Fick några antihistaminer en gång som jag har för mig hette zyrlex. Funkade iallafall riktigt bra den gången, men då va det ingen alkohol med i bilden.
Citera
2005-08-29, 01:50
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeztroo
Hmm, det låter läskigt. Ska ge fan i att dricka hårdare om jag märker att jag får sådanadära utslag.

Äpfff, håll dig borta från rödvin bara- det borde väl räcka?

Ärligt talat hittade jag aldrig orsaken till det skumma anfallet jag fick. Tror jag hade druckit rödvin tidigare, men senare var det bara vodka/ananas/kokosmjölk-nånting. Och det var just under intagandet av dylik drink det satte igång.
Citera
2005-08-29, 02:28
Bannlyst
Alltså jag har aldrig gått i gång på något sånt där tidigare. Alltså jordgubbar osv.. Har knappt druckit rödvin tidigare, utan det verkar som om jag är allergisk mot antingen öl i stora mängder, kanske humle? Eller starksprit med något speciellt ämne i. Jag drack en 70is med Tapio igår. Någon som vet om den är speciellt eller dålig eller så?
Citera
2005-08-29, 02:32
Bannlyst
Läste det där efter att ha tryckt på länjen. Det är mest störst sannolikt någon tillsats i spriten eller liknande.

"Alkohol som orsak till överkänsligheten
Tillsatsämnesbestämmelserna gäller inte alkoholdrycker. Ren alkohol frigör inte histamin. Överkänsligheten kan utöver ren alkohol också orsakas av örtkryddor som använts vid framställningen av drycken, t ex anis som används i likör eller konserveringsmedlet metabisulfit som framför allt förekommer i söta vittviner. Överkänslighet kan också orsakas av druvornas bensoesyra och av de ämnen som bildas vid jäsningen, t ex histamin, tyramin och acetaldehyd. Ibland kan den allergiska reaktionen bero på ett använt färgämne. Öl innehåller spannmåls- och jästallergener. Överkänslighetssymptomen kan uppstå direkt eller med viss fördröjning."
Citera
2005-08-29, 12:41
Medlem
Stormkrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeztroo
Har varit vaken i snart 40 timmar, för ett tag sedan började man krökat.
helvete vad jag var borta i ca 20 timmar, men nu märker jag att jag har mssa röda utslag överallt. Har fått det förrut utav alkohol, vad fan är det? Alltså.. Jag ähh förlåt.. Svar..

Om du har varit vaken i snart 40timmar tippar jag på att du har dragit massa tjack och en bieffekt av det är acne som nog är orsaken till dina röda prickar, vissa har lätt att få det andra får det inte alls. Det är vad jag tror annars vet jag nog inte varför.
Citera
2005-08-29, 13:03
Bannlyst
Bara alkohol, inga droger. Vet inte varför inlägget hamnade här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in