2014-07-14, 16:49
Medlem
Intrycks avatar
(Inom gammelmedia?)

Svar ja. Jag har redan blivit avlönad journalist. Men i fortsättningen, i de fall där mediemänniskan jag har kontakt med faktiskt vet om att jag kallar mig för rasist och att jag privat skriver grejer på nätet där jag propagerar för att det är avgörande vilka sorters etniska folkgrupper som Sverige utgörs av?

Det är experimentet.

Så här skriver jag på experimentets sida:
"Kan någon - jag - som kallar sig för rasist bli avlönad som frilansjournalist? Om texterna inte blir publicerade, så skyller jag inte på något. Då är de för dåliga. Men det går inte att komma ifrån att det blir ett experiment så länge jag kallar mig för rasist och fortsätter skicka in texter. Vad vinner? Fokuset på själva hantverket? Eller skräcken, fokuset på associationerna, varumärkestänket?"
https://plus.google.com/u/0/b/104195180967451432250/104195180967451432250/about

Förslag på hur jag ska gå vidare? Man kan alltid gå vidare på något sätt.
Senast redigerad av Intryck 2014-07-14 kl. 17:00.
Citera
2014-07-14, 17:00
Medlem
Efter som man inte behöver någon utbildning för att kalla sig journalist så kan vem som helst bli det.
Citera
2014-07-14, 17:01
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Med-get
Han skriver ju i en nazzeblaska. Då är han väl journalist. Även om han är för dålig för att arbeta på en vanliga tidning.

Uppdaterade med att jag syftar på att bli avlönad som journalist av gammelmedia.
Citera
2014-07-14, 17:37
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intryck
(Inom gammelmedia?)

...

Förslag på hur jag ska gå vidare? Man kan alltid gå vidare på något sätt.

Lägg ned experimentet. Det går alldeles utmärkt att vara rasist inom gammelmedia om du är rätt sorts rasist, men en sådan är inte du (för du ser väl inte ned på vita män).
Citera
2014-07-14, 17:40
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Lägg ned experimentet. Det går alldeles utmärkt att vara rasist inom gammelmedia om du är rätt sorts rasist, men en sådan är inte du (för du ser väl inte ned på vita män).

Jag tänker inte lägga ned det eftersom jag helt enkelt försöker tjäna (mer) pengar på journalistik inom gammelmedia. Att det då blir till ett experiment, är en följd av det förstnämnda.
Citera
2014-07-14, 17:56
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Jag tänker inte lägga ned det eftersom jag helt enkelt försöker tjäna (mer) pengar på journalistik inom gammelmedia. Att det då blir till ett experiment, är en följd av det förstnämnda.

OK. Lycka till.
Citera
2014-07-15, 17:17
Medlem
Intrycks avatar
SvD:s Tove Lifvendahl i mail:

"Jag gör enkom bedömning av materialet på ledarsidan, och där bedömer jag texterna utifrån parametrarna kvalitet, aktualitet, analys, originalitet, tillförande av perspektiv och avsändarens trovärdighet. Om du kallar dig rasist skulle jag nog säga att din text skulle vara exceptionellt intressant för att det skulle motivera mig att publicera den."

Fundering: måste även texter vars avsändare använder ordet "rasist" för att demonisera vara exceptionellt intressanta?
Citera
2014-07-15, 17:50
Medlem
Glödskals avatar
Ifall du presenterar dig som rasist kommer folk att undra vad det är för fel på dig, även andra rasister, och det kommer störa ditt experiment.

Hur skulle du själv bedöma en leverantör av tjänst/vara som vid första mötet med dig säger: "Jag heter X och jag är bög/feminist/moderat etc"?

Min första tanke skulle vara "Varför nämner han det? Jag är bara ute efter en artikel/cykel/balkongrenovering" och automatiskt stämpla honom som en udda person.
Citera
2014-07-15, 17:54
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
Ifall du presenterar dig som rasist kommer folk att undra vad det är för fel på dig, även andra resister, och det kommer störa ditt experiment.

Hur skulle du själv bedöma en leverantör av tjänst/vara som vid första mötet med dig säger: "Jag heter X och jag är bög/feminist/moderat etc"?

Min första tanke skulle vara "Varför nämner han det? Jag är bara ute efter en artikel/cykel/balkongrenovering" och automatiskt stämpla honom som en udda person.

Jag frågade Lifvendahl det där apropå ingenting, inte i samband med någon inskickad text. Jag kommer bara ha med en länk till experimentets sida i de mail jag skickar.
Citera
2014-07-15, 18:08
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Jag frågade Lifvendahl det där apropå ingenting, inte i samband med någon inskickad text. Jag kommer bara ha med en länk till experimentets sida i de mail jag skickar.

Kan du inte bara vara rasist utan att skylta med det? Du behöver ju inte dölja något för det. Att utan påstötning nämna sina åsikter i fråga om ras/religion och politik är udda bland svenska ickepolitiker.

Varför ens genomföra ett experiment där resultatet är uppenbart? Media vill inte veta av uttalade rasister.
Citera
2014-07-15, 18:13
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
Kan du inte bara vara rasist utan att skylta med det? Du behöver ju inte dölja något för det. Att utan påstötning nämna sina åsikter i fråga om ras/religion och politik är udda bland svenska ickepolitiker.

Varför ens genomföra ett experiment där resultatet är uppenbart? Media vill inte veta av uttalade rasister.

Jag gör det för att jag vill leva modigt. Alla vill inte leva maximalt enkelt. Och vi får se hur det går.
Citera
2014-07-15, 18:23
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Jag gör det för att jag vill leva modigt. Alla vill inte leva maximalt enkelt. Och vi får se hur det går.

Igen. Lycka till, men stall inte till det för dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in