2014-07-14, 10:06
Medlem
SuraStinas avatar
Vi har en entreprenör som håller på och renoverar vårt badrum. De har nu dragit över överrenskommen sluttid med snart 4 veckor. Innan vi skrev under offerten informerades vi att de skulle betala vite på 4000 kr/v om det drog över. Överrenskommen renoveringstid var 4-6 v, nu har det hållit på i 10 v. När jag i samband med slutfakturan påpekade detta (vi har fast pris på jobbet) så ville de inte kännas vid det. Och på den offert som jag skrev under står inget om detta, enbart pris och vad de ska utföra. Men både jag och mannen var på deras kontor innan för att gå igenom offerten noggrant och då informerades vi muntligen om detta vite. Jag har anteckningar på detta också.

Frågan är vad vi gör nu. Hävdar att muntligt avtal gäller och betalar fakturan minus 16 000 kr? Och om de skickar restsumman till Kronofogden så bestrider vi den? Kom på i och med detta att jag skulle krävt ett s k hantverkarkontrakt med start- och slutdatum på. Men pga snabb start på renoveringen så glömde jag utkräva ett sånt och de erbjöd heller inget. Men trots detta- gäller inte deras generella avtal alla, även om just jag inte skrivit på ett sånt papper? Kan tillägga att jag fått alla intyg mm och jobbet är klart så de kan iaf inte hålla tillbaka något om det här leder till en tvist.
Citera
2014-07-14, 11:02
Medlem
EvilGuys avatar
Det blir nog svårt att vinna i någon instans när ni har ett skriftligt avtal och du vill åberopa att även ett muntligt avtal ingicks samtidigt.

Dessvärre en rätt klassisk blåsning.
Citera
2014-07-14, 11:19
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Det blir nog svårt att vinna i någon instans när ni har ett skriftligt avtal och du vill åberopa att även ett muntligt avtal ingicks samtidigt.

Dessvärre en rätt klassisk blåsning.
Visserligen sant, men enligt konsumentköplagen kan man ha rätt till skadestånd vid förseningar. Tyvärr vet jag inte om detta är tillämpligt.

Något man kan göra för att skaffa bevis är att skicka det några kompisar med dold mikrofon och se om de får samma löfte.
Citera
2014-07-14, 11:21
Medlem
Det blir nog rätt svårt som sagt, att försöka få igenom detta eftersom du inte har tagit det skriftligt.
Du kan däremot försöka sänka priset eftersom de blev försenade med hela bygget. Båda tjänar på att inte dra det till rättegång, försök förlika.
Citera
2014-07-14, 11:22
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Du är blåst, tyvärr!
Häng ut företagaren, så gör du folk en tjänst.
Citera
2014-07-14, 17:46
Medlem
Vi? Hur många vittnen finns det till avtalet?

Om ni vill kan ni ju betala den del ni anser att ni ska betala och bestrida resten, men som redan nämnts är det osäkert om ni skulle vinna en tvist i TR... Men man kan ju försöka hålla vid det avtal man gjort. Rent tekniskt är de bundna av det.
Citera
2014-07-22, 21:28
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det blir nog rätt svårt som sagt, att försöka få igenom detta eftersom du inte har tagit det skriftligt.
Du kan däremot försöka sänka priset eftersom de blev försenade med hela bygget. Båda tjänar på att inte dra det till rättegång, försök förlika.

Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Vi? Hur många vittnen finns det till avtalet?

Om ni vill kan ni ju betala den del ni anser att ni ska betala och bestrida resten, men som redan nämnts är det osäkert om ni skulle vinna en tvist i TR... Men man kan ju försöka hålla vid det avtal man gjort. Rent tekniskt är de bundna av det.

Tack för alla svar! "Vi" är två personer som hörde detta nämnas samt såg ett skriftligt dokument som vi sedan inte fått. När vi frågat efter detta andra dokument så vill de inte kännas vid det. Vi hoppas nu att vi ska kunna föreslåg prisavdrag för den tid det dragit över och kunna komma överrens om en förlikning om så behövs för att slippa TR.

Men om man vill hänga ut en firma som gör orätt, var och hur gör man det för att inte bli stämd för förtal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in