2014-07-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Se in i framtiden? Nej det går inte.
Kan man se in i baktiden då?
Citera
2014-07-16, 15:17
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deppshit
Kan man se in i baktiden då?
Allt vi ser är i det förflutna. Ju längre avstånd, desto längre bakåt i tiden ser vi.
Citera
2014-07-16, 15:24
Medlem
Citat:
Allt vi ser är i det förflutna. Ju längre avstånd, desto längre bakåt i tiden ser vi.
Det va det jag tänkte på, men det gäller bara ute i universum inte här på jorden eller har jag fel?
Citera
2014-07-16, 16:49
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Det va det jag tänkte på, men det gäller bara ute i universum inte här på jorden eller har jag fel?
Ja och GoMute skrev det i ett tidigare inlägg i tråden.
(FB) Liv på andra planeter, ljusår, skulle dom se oss?
Citera
2014-07-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ja och GoMute skrev det i ett tidigare inlägg i tråden.
(FB) Liv på andra planeter, ljusår, skulle dom se oss?
Hur stor spegel snackar vi om? och när uppskattar du att vi kan utföra detta?
Citera
2014-07-16, 18:27
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Hur stor spegel snackar vi om? och när uppskattar du att vi kan utföra detta?
Du menar för att en eventuell civilisation skulle se oss med ett optiskt teleskop? Se vad som händer på Jorden?
Omöjligt, jag orkar inte räkna på det, men den skulle garanterat kollapsa under sin egen tyngd.

Att dom däremot skulle kunna se Jorden är ingen omöjlighet.
Citera
2014-07-16, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Inga problem. En vanlig gigaherz-processor i en telefon genomfor nya instruktioner varje nanosekund. Pa en nanosekund hinner ljuset forflytta sig bara 30 centimeter (c=0.3 gigameter per sekund, och nano ar inversen av giga). Det finns forstas speciell utrustning som mater ljus under mycket kortare perioder an sa. Man mater avstand till planetara sonder som Cassini med centimeterprecision darfor att man kan rakna radiovaglangderna fran den. Ljuset ar inte snabbare an att det kan beharskas i laboratorier och aven inom astronomi.
Fri vad jobbar du med? du e så smart
Citera
2014-07-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Du har helt rätt i ditt antagande. Precis som att vi ser det som hände för ett par minuter sen på solen eller cirka en sjundedels sekund sen på månen så skulle dessa utomjordingar se vad som hände på jorden för flera miljoner år sedan.

Detta gör det också mer komplext att hitta liv i universum då vi faktiskt ser bakåt i tiden. Vem vet vad som har hänt under tiden ljuset från planeterna långt bort har färdats till oss?

visst är väl dina tider lite off? Det tar väl ca 8 min mellan solen och jorden, och absolut inte 1/7 sek månen - jorden ?
Citera
2014-07-17, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
visst är väl dina tider lite off? Det tar väl ca 8 min mellan solen och jorden, och absolut inte 1/7 sek månen - jorden ?

Det tar 1.25 sek för ljuset att ta sig till jorden från månen och tvärtom. Tror han kan ha blandat ihop 1/7 sek med hur snabbt ljuset tar sig runt jorden.
Citera
2014-07-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Det tar 1.25 sek för ljuset att ta sig till jorden från månen och tvärtom. Tror han kan ha blandat ihop 1/7 sek med hur snabbt ljuset tar sig runt jorden.

Det verkar vara någon som kan sin grej lite bättre än mig här Självklart har du rätt
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in