2014-07-13, 20:41
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Investeringskamrater,
är det någon som har erfarenhet av att köpa mark och sedan odla skog?

Jag tycker det låter ganska intressant och det är verkligen en långsiktig investering som skiljer sig från volatila börskurser. Förvisso kräver det mer underhåll än att kolla depåkontot då och då, men hur smart är det rent investeringsmässigt? Har man inte råd att vänta +40 år på att skogen ska ta sig, så kan man ju givetvis sälja den vidare innan dess. Men ponera att man sätter granarna själv och sedan lever ett långt liv, vad kan man då vänta sig för avkastning vid avyttring av skogen?

När skogen är avyttrad kan ju den kommande generationen ta över och fortsätta i samma spår. Är det någon som har funderat i liknande banor?
Citera
2014-07-13, 20:46
Medlem
hashish-boys avatar
70 år till slutavverkning på granskog (i södra Sverige). Jag har aldrig hört att någon har omvandlat tomter till skog, däremot skog till tomter vilket har varit gynnsamt (det kräver dock ett bra läge).

Du bör nog läsa på lite innan du börjar på men om vi bortser från vissa vad jag antar är mindre språkfel så är det nog inte en dålig investering
Citera
2014-07-13, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Investeringskamrater,
är det någon som har erfarenhet av att köpa mark och sedan odla skog?

Jag tycker det låter ganska intressant och det är verkligen en långsiktig investering som skiljer sig från volatila börskurser. Förvisso kräver det mer underhåll än att kolla depåkontot då och då, men hur smart är det rent investeringsmässigt? Har man inte råd att vänta +40 år på att skogen ska ta sig, så kan man ju givetvis sälja den vidare innan dess. Men ponera att man sätter granarna själv och sedan lever ett långt liv, vad kan man då vänta sig för avkastning vid avyttring av skogen?

När skogen är avyttrad kan ju den kommande generationen ta över och fortsätta i samma spår. Är det någon som har funderat i liknande banor?

Finns ens alternativet att tillgå? Skogsfri mark som lämpar sig för skogsbruk.. och vad kostar den?

Många har en väldigt romantisk bild av hur det är att äga skog, plantera själv, javisst. Prova på det innan du bestämmer dig bara

Det går såklart inte att ens gissa vilken avkastning det skulle ge men i viss grad kommer insatsen spegla den.
Citera
2014-07-13, 21:38
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Finns ens alternativet att tillgå? Skogsfri mark som lämpar sig för skogsbruk.. och vad kostar den?

Många har en väldigt romantisk bild av hur det är att äga skog, plantera själv, javisst. Prova på det innan du bestämmer dig bara

Det går såklart inte att ens gissa vilken avkastning det skulle ge men i viss grad kommer insatsen spegla den.

Ett kalhygge bör väl ses som både skogsfritt och passande?
Citera
2014-07-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Ett kalhygge bör väl ses som både skogsfritt och passande?

Känner du till något bra till hands?
Är det bara att plantera på vilket kalhygge som helst?
Kan det vara en god ide att bosätta sig i närheten?
Kan det underlätta att vara en slitvarg som i perioder jobbar 16h om dagen och är duktig både på att meka med maskiner och kunna föra en häst?
Bör man vara beredd på en icke inkomstbringande insats som kan sträcka sig över väldigt många år?

Ja, kanske är det bara att köpa ett kalhygge och strö ut lite grankottar. Vad vet jag..
Citera
2014-07-13, 22:06
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Känner du till något bra till hands?
Är det bara att plantera på vilket kalhygge som helst?
Kan det vara en god ide att bosätta sig i närheten?
Kan det underlätta att vara en slitvarg som i perioder jobbar 16h om dagen och är duktig både på att meka med maskiner och kunna föra en häst?
Bör man vara beredd på en icke inkomstbringande insats som kan sträcka sig över väldigt många år?

Ja, kanske är det bara att köpa ett kalhygge och strö ut lite grankottar. Vad vet jag..

-Kalhyggen finns det gott om så nog går det att köpa.

-Man är såvitt jag vet enligt svensk lag skyldig att plantera kalhygget om man äger det, kan vara en god ide att plantera lite björk först för att underlätta för granplantorna att ta sig.

-Tja det är väl en fördel att bo i närheten men det är ju inget krav.

-Visst får man jobba om man ska ha skog (om man inte har råd att sälja arbetet förstås) och hur mycket jobb det blir beror på markens storlek och förutsättningar.

-Nej man måste inte vara duktig på att skruva.

-Antagligen även om gallringar torde kunna inbringa lite pengar under tiden till slutavverkning.

Jag är ingen expert men har åtminstone lite koll på skogsbruk.
Citera
2014-07-13, 22:13
Medlem
Citat:
-Kalhyggen finns det gott om så nog går det att köpa.

-Man är såvitt jag vet enligt svensk lag skyldig att plantera kalhygget om man äger det, kan vara en god ide att plantera lite björk först för att underlätta för granplantorna att ta sig.

-Tja det är väl en fördel att bo i närheten men det är ju inget krav.

-Visst får man jobba om man ska ha skog (om man inte har råd att sälja arbetet förstås) och hur mycket jobb det blir beror på markens storlek och förutsättningar.

-Nej man måste inte vara duktig på att skruva.

-Antagligen även om gallringar torde kunna inbringa lite pengar under tiden till slutavverkning.

Jag är ingen expert men har åtminstone lite koll på skogsbruk.

Ja men då är det ju bara tummen upp för TS, kör hårt.
Citera
2014-07-13, 22:21
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ja men då är det ju bara tummen upp för TS, kör hårt.

Det är nog ingen nackdel om han blir lite mer insatt, jag skulle nog se om det finns några kvällskurser att gå..
Citera
2014-07-13, 22:53
Medlem
Citat:
Det är nog ingen nackdel om han blir lite mer insatt, jag skulle nog se om det finns några kvällskurser att gå..

Skulle du kanske tom sträcka dig så långt som att det vore en fördel? Kvällskurs..
Citera
2014-07-14, 00:08
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Jag kan ju poängtera att jag inte sitter i traktorn redo att plöja eller har några direkta planer på att odla skog i nuläget. Utan det var helt enkelt teorin som slog mig när jag åkte tåg genom vårt gröna landskap tidigare idag.

Den årliga avkastningen beräknas ligga på 4-6% där risken anses väldigt låg. Beroende på vad det är för typ av skog så kan det ta 75 år från plantering till avverkning, så det blir ju snarare en investering för barn och barnbarn för dem flesta. Samtidigt kan ju även tomten stiga i värde under tidsspannet och gallring sker först 25 år efter plantering. Hur är det med övrigt underhåll?

Intressant läsning om en svensk som investerat i Lettiska skogsfastigheter;
http://www.skogssallskapet.se/skogsvarden/2009_2/sv18.php
Citera
2014-07-14, 00:25
Medlem
Varför köpa en tomt och odla skog på?!
Varför inte köpa produktiv skogsmark och förädla? Finns massor med mark som har eftersatt röjning. Tror någon räknat ut att just nu finns 5000 årsarbeten per år i 5 år för att komma ikapp.

Årliga tillväxten måste ju överstiga räntekostnaden på lånet så är du i hamn!
Du röjer själv för att du tycker det är kul och vet att för varje timme som du lägger ner ökar du slutvinsten. Du behöver inte vänta i 75 år på att kamma hem pengar. En välskött skog är alltid säljbar däremot kanske du får räkna med 15-25 år innan du kan göra exit. Lycka till!
Citera
2014-07-14, 13:24
Medlem
Skogsmarkpriserna är ganska höga just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in