• 1
  • 2
2014-07-14, 22:23
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackapple
Håller verkligen tummarna för en värmebehandling, körde en lögn och sa att jag skulle bort och inte ska vara hemma på en månad (haha) och att dom kommer hinna sprida sig på den tiden och yadayada, dom sa att dom skulle se vad dom kunde göra

Tack!!

Fast finns det ingen människa eller djur i bostaden, så förökar dom sig inte tror jag... inte helt säker dock.
Men jag hoppas du får ordning på skiten snart, det vore ju omänskligt av anticimex att låta dig vänta tycker jag. Om du behöver ringa igen, så påtala att du snart klappar ihop psykiskt, det borde få fart på dom tycker man
Citera
2014-07-16, 22:33
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackapple
Japp, är på dom, men som det mesta ska allt ta sån tid (vi upptäckte ohyran för 3 månader sen och ringde direkt).. kan man få sömntabletter för sådant?

ikväll sover jag i en sacosäck i hallen
Men gud TS - vägglöss!! - va det låter hemskt o jobbigt!! o med en fobi för småkryp i ryggsäcken också!! Hur har det gått, sov du i hallen? Snälla uppdatera!
Citera
2014-07-16, 22:45
Medlem
Gingers avatar
Gå till botten med rädslan? Vad är värst med skalbaggarna? Hur de rör sig? Storleken? Formen? Kanske får du för dig att de kan krypa in under huden på dig?

Jag vart rätt så rädd för spindlar innan i mitt liv, sedan läste jag en kurs i naturvetenskap om insekter och "vips" så försvann rädslan. Rädslan ersattes med förundran hur jävla komplicerade dessa spindlar är, och hur deras beteende fungerar. En spindel har ju typ liknande "känslor" som en människa, eller åtminstone skulle man kunna tolka det så.

Du kan väl åtminstone försöka bli intresserad av naturens under istället för att enbart få panik? Din fobi blir ju bara värre om du inte bearbetar den.
Citera
2014-07-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Gå till botten med rädslan? Vad är värst med skalbaggarna? Hur de rör sig? Storleken? Formen? Kanske får du för dig att de kan krypa in under huden på dig?

Jag vart rätt så rädd för spindlar innan i mitt liv, sedan läste jag en kurs i naturvetenskap om insekter och "vips" så försvann rädslan. Rädslan ersattes med förundran hur jävla komplicerade dessa spindlar är, och hur deras beteende fungerar. En spindel har ju typ liknande "känslor" som en människa, eller åtminstone skulle man kunna tolka det så.

Du kan väl åtminstone försöka bli intresserad av naturens under istället för att enbart få panik? Din fobi blir ju bara värre om du inte bearbetar den.

Det handlar väl inte om rädsla när det gäller vägglöss, utan om att det är äckligt, ohygieniskt, gör ont när dom bits och så vidare. Ganska sunt att avsky ohyra tycker jag.
Citera
2014-07-16, 23:12
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det handlar väl inte om rädsla när det gäller vägglöss, utan om att det är äckligt, ohygieniskt, gör ont när dom bits och så vidare. Ganska sunt att avsky ohyra tycker jag.

Ohygieniskt skulle jag inte vilja kalla det. Du kan få vägglöss i ett rent hus med! Det gäller ju bara att några ägg kläcks och bestämmer sig för att bygga bo i ens väggar.

Antingen är det ju vägglöss, myror, bin, flugor, myggor eller någon annan insekt som invaderar ens hus. Det går ju liksom aldrig att komma ifrån att vi inte är den enda arten på denna jord som har rätt till just den fläcken vi byggde vårat hus/lägenhet/radhus på. Naturen är ju på oss hela tiden ändå.
Visst är smärtan av en vägglus lite obehaglig, men inte särskilt farlig ifall man inte är hyper-alergisk mot det.

Jag tycker det är ganska sunt att acceptera att insekter ÄR en konkurrerande livsform till människan. Och att inse att en liten insekt knappast kommer skada dig särskilt mycket.
Citera
2014-07-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ohygieniskt skulle jag inte vilja kalla det. Du kan få vägglöss i ett rent hus med! Det gäller ju bara att några ägg kläcks och bestämmer sig för att bygga bo i ens väggar.

Antingen är det ju vägglöss, myror, bin, flugor, myggor eller någon annan insekt som invaderar ens hus. Det går ju liksom aldrig att komma ifrån att vi inte är den enda arten på denna jord som har rätt till just den fläcken vi byggde vårat hus/lägenhet/radhus på. Naturen är ju på oss hela tiden ändå.
Visst är smärtan av en vägglus lite obehaglig, men inte särskilt farlig ifall man inte är hyper-alergisk mot det.

Jag tycker det är ganska sunt att acceptera att insekter ÄR en konkurrerande livsform till människan. Och att inse att en liten insekt knappast kommer skada dig särskilt mycket.

Det handlar fortfarande inte om rädsla.

Och självklart är det ohygieniskt med vägglöss, dom är många, dom bajsar en massa, och dom bits.
Det handlar heller inte om "en liten insekt" utan skadedjur i hus kan bli väldig väldigt många på kort tid. So jo det är ohygieniskt och vi behöver inte alls acceptera att ha ohyra i våra hem 2014.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-07-17 kl. 00:13.
Citera
2014-07-17, 21:31
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Det handlar fortfarande inte om rädsla.

Och självklart är det ohygieniskt med vägglöss, dom är många, dom bajsar en massa, och dom bits.
Det handlar heller inte om "en liten insekt" utan skadedjur i hus kan bli väldig väldigt många på kort tid. So jo det är ohygieniskt och vi behöver inte alls acceptera att ha ohyra i våra hem 2014.

Vad handlar det då om? Okunskap?

Alla djur bajsar! Aldrig tänkt på vad flugan som landade på din varma macka gjorde? Eller loppan som fastnade i håret? Bajs finns överallt... Äckligt men normalt.

Men hur skall du kunna sanera hela huset från vägglöss? Skall du spruta radar i hela huset och hoppas att du tar de små äggen med? Eller skall du frysa ner lägenheten till minus 20 grader?
Ingen metod kan ju garantera att du blir av med lössen. En liten individ kan ju överleva i ett litet litet utrymme, och "vips" så har du en invasion igen.
Citera
2014-07-17, 21:37
Medlem
Citat:
Vad handlar det då om? Okunskap?

Alla djur bajsar! Aldrig tänkt på vad flugan som landade på din varma macka gjorde? Eller loppan som fastnade i håret? Bajs finns överallt... Äckligt men normalt.

Men hur skall du kunna sanera hela huset från vägglöss? Skall du spruta radar i hela huset och hoppas att du tar de små äggen med? Eller skall du frysa ner lägenheten till minus 20 grader?
Ingen metod kan ju garantera att du blir av med lössen. En liten individ kan ju överleva i ett litet litet utrymme, och "vips" så har du en invasion igen.

Bara för att du har/har haft spindelfobi som du var tvungen att söka hjälp för, så betyder inte det att resten av oss är som dig.

Du verkar inte veta mycket om skadedjur i hem, läs på lite istället för att prata nonsens här. Du snackar om flugor och myggor
Du kanske lever i ett smutsigt hem där silverfiskar, pälsängrar, vägglöss och skalbaggar lever tillsammans med dig i symbios. Kul för dig, men vi andra tycker inte att det är helt normalt.

Loppor i håret? Jo hejsan Jag har då aldrig haft loppor. Inte landar flugor på mina mackor heller eftersom det är flugfritt hemma hos mig.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-07-17 kl. 21:40.
Citera
2014-07-19, 08:30
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Bara för att du har/har haft spindelfobi som du var tvungen att söka hjälp för, så betyder inte det att resten av oss är som dig.

Du verkar inte veta mycket om skadedjur i hem, läs på lite istället för att prata nonsens här. Du snackar om flugor och myggor
Du kanske lever i ett smutsigt hem där silverfiskar, pälsängrar, vägglöss och skalbaggar lever tillsammans med dig i symbios. Kul för dig, men vi andra tycker inte att det är helt normalt.

Loppor i håret? Jo hejsan Jag har då aldrig haft loppor. Inte landar flugor på mina mackor heller eftersom det är flugfritt hemma hos mig.

Nej, jag sökte aldrig hjälp för det. Det blev liksom som grädde på moset när jag ändå gick en utbildning för att slippa arbetslöshet.

Problemet med "små" hot (istället för reella hot som termiter och liknande som faktiskt utgör ett hot mot era liv) är att de oftast inte gör någon skada mer än det kosmetika. Vad jag vet så har folk inte utvecklat en allergi för vägglöss bajs eller liknande. Och ja, det ÄR normalt med insekter i huset. Försök hitta en bostad i Sverige utan spindlar, möss eller skalbaggar.

Loppor i håret? Har du aldrig umgåtts med barn? Flugor på mackan? Men hallå? Bor du i centrala Stockholm där människan är helt avskild från verkligheten?
Jag må vara en enkel man från det stora landet (verkligheten för oss övriga Svenskar) som umgås med barn och ser en och en annan fluga dansande på min skinkmacka. Och DET är normalt!
Citera
2014-08-31, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Men gud TS - vägglöss!! - va det låter hemskt o jobbigt!! o med en fobi för småkryp i ryggsäcken också!! Hur har det gått, sov du i hallen? Snälla uppdatera!

Nu, ett halvår efter upptäckten av dessa parasiter ( och misslyckad behandling) så har jag äntligen fått en värmebehandling beviljad! inom två månader är dom 100% borta! (och ja jag har sovit i hallen och hållit till i köket, känns lagom kul att betala hyra när man inte ens kan sova i sin egen säng)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in