2014-07-12, 16:26
Medlem
Jag fick apodos för ca 7 månader sedan. Oftast så får man ju en rulle som ska räcka 1 vecka typ, men inte jag. Det kommer personal från hemsjukvården vid varje dostillfälle, alltså 3 gånger om dagen som måste se på när jag tar medicinen, för det har läkaren bestämt...

Jag har det så efterssom jag har haft problem med droger tidigare. Men nu har jag varit drogfri i 7 månader.
Är det någon idé tror ni att fråga läkaren om man kan få ändra på det så att man får medicin för 1 vecka istället så man slipper ha folk springandes här hela dagarna. Sedan har jag theralen vid behov också. Då måste jag ringa hemsjukvården så att dom kommer med 1 ml theralen och ser på när jag tar.

Är det någon mer som har det så här med medicineringen?
Citera
2014-07-12, 16:36
Medlem
MisterToms avatar
Hej,
Det finns många som har det så. Troligtvis så är det för att det är en väldigt viktig medicin för att du ska må bra och vården värnar om att du får i dig den som du ska. Jag tycker absolut att du kan diskutera det med din läkare, men kanske att ett mer rimligt steg är att börja glesa ut det - t.ex börja med att du tar medicinen ensam vid ett tillfälle dagligen eller liknande. Eller att det kan räcka att du ringer eller bli uppringd av hemsjukvården vid något dostillfälle för att säga att du tagit den. Så kan du bevisa att du sköter din medicinering. Det är ett rätt stort steg att gå ifrån tillsyn vid medicinintag vid samtliga dostillfällen till att bara träffa hemsjukvården en gång i veckan.
Citera
2014-07-12, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Hej,
Det finns många som har det så. Troligtvis så är det för att det är en väldigt viktig medicin för att du ska må bra och vården värnar om att du får i dig den som du ska. Jag tycker absolut att du kan diskutera det med din läkare, men kanske att ett mer rimligt steg är att börja glesa ut det - t.ex börja med att du tar medicinen ensam vid ett tillfälle dagligen eller liknande. Eller att det kan räcka att du ringer eller bli uppringd av hemsjukvården vid något dostillfälle för att säga att du tagit den. Så kan du bevisa att du sköter din medicinering. Det är ett rätt stort steg att gå ifrån tillsyn vid medicinintag vid samtliga dostillfällen till att bara träffa hemsjukvården en gång i veckan.

Men nu handlar ju inte det här om att sjukvården värnar om TS, honom skiter de i. Utan det är läkaren som är nojjig att förlora sin licens om han skriver ut saker till en f.d missbrukare. Det är den verkliga orsaken.
Citera
2014-07-12, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hallongodis
Men nu handlar ju inte det här om att sjukvården värnar om TS, honom skiter de i. Utan det är läkaren som är nojjig att förlora sin licens om han skriver ut saker till en f.d missbrukare. Det är den verkliga orsaken.

Eller att läkaren bara är en sadistisk skitstövel som njuter av att bestämma över TS. Vissa läkare är hyggliga och förmodligen medvetna om att de skriver ut saker som folk självmedicinerar med för att må bra psykiskt. Andra nekar helt i motsvarande situation. I det senare fallet är det högst troligt inte legitimationen de är rädda att mista, utan de njuter av sin patetiska makt att neka en "knarkare" att ha lite kul bara.
Citera
2014-07-12, 17:40
Medlem
herrcarlssons avatar
Att någon skulle tvinga dig ta Theralen låter sjukt. Det r ju typ för sömn. Men r det antipsykotika så kan det finas en risk att du glömmer eller skiter i det.

Edit: Hur gammal är du?
Citera
2014-07-12, 17:52
Medlem
När jag hade apodos för några år sen fick jag gå och ta ut den på apoteket för att lämna den till dagsjukvården på psyk. Där fick jag gå och hämta varje vardag men sen blev det varannan dag osv.

Läkaren som skrev ut visste om både missbruk och självmordsförsök så det var en försiktighets åtgärd. Medicinen var bland annat stesolid.
Att dom behöver komma för ett rör theralen är ju bara sjukt. Aldrig hört nåt liknanade.
Citera
2014-07-12, 19:10
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Eller att läkaren bara är en sadistisk skitstövel som njuter av att bestämma över TS. Vissa läkare är hyggliga och förmodligen medvetna om att de skriver ut saker som folk självmedicinerar med för att må bra psykiskt. Andra nekar helt i motsvarande situation. I det senare fallet är det högst troligt inte legitimationen de är rädda att mista, utan de njuter av sin patetiska makt att neka en "knarkare" att ha lite kul bara.

Det är inte läkare som stiftar lagarna. Det är riksdagen. Lagstiftarna har bestämt att man inte får missbruka narkotikaklassade mediciner. Klaga i så fall på de som stiftat lagarna, inte på läkarna.
Citera
2014-07-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Att någon skulle tvinga dig ta Theralen låter sjukt. Det r ju typ för sömn. Men r det antipsykotika så kan det finas en risk att du glömmer eller skiter i det.

Edit: Hur gammal är du?

Jag är 27 år, theralenet är mot oro och ångest
Citera
2014-07-13, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
När jag hade apodos för några år sen fick jag gå och ta ut den på apoteket för att lämna den till dagsjukvården på psyk. Där fick jag gå och hämta varje vardag men sen blev det varannan dag osv.

Läkaren som skrev ut visste om både missbruk och självmordsförsök så det var en försiktighets åtgärd. Medicinen var bland annat stesolid.
Att dom behöver komma för ett rör theralen är ju bara sjukt. Aldrig hört nåt liknanade.

jag är inte ordinerad benso
Citera
2014-07-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khaini
Jag fick apodos för ca 7 månader sedan. Oftast så får man ju en rulle som ska räcka 1 vecka typ, men inte jag. Det kommer personal från hemsjukvården vid varje dostillfälle, alltså 3 gånger om dagen som måste se på när jag tar medicinen, för det har läkaren bestämt...

Jag har det så efterssom jag har haft problem med droger tidigare. Men nu har jag varit drogfri i 7 månader.
Är det någon idé tror ni att fråga läkaren om man kan få ändra på det så att man får medicin för 1 vecka istället så man slipper ha folk springandes här hela dagarna. Sedan har jag theralen vid behov också. Då måste jag ringa hemsjukvården så att dom kommer med 1 ml theralen och ser på när jag tar.

Är det någon mer som har det så här med medicineringen?
Nej, men jag skulle vilja ha det så, då kan man ju få perfekt medicinering, jag har ju många ggr frågat hur man får en sömntablett eller en lugnande, om behovet uppkommer. Akuten?
Så jag skulle vara glad. Men roligen är det ju inte annat än Gestapotanken, att du inte ska knarka eller ta för mkt, men många behöver ha det så. Men försök vända det till en fördel, så du får det du behöver när du behöver det, och narkotika kan inte vara ett problem heller, du kan ju ninte missbruka, full koll ju..
Citera
2014-07-14, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Det är inte läkare som stiftar lagarna. Det är riksdagen. Lagstiftarna har bestämt att man inte får missbruka narkotikaklassade mediciner. Klaga i så fall på de som stiftat lagarna, inte på läkarna.

Läkarna kan ju bara skita i lagen. Visserligen är många av kärringarna på Apoteket angivare, men givetvis går det att göra en avvägning så att ens patienter kan självmedicinera inom vissa gränser utan att något går att bevisa.
Citera
2014-07-14, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Bra sagt, det är alltid högre tjänstemän och politiker som ska bära ansvaret. Precis som man aldrig ska klaga på en invandrare som kommit hit för att denne ser fördelar med att vara här.

Men vad är missbruk? Och åker jag över en gräns så blir det ju två parlament. Och min rätt enligt svensk och EU lag, som kanske en för nitisk läkare inte kan uppfylla. Jag vet inte hur många definitioner det finns på missbruk nu och vad de säger exakt, och hur man ska vrida till det så allt ser fint ut men alla vet att alla "fuskar". Jag har som sagt besökt beroendeläkare, jag kan ju se på de andra i väntrummet, ofta lättar de också sitt hjärta, men skam och insikt om att deras liv förstörs av missbruket. Men om jag tar 1 mg Halcion, ja...det e inte samma.
Meningen för mig är ju just att somna, inte att skoja till det, och vad gäller skada, vilket ju krävs av WHO, så, vilken skada har jag ådragit mig? Lagen är ju till för att undvikas om den missgynnar en själv och man får ljuga i egen sak. Eller rättare sagt, uppfatta saken lite annorlunda. Det står på mitt paket "max 0,5mg per dygn". men om jag tar 0,5 2359 och sen 0,5 0001, då är det ju olika dygn?
Vi ser ju hur de rika och mäktiga skiter i lagen, flyttar verksamheter där de får mest ut av dem. Och om ingen talar, om inga bevis kan läggas fram... I din roll som läkare ingår olika uppgifter, som massor av juridik, intyg ska ju inte skrivas så patienten får nej, du har ju tyckt att det ska bli ja eftersom du skrev det, du vill inte ha en retur och merjobb, lär dig då hur patentens intresse tas tillvara mot stat och försäkringsbolag. Vi ser också ekonomin i det hela. Blir allt viktigare att fundera över försäkringsvillkor, bolagen har läkare med axelklaffar som de hyr in som skriver emot, de går f-bolagets ärenden. OM jag får ont i ryggen för att jag behöver en bra säng, som passar just mig, hur ska då läkaren göra, medicinera bort den faktiska smärtan och sjukdomen eller ska de som har minsta sjukersättningen/pensionen få recept på säng? Sjuk är man ju genom smärtan, och sjukvården sysslar inte med profylax men när väl diagnos kan sättas så...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in