2014-07-11, 20:48
Medlem
Hej

Söker efter lätta låtar som man som nybörjare kan försöka ta ut helt och hållet på piano? Jag snackar nu inte om en låt med en jätteenkel melodi bara, jag vill kunna ta ut hela! Det ska inte vara ett pop skrammel, för det är oftast flera instrument som spelas, samt så är sången ganska svår att höra i hela röran. Finns det enkla så piano låtar kanske? Kanske pianostycken? Inget på gitarr för det är svårt att höra exakt hur ackorden spelas när man är nybörjare! Jag spelar ju piano, inte guitar
Citera
2014-07-11, 21:20
Medlem
Hej!

Kolla runt bland olika barnvisor som du redan har ett hum om. Då slipper du förhoppningsvis lyssna på den allt för många gånger. Lycka till!
Citera
2014-07-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-rexxx
Hej!

Kolla runt bland olika barnvisor som du redan har ett hum om. Då slipper du förhoppningsvis lyssna på den allt för många gånger. Lycka till!
Gud vad smart! Tack, det ska jag göra! Ska börja med balladen om Mahmud Abdulla! (hade en islamistisk uppväxt)
Citera
2014-07-11, 21:37
Medlem
Nyanpasus avatar
Bara för att jag lyssnar på Ebba nu så säger jag väl det här, men Ebba och Imperiet har väl några låtar med stråkmaskiner? Skulle nog fungera.
Citera
2014-07-11, 22:08
Medlem
DenNyaDealens avatar
För att öva upp mitt gehör brukade jag ha gitarren framför tvn, och varje gång det gick reklam så försökte jag så snabbt som möjligt plocka ur hela stycket.

Slutade tillslut med att jag fick väldigt bra gehör, och snabbt visste vilken tonart och så allt låg på. Dessvärre är det en övningsgrej, så när jag slutade med det försvann den egenskapen ;/
Citera
2014-07-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
För att öva upp mitt gehör brukade jag ha gitarren framför tvn, och varje gång det gick reklam så försökte jag så snabbt som möjligt plocka ur hela stycket.

Slutade tillslut med att jag fick väldigt bra gehör, och snabbt visste vilken tonart och så allt låg på. Dessvärre är det en övningsgrej, så när jag slutade med det försvann den egenskapen ;/
Intressant. Finns det flera exempel på sån typ av övning? Kanske något man gör genom datorn? (orkar inte tv, tittar inte ens på det)
Citera
2014-07-12, 18:37
Medlem
DenNyaDealens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Intressant. Finns det flera exempel på sån typ av övning? Kanske något man gör genom datorn? (orkar inte tv, tittar inte ens på det)

Något annat bra är att helt enkelt spela mycket musik, och verkligen lyssna. Många spelar med ögonen, att de låter de "som ser rätt ut" avgöra om det låter bra. Lär dig spela med öronen.

En övning skulle kunna vara att helt enkelt sjunga. Ta ett C, och sen utan att spela, föreställ dig hur ett D låter. Hur ett E låter osv. Börja med kvinten, kvarten och oktaven, de är oftast lättast att identifiera, sen tersen och lilla tersen.

http://www.musictheory.net/ är annars en väldigt bra hemsida!
Citera
2014-07-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
Något annat bra är att helt enkelt spela mycket musik, och verkligen lyssna. Många spelar med ögonen, att de låter de "som ser rätt ut" avgöra om det låter bra. Lär dig spela med öronen.

En övning skulle kunna vara att helt enkelt sjunga. Ta ett C, och sen utan att spela, föreställ dig hur ett D låter. Hur ett E låter osv. Börja med kvinten, kvarten och oktaven, de är oftast lättast att identifiera, sen tersen och lilla tersen.

http://www.musictheory.net/ är annars en väldigt bra hemsida!
Helt otroligt att INGEN har ännu givit mig lätta låtar som man kan ta ut helt och hållet på piano! Herregud!
Citera
2014-07-19, 21:02
Medlem
För att faktiskt svara på ämnet så säger jag ett eget förslag: Yiruma... Däremot skulle jag vilja ha något lättare.......
Citera
2014-07-19, 22:05
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Hej

Söker efter lätta låtar som man som nybörjare kan försöka ta ut helt och hållet på piano? Jag snackar nu inte om en låt med en jätteenkel melodi bara, jag vill kunna ta ut hela! Det ska inte vara ett pop skrammel, för det är oftast flera instrument som spelas, samt så är sången ganska svår att höra i hela röran. Finns det enkla så piano låtar kanske? Kanske pianostycken? Inget på gitarr för det är svårt att höra exakt hur ackorden spelas när man är nybörjare! Jag spelar ju piano, inte guitar

Scarborough Fair och El Condor Pasa som exempel.
Citera
2014-07-19, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Scarborough Fair och El Condor Pasa som exempel.
Men dessa är väldigt, väldigt dåliga exempel? Speciellt för någon som verkligen har problem med att ta ut låtar? Hur ska jag kunna ta ut alla instrument enkelt, särskilt sången när det är så mycket som pågår samtidigt?
Citera
2014-07-19, 23:03
Medlem
PiusXIIIs avatar
Man kan alltid kolla in Youtube.

http://www.youtube.com/results?search_query=easy+piano+songs
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto