Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-13, 22:50
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Å andra sidan så har SU-35 större radar. Så det tar nog ut vartannat.

Det är beväpningen och motmedlen som fäller avgörandet här.

Å andra sidan så har Gripen en mycket modernare radar (enligt Egyptierna så har deras Su-35, mycket sämre radar än deras Rafale) och Su-35 har en ur smygsynvinkel mycket sämre grundform. Så RCS för Su-35 är i bästa fall 10ggr högre än 39E, samtidigt som 39E sannolikt har en potentare radar.

Därtill så har 39E bättre robotar, modernare ECM-system och modernare motmedel.
Citera
2022-08-13, 22:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Å andra sidan så har Gripen en mycket modernare radar (enligt Egyptierna så har deras Su-35, mycket sämre radar än deras Rafale) och Su-35 har en ur smygsynvinkel mycket sämre grundform. Så RCS för Su-35 är i bästa fall 10ggr högre än 39E, samtidigt som 39E sannolikt har en potentare radar.

Ja att en gripenrote lätt slår ut några anfallande SU-35, det tvivlar jag inte ett ögonblick på. Särskilt som Gripen rimligtvis också har mer effektiva motmedel.
Citera
2022-08-14, 01:16
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Det är faktiskt underbart att se och höra svenskt jaktflyg igen.

Speciellt när man får vinka till dom när de flyger över gården

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Äsch, de flyger ju ganska högt nuförtiden....

Reglerna säger 30m över mark har jag för mig
Citera
2022-08-14, 01:35
Medlem
Citat:
Äsch, de flyger ju ganska högt nuförtiden....

Flög ganska lågt över en by i västerdalarna förra helgen så nog visar de upp sig allt.

Fast mest imponerad blev jag av en SU-31 och är ryska piloter lika galna som han i sina SU-35 vill inte jag vara i närheten.
Citera
2022-08-14, 09:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Framförallt bättre länk vilket gör att Gripen kan använda Erieye och markradar info mot ryskt jakt/attack.
Citera
2022-08-14, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Speciellt när man får vinka till dom när de flyger över gården

Reglerna säger 30m över mark har jag för mig

Det var förr de hade 30 meter, idag har de samma som Nato. Om det är 100 eller 200 meter?

Men det känns ju lågt det med.

Det är bra att de tänker på säkerheten, vi har inte råd att förlora så många piloter (eller plan) som då.
Citera
2022-08-14, 19:46
Medlem
Citat:
Det var förr de hade 30 meter, idag har de samma som Nato. Om det är 100 eller 200 meter?

Men det känns ju lågt det med.

Det är bra att de tänker på säkerheten, vi har inte råd att förlora så många piloter (eller plan) som då.
Fortfarande minimum höjd på 30m. Men idag är kraven mycket hårdare när det gäller vart dom får flyga lågt. Dom har områden dom får flyga lågt på där dom övar just lågflygning.
Citera
2022-08-14, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Fortfarande minimum höjd på 30m. Men idag är kraven mycket hårdare när det gäller vart dom får flyga lågt. Dom har områden dom får flyga lågt på där dom övar just lågflygning.

Så är det kanske. Jag trodde man hade Natoregler.

Lågflygning kanske sker över vatten?
Citera
2022-08-14, 22:33
Medlem
Citat:
Så är det kanske. Jag trodde man hade Natoregler.

Lågflygning kanske sker över vatten?

Nu är detta en gammal version från när reglerna låg helt öppet för alla, såna här saker har nog inte ändrats så mycket sedan dess.

https://docplayer.se/7129103-Flygoperationell-manual-for-forsvarsmakten-stridsflyg-fom-a-stridsflyg.html
Citera
2022-08-15, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Flög ganska lågt över en by i västerdalarna förra helgen så nog visar de upp sig allt.

Fast mest imponerad blev jag av en SU-31 och är ryska piloter lika galna som han i sina SU-35 vill inte jag vara i närheten.
Nån som tittat på Flygfesten i Dala-Järna hör jag.

Tycker de borde bränna förbi Stockholm i överljudsfart (kanske inte på 30m höjd då…) nån gång i månaden bara för att påminna nollåttorna om att de finns. Och skrämma upp lite pensionärer och nyinflyttade…
Citera
2022-08-15, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Nån som tittat på Flygfesten i Dala-Järna hör jag.

Tycker de borde bränna förbi Stockholm i överljudsfart (kanske inte på 30m höjd då…) nån gång i månaden bara för att påminna nollåttorna om att de finns. Och skrämma upp lite pensionärer och nyinflyttade…

Med tanke på allt de ser på himlen verkar de vara nog skrämda.

Men visst håller med om att det vore bra med några SU-35 som dundrar över där kanske göra en "Jävlar Jävlar" för att mäta sig med JAS, gärna nästa år då det är 30-årsjubeleum.

När vapnen inte funkar eller är slut kan man alltid göra en Japan. 👍
Citera
2022-08-15, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danzul
Nu är detta en gammal version från när reglerna låg helt öppet för alla, såna här saker har nog inte ändrats så mycket sedan dess.

https://docplayer.se/7129103-Flygoperationell-manual-for-forsvarsmakten-stridsflyg-fom-a-stridsflyg.html

De har ett helt annat säkerhetstänk. Den dokumentär som finns som berättar historien om den stora risken stridspiloterna löpte under kalla kriget tar upp mycket kring det.

Om du kollar på antal krascher så ser man att vi idag ligger på låg nivå jämfört med för 40 år sedan.

Så kan man programmera in mer säkerhetssystem i planen kanske, men.. jag såg Gripen från Kallinge öva lågt, men det var ju inte 30 m. Så har jag hört Drakenpiloten i släkten berätta om hur han memorerade kyrktorn från kartan när han övade över Skåne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in