2014-07-10, 13:59
Medlem
Choiiss avatar
Jag har i ända från barnsben försökt få en gädda men utan resultat, varken i Skåne, Småland, Dalarna eller där jag bor nu, Luleå. Sen sommarsäsongen tog vid har jag börjat ge mig ut igen och kasta lite på måfå. Givetvis så lyckas jag skrämma all fisk vid första kastet då man ser hur allt rör sig under ytan, och sen är det dött.

Nu har i alla fall mitt fiskarego gått i botten då jag efter massor av försök inte ens fått ett napp, jag behöver alltså lite stöd i dessa svåra tider.

Jag har ingen båt, så fiskar alltså från kusten på ställen jag kommer åt. Jag har även försökt läsa mig till vad andra säger men inget verkar gå att applicera här. Har inte testat höstsäsongen än, men känns tråkigt att behöva vänta så länge på att få Sveriges minst svårflörtade fisk..

Miljö: Mycket vass, kringliggande skogar.

Vatten: Grumligt, Röd/Brunt, 0,5-2 meter djupt.

Tid: 10,00-19,00

Väder: Oftast soligt kombinerat med lätt bris, annars växlande med lätt bris.

Drag: Små wobblers, stora jiggar, silvriga skeddrag.
Citera
2014-07-10, 14:30
Medlem
Kan dela med mig av några tips, som kanske kan hjälpa dig. Börja med o meta med mask och se vad det finns för fisk som gäddan äter. Mört, abborre, löja osv, testa tidiga mornar eller sena kvällar, lär dig vilket väder som funkar. Bra väder för gädda är oftast mulna dagar med svag vind, fiska med ytgående, och djupgående drag, wobbler, spinnare, jiggar och skeddrag, åk till närmsta fiskeaffär och skaffa bra utrustning. Lär dig sen att använda utrustningen på rätt sätt, och ha mycket tålamod, var inte heller rädd o testa nya ställen. Skitfiske på dig! :-)
Citera
2014-07-10, 14:48
Medlem
Draedons avatar
Den här tiden på året så står gäddan djupt på dagen när det är så varmt, de kan ta sig in på grundare vatten tidig morgon/sen kväll för att jaga. Så att stå på land och dänga mitt på dagen är meningslöst just nu.
Citera
2014-07-12, 13:53
Medlem
Har inte bott där på ett par år, men jag antar att stålverk 80 fortfarande är gångbart
Citera
2014-07-12, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Choiis
Miljö: Mycket vass, kringliggande skogar.

Vatten: Grumligt, Röd/Brunt, 0,5-2 meter djupt.

Tid: 10,00-19,00

Väder: Oftast soligt kombinerat med lätt bris, annars växlande med lätt bris.

Drag: Små wobblers, stora jiggar, silvriga skeddrag.

10-19 är ju ingen bra tid att fiska, testa morgon/kväll för bättre chanser, du kanske fiskar i fel vatten, det finns inte gädda överallt. Testa lite nya sjöar/tjänar, det är antagligen där problemet ligger...
Citera
2014-07-16, 19:35
Medlem
Choiiss avatar
IDAG VAR DET DAGS!!

Som vanligt gjorde jag entré runt 12. Enligt många sämsta möjliga tidpunkt, men vad gör man inte för lite sol och fiske i samma veva?! Efter ett tag var det gäddhugg, mitt första någonsin wohooo. Mitt otränade öga uppskattade firren till 4-5kg och glädjen var enorm. Självfallet sliter sig aset efter en minut.

En timme senare. GÄDDALARM.
En halvmeter från mig flyger fröken ful upp och slukar mitt drag. Uppskattar även denna till 4-5 kilo. Kampen varade i 15 sekunder för fanskapet sliter sig.

Och så vidare ett par gånger, fast nu bara 0,5-1kg. Färdigvevat och klart sliter sig fanskapen.

7 hugg, fem kamper, fem slitna. Några tips?
Citera
2014-07-16, 19:38
Medlem
Går linan av eller är det kroken som lossnar?

Du måste ha tafs och försöka göra mothugg och se till att krokarna är vassa!
Citera
2014-07-16, 20:32
Medlem
Choiiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Går linan av eller är det kroken som lossnar?

Du måste ha tafs och försöka göra mothugg och se till att krokarna är vassa!
Det är kroken som lossnar från fisken. Jag gör mothugg tycker jag, men så svag kan jag väl inte vara?
Citera
2014-07-18, 10:58
Medlem
n2xs avatar
Citat:
Det är kroken som lossnar från fisken. Jag gör mothugg tycker jag, men så svag kan jag väl inte vara?
Har du kollat krokarna? Kan ju vara som så att de inte är vassa eller för klena för gäddans käft.
Citera
2014-07-18, 13:08
Medlem
Om inte botten är för dyig så prova detta.. Ta en tafs, sätt på en rätt stor trekrok, agna med halv gärna färsk fisk, förslagsvis mört men även strömming fungerar.. Finns ofta köpa färsk orensad strömming i matbutiken. . Släng ut detta o låt det sjunka till botten o ställ upp spöet mot en grenklyka så du ser spötoppen tydligt. Ofta syns de tydligt när gäddan tar.. Vänta typ 15 sek o sätt in ett jävla mothugg. . Detta har gett mig mkt bra med gädda vår sommar o höst.. Fördelen med en halv fisk är att den luktar mer o därigenom lockar bättre. Mkt rofyllt fiske som gett mig mängder med gädda mellan 4-10 kg.. Kan gärna vara rätt stora betesfiskar
Senast redigerad av victory1980 2014-07-18 kl. 13:12.
Citera
2014-07-18, 14:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ibland vill det sig inte.
Men naturliga är att kolla krokarna, så de är vassa och fina.

Antar du har ståltafs av nått slag, annars lär du tappa många där.

Bottenmete efter gädda är rätt effektivt, med levande eller död mört, tom sill funkar.
Ibland så skickar man i lite figolite, som gör att mörten stiger upp lite från botten.
Haft en del turer som varit mycket lyckade på denna metod.
Kör man bra tackel, så kan man göra mothugg direkt, utan att vänta.
Citera
2014-07-18, 20:28
Medlem
Choiiss avatar
Tack alla, ska testa! Var ute idag och dängde längst med kusten. Ett napp, och det fick killen bredvid mig, så något måste det ändras på!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in