2014-07-10, 13:55
Medlem
Varför tar människor självmord?

1. Man lever bara en gång.
2. Man kan ha ett roligt liv med mediciner om man känner sig psykiskt sjuk.
3. Hellre människa än något annat djur.
4. Livet är unikt, finns inget att jämföra det med.
5. Människan är uppfinnande djur, vi har t.ex datorer och teknik, som man kan njuta av.

Ändå tar folk livet av sig, varför gör dom det?
Citera
2014-07-10, 14:01
Medlem
Ratis avatar
Det är ingen som vet. För dom som tagit livet av sig lever inte längre. Antagligen på grund av depression eller allvarlig sjukdom.
Citera
2014-07-10, 14:29
Medlem
insectqueens avatar
Dom som begår självmord gör väl det för att livet är outhärdligt för dom, jag tror att det är så enkelt
Citera
2014-07-10, 15:42
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yttrandefrihet.net

5. Människan är uppfinnande djur, vi har t.ex datorer och teknik, som man kan njuta av.

1) Det bryr dom sig nog inte om.
2) Tror ingen som behöver ta en massa mediciner tycker att det är roligt någonstans. En massa biverkningar bara.
3) ?
4) Visst är livet unikt, men är man väldigt psykiskt sjuk eller för den delen fysiskt sjuk -så är livet inte så viktigt längre.
5) Som 4.

Jag tror ingen som är "frisk" tar sitt liv. Man väljer inte självmord om man kan må bra. Tror man ska vara försiktig med att döma dom som tar sina liv, vissa människor blir tyvärr väldigt sjuka och man kan nog inte sätta sig in i det som frisk.
Citera
2014-07-10, 23:49
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
1) Det bryr dom sig nog inte om.
2) Tror ingen som behöver ta en massa mediciner tycker att det är roligt någonstans. En massa biverkningar bara.
3) ?
4) Visst är livet unikt, men är man väldigt psykiskt sjuk eller för den delen fysiskt sjuk -så är livet inte så viktigt längre.
5) Som 4.

Jag tror ingen som är "frisk" tar sitt liv. Man väljer inte självmord om man kan må bra. Tror man ska vara försiktig med att döma dom som tar sina liv, vissa människor blir tyvärr väldigt sjuka och man kan nog inte sätta sig in i det som frisk.

Typ ungefär så! Men man kan faktiskt sätta sig in i det som frisk om man någon gång har varit på djupet & kanske misslyckats med ett självmord & sedan tagit sig upp igen. & se tillbaka på det med viss sorg med vetskapen om att ärren i själen alltid kommer finnas kvar.
Citera
2014-07-12, 20:14
Medlem
Citat:

det är antagligen en högre ordningens Apoptos.
Citera
2014-07-12, 21:28
Medlem
Lidauws avatar
Citat:

1. Man tänker inte på det i stundens sorg.
2. Mediciner löser inte allt(långvarigt). t.ex;Minnen, utmattning, isolering.
3. ?
4. Unikt betyder inte alltid att det är bra under alla tider.
5. Datorer = teknik (?), psykisk hälsa kan inte ofta påverkas externa medel.

Jag tror att det har med impuls, isolering och negativa händelser(ex. långvarig depression, utnyttjad etc.) att göra.
Citera
2014-07-13, 00:43
Medlem
derivats avatar
Dom tar livet av sig av flera anledningar. Depression är nog vanligast, då skiter man i det som står på din lista.
Citera
2014-07-13, 00:47
Medlem
bithaxs avatar
Därför att

1. Man ser ingen annan väg ut, man har misslyckats och kan inte göra det ogjort.
2. Man mår dåligt hela tiden, och det hadde varit skönt att bara få slippa allt.
3. Man känner inte att livet fyller något syfte.
4. Det spelar egenligen ingen roll om man är död eller levande, värden rullar på ändå.
5. Man tycker att det är ens egen rätt att göra vad man vill med sitt liv, t.ex. att avsluta det.
Citera
2014-07-13, 00:59
Medlem
Rätt korkad fråga
Citera
2014-07-13, 03:05
Bannlyst
Det ställs massor av dumma frågor på filosofiforumet, dessutom av människor som inte vill ha ärliga svar på sina frågor.

I en annan tråd skrev jag att livet inte har någon mening. När en person i den tråden inte verkade hänga med i resonemanget, länkade jag till två Youtube-videor som handlade om Schopenhauers filosofi, som ju helt och hållet handlar om just det. Idioten tittade inte på dem för "de hade inte något med ämnet att göra"(!) Alltså skriver han inte i tråden för att föra en ärlig diskussion utan för att framhärda i sina livslögner. Det är inte filosofi. Vad fan gör han då på filosofiforumet?
Citera
2014-07-13, 03:09
Medlem
ShadowStepzs avatar
Att ingen kommit med den klassiska kommentaren än förvånar mig. Man tar sitt liv, man begår självmord.

Jag har själv försökt flera gånger, med olika sätt. Min anledning har varit så pass enkel att jag har tänkt att livet varit så jobbigt att det inte funnits någon annan utväg. Att det alltid kommer vara såhär.

Nu vet jag ju förstås bättre men då tänkte jag så iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in