• 1
  • 2
2014-07-09, 16:58
Medlem
Split-eds avatar
Tänkte byta vindskivor bara jag får tid över, ska åka å handla virke så fort jag får till en transport, och tänkte då medans jag är på byggvaruhuset köpa färg till vindskivorna.

Men det jag kom att fundera på är om det räcker med färg, eller om man ska behandla med något annat, eftersom att jag kommer behöva skarva en bit av vindskivorna (finns inte tillräckligt långa) så kom jag att tänka på om man borde lägga på någon speciell grundfärg eller täckfärg över?

Hoppas flashback-snickarna kan ge mig svar!
Citera
2014-07-09, 17:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Borde finnas instruktioner på burken eller tillverkarens hemsida.
Citera
2014-07-09, 17:27
Medlem
Hade även rekommenderat att pytsa i 1-2 % Boracol i färgen. Detta håller svart och grönmögel borta. Vet ej om man fortfarande kan köpa Boracol i Sverige. Annars finns det i Norge. Boracol är ett svampgift.
Citera
2014-07-09, 17:45
Medlem
Du ska inte bara klä in dom med plåt så slipper du bry dig om att måla dom på länge. Är dom gamla inte helt dåliga kan du ju tom klä dom.
Citera
2014-07-09, 18:08
Medlem
Malacodas avatar
Vad du än gör så köp inte billig färg på typ byggmax, rena skiten och du behöver måla skivorna 4-6 ggr för att få samma resultat som med märkesfärg. Köp riktig färg från en färgbutik, vi brukar måla med demidekk eller nordsjö. Grundmåla en gång och stryk sen över vindskivorna 1-2 ggr. Gör detta innan du sätter upp skivorna. Klä in dom i plåt är överkurs och har du målat dem bra räcker det med vindskiveplåtar på ovansidan. Skarven skruvar du ihop (antingen snett eller rakt ifall du snesågar skarven) och täcker sen med utomhusfog och målar sen över.
Citera
Bannlyst
Obehandlat trä? I så fall 1; grundolja på ändträet, 2; grundfärg, 3; två lager färgskikt.
Citera
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
Du ska inte bara klä in dom med plåt så slipper du bry dig om att måla dom på länge. Är dom gamla inte helt dåliga kan du ju tom klä dom.

Dom gamla är helt tvärslut tyvärr, och plåtklä dom vill jag inte, tycker inte det passar huset riktigt.

Vissa säger att man ska behandla med olja, sedan grundfärg, och sedan toppfärg. Är det någon fördel eller nackdel? Jag hade tänkt måla hrla skivorna, även kanterna, där tvistar vissa om att man bara ska olja ändarna..
Citera
2014-07-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Vissa säger att man ska behandla med olja, sedan grundfärg, och sedan toppfärg. Är det någon fördel eller nackdel? Jag hade tänkt måla hrla skivorna, även kanterna, där tvistar vissa om att man bara ska olja ändarna..
Nuförtiden är det "systemmålning" som gäller, där man följer färgtillverkarnas system. Vanligt är att man oljar allt, sedan grundfärg, och sist täckfärg (två lager). Köp inte billig skitfärg utan gå efter de stora tillverkarna så blir det bra och du slipper måla så mycket.
http://www.alcro.se/Artiklar/Arbetsr...la-trafasader/
Citera
2014-07-09, 20:25
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Nuförtiden är det "systemmålning" som gäller, där man följer färgtillverkarnas system. Vanligt är att man oljar allt, sedan grundfärg, och sist täckfärg (två lager). Köp inte billig skitfärg utan gå efter de stora tillverkarna så blir det bra och du slipper måla så mycket.
http://www.alcro.se/Artiklar/Arbetsr...la-trafasader/

Perfekt, då har jag något att gå på!

Nästa sak, ska man måla baksidan på vindskivorna? Eller låta det vara så att träet kan andas? Oljar man bara "baksidan" på skivan eller låter den vara obehandlad
Citera
2014-07-09, 20:40
Medlem
Köp gärna oljebaserad färg.
Många färger nuförtiden är vattenbaserade och är i mitt tycke sämre.
Och nej du behöver inte måla baksidan.
Citera
2014-07-09, 20:53
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajen101
Köp gärna oljebaserad färg.
Många färger nuförtiden är vattenbaserade och är i mitt tycke sämre.
Och nej du behöver inte måla baksidan.

Alright, där tvista de lärde om vattenbaserad eller oljebaserad väl? Vad är en såkallad "platsfärg" för något? Har hört att man skall hålla sig undan den färgen..

Bör man olja in baksidan på skivan? Eftersom att man inte behöver måla den
Citera
2014-07-09, 21:28
Medlem
Du menar plastfärg?
Plastfärgen användes flitigt på 90 talet varpå träet ruttnade sönder.
Har hört att alla färger i framtiden kommer bli vattenbaserade p.g.a miljösynpunkt.
Men den vattenbaserade torkar snabbare än oljebaserad, så jag tycker den oljebaserade är bättre då träet hinner suga åt sej mer (längre torktid)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in