2014-07-08, 23:10
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Det hade varit en bra idé att istället för att tex banna, eller tempbanna någon helt från FB istället kunna stänga av den användaren från just det forumet där den eventuellt betett sig dåligt.

Tex de som bara är ute efter att provocera i ett visst forum, men beter sig väl i alla andra delforum. De faller inte riktigt i kategorin "Tillför inte forumet något", men däremot tillför de kanske inte just det specifika delforumet något, och då är det svårt att stänga av dem från hela forumet.
Så finns det ingen möjlighet till jsut sådan delforumsbanning? det kan vara både temporär och livstids såkalrt
Citera
2014-07-08, 23:15
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Ser både för- och nackdelar med ditt förslag. Uppenbarligen vore det en bra tankeställare för hederliga medlemmar som fylleflashbackat eller liknande, men för uppenbara troll bör en full bann alltid verkställas imo.
Citera
2014-07-08, 23:23
Moderator
blomvattnares avatar
Om en medlem sköter sig bra i vissa delforum men dåligt i ett, så kan man dra slutsatsen att medlemmen egentligen vet hur man uppför sig. Borde man då inte kunna kräva skötsamhet överlag utan att "dalta" genom att stänga av från ett visst delforum?
Citera
2014-07-08, 23:41
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Om en medlem sköter sig bra i vissa delforum men dåligt i ett, så kan man dra slutsatsen att medlemmen egentligen vet hur man uppför sig. Borde man då inte kunna kräva skötsamhet överlag utan att "dalta" genom att stänga av från ett visst delforum?
Det kan väl vara steget efter en delbanning så.
Moderaterna ser förmodligen mellan fingrarna på vissa användares trollande i vissa delforum om de har en i övrigt bra bild av den.
För om man ser till helheten så kanske man inte ser att den ägnar sig åt direkt sabotage i ett visst delforum, de kanske bara ser det som nåt enstaka dåligt inlägg bland många andra bra inlägg.
Men om varje delforum räknas för sig själv så blir det lättare att bedöma.
Citera
2014-07-08, 23:58
Medlem
Hestapos avatar
Flashback borde införa bannmoratorium, dagens bann leder inte till annat än att avstängda medlemmar skapar nya profiler ideligen. Livstid avstängning i sig räknas mer likt en inkomstkälla med statistiken som säljande faktor. I övrigt är det en förlegad straffstrategi som bevisligen inte har annan effekt än temporärt.

Förslaget att bli avstängd från specifika delforum under en tid låter som en fullt möjlig åtgärd för att stävja mindre samarbetsvilliga användare och till epitetet räknas ju även livegna moderatorer.
Citera
2014-07-09, 06:20
Medlem
epost72s avatar
Man kan ju bli avstängd från Laidback...
(FB) Laidback-användare med för få inlägg i forumet plockas bort från Laidback

Men kan man inte sköta sig och tramsar i en del så har man inte förstått reglerna och bör då bli avstängd helt en tid.
Citera
2014-07-09, 07:53
Moderator
^Eazs avatar
Nej för fan.

Vad skulle hända om t.ex Folklorist blev avstängd från PU, men inte från Musik? Jo, han skulle skapa trådar om hur han blir diskrimerad av X moderator eftersom han inte får skriva i det forumet, men han får skriva i Y.
Citera
2014-07-09, 14:34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det hade varit en bra idé att istället för att tex banna, eller tempbanna någon helt från FB istället kunna stänga av den användaren från just det forumet där den eventuellt betett sig dåligt.

Tex de som bara är ute efter att provocera i ett visst forum, men beter sig väl i alla andra delforum. De faller inte riktigt i kategorin "Tillför inte forumet något", men däremot tillför de kanske inte just det specifika delforumet något, och då är det svårt att stänga av dem från hela forumet.
Så finns det ingen möjlighet till jsut sådan delforumsbanning? det kan vara både temporär och livstids såkalrt

Min uppfattning är att du har en viss poäng. Min tanke är att medlemmar ibland stressas till ett beteende i någon forumdel som inte är acceptabelt. Istället för att bannas på hela FB så borde en medlem kunna delforumbannas. Man tar då bort medlemmens skrivrättigheter lokalt i den forumdelen och låter medlemmen visa sin goda vilja genom att uppvisa ett sätt att skriva som överensstämmer med regelverket.

Jag lutar mig mot tre olika ben i argumentationen...

- Dels den rent generella avsikten med FB vilket är att ge plats för diskussioner

- Dels mina erfarenheter som admin sen lång tid tillbaka. Många besvärliga medlemmar KAN faktiskt skriva bra.

- Dels lutar jag mig mot följande...

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - 19:e artikeln om de mänskliga rättigheterna

Jag menar att kan man upplåta skrivplats för någon medlem, trots att denne har förlorat sina skrivrättigheter i vissa forumdelar, så har man med råge uppfyllt det av mig citerade.

Lika självklart är det att om den aktuelle medlemmen inte använder sig av möjligheten att få vara kvar på FB så återstår naturligtvis inget annat än en total ban.

Tekniskt sett kan medlemmars olika skrivrättigheter ändras lätt i programvaran.

Generellt när det gäller medlemmars avstängningar så tror jag det finns utrymme för diskussioner när det gäller tillvägagångssättet. I vissa fall finns det självklart behov av att kunna direktbanna någon men för många medlemmar kan en delforumban vara en god signal.

Sett ur ett moderatorperspektiv innebär en medlems delforumban inget merarbete. Är man bannad i ett eller flera delforum så kan man helt inte posta något i något av dessa delforum.
Senast redigerad av Moltas666 2014-07-09 kl. 14:40.
Citera
2014-07-09, 14:50
Medlem
Ett delforumbann tror jag inte är ett tillräckligt kännbart straff.
Citera
2014-07-10, 05:40
Medlem
kuddenchristos avatar
Om det är i PM som man begår regelbrott, då? Ska man då inte längre kunna skicka PM, men ändå få skriva i alla delforum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in