2014-07-08, 20:09
Medlem
NecroBytes avatar
Läste någonstans att det är ganska nyttigt förutom salten, som också gör att du känner dig hungrigare. Vad tycker ni?
Citera
2014-07-08, 20:13
Medlem
Lecros avatar
Kattmat innehåller mera näring än i nån jävla halvfabrikatskit som man värmer i mikron, skulle aldrig stoppa i mig en färdig talrik med mat.

Dock slinker det ner en billys panpizza 2-3 gånger om året.
Citera
2014-07-08, 20:15
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NecroByte
Läste någonstans att det är ganska nyttigt förutom salten, som också gör att du känner dig hungrigare. Vad tycker ni?
Var läste du det? På tillverkarens hemsida gissar jag. Bara en massa tillsatser och billigaste andrahands sortering av råvaror. Så nej det är inte nyttigt.
Citera
2014-07-08, 20:15
Medlem
NecroBytes avatar
Hmm..

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rdigmat

Färdigmat har ibland rykte om sig att vara onyttig. Kostrådgivare och forskare har i media, bland annat i konsumentprogrammet Plus i SVT, upplyst om att många av färdigrätterna har godkända näringsvärden, men att rätterna bör kompletteras med färska grönsaker, färsk frukt, bröd och mjölk för att utgöra en komplett måltid ur näringssynpunkt. Även myten om att maten blir onyttigare då den värms upp i mikrovågsugn i stället för i vanlig ugn avfärdas.[3]
Citera
2014-07-08, 20:18
Medlem
Ratis avatar
Beror väl på vilken mikromat man menar. Finns bra mycket nyttigare alternativ än Findus.
Citera
2014-07-08, 20:57
Medlem
christerys avatar
Månne vad mikromat är? Allt som är mikrat (uppvärmt i en mikrovågsugn) eller väldig väldig liten mat.

I det första fallet så skulle jag säga nej, det beror på vad du värmer.

I det andra fallet är jag dock osäker.
Citera
2014-07-08, 21:17
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NecroByte
Hmm..

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rdigmat

Färdigmat har ibland rykte om sig att vara onyttig. Kostrådgivare och forskare har i media, bland annat i konsumentprogrammet Plus i SVT, upplyst om att många av färdigrätterna har godkända näringsvärden, men att rätterna bör kompletteras med färska grönsaker, färsk frukt, bröd och mjölk för att utgöra en komplett måltid ur näringssynpunkt. Även myten om att maten blir onyttigare då den värms upp i mikrovågsugn i stället för i vanlig ugn avfärdas.[3]
Jag menade typ Findus och Dafgårds färdiga. Och om jag behöver komplettera med en massa saker så faller ju hela iden med en micro färdig rätt. Med andra ord så är den näringsfattig och inte nyttig. Vittsen med dessa är ju att bara kunna micra en förpackning utan att behöva göra en massa annat.
Citera
2014-07-09, 08:15
Moderator
evilhoneys avatar
Matlagning och metoder --> Färdigmat och halvfabrikat
/Moderator
Citera
2014-07-09, 08:49
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Jag menade typ Findus och Dafgårds färdiga. Och om jag behöver komplettera med en massa saker så faller ju hela iden med en micro färdig rätt. Med andra ord så är den näringsfattig och inte nyttig. Vittsen med dessa är ju att bara kunna micra en förpackning utan att behöva göra en massa annat.

Du skall ju komplettera din "vanliga" mat med samma sak (grönsaker, färskt bröd och mjölk) så det är ju ingen skillnad då dessa inte kan frysas in och sedan värmas. Din slutsats att den är onyttig och näringsfattig för att den inte innehåller färskt bröd, grönsaker och mjölk är ju smått komisk.

Om du t.ex köper en Dafgård lasange för att ha som matlåda på jobbet och även förbereder en liten låda med sallad och något annat litet tilltugg så är ju det smidigt att ha med sig och ger en helt okej måltid även om hemlagat givetvis hade varit bättre.
Citera
2014-07-09, 10:40
Medlem
NecroBytes avatar
Jag äter mycket frukt, flingor och dricker massa mjölk, så jag håller väl mig nyttig ändå?
Citera
2014-07-09, 17:39
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrande
Du skall ju komplettera din "vanliga" mat med samma sak (grönsaker, färskt bröd och mjölk) så det är ju ingen skillnad då dessa inte kan frysas in och sedan värmas. Din slutsats att den är onyttig och näringsfattig för att den inte innehåller färskt bröd, grönsaker och mjölk är ju smått komisk.

Om du t.ex köper en Dafgård lasange för att ha som matlåda på jobbet och även förbereder en liten låda med sallad och något annat litet tilltugg så är ju det smidigt att ha med sig och ger en helt okej måltid även om hemlagat givetvis hade varit bättre.
Poängen är ju att det skall vara snabbt och enkelt. Typ gå in på konsum och köpa en kartong. 5 minuter senare värma den i micron i byggbaracken och få en komplett måltid. Det är typ bara vid sådana tillfällen jag köper dessa. Då saknas möjligheten att göra sallad mm.
Citera
2014-07-11, 20:54
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Poängen är ju att det skall vara snabbt och enkelt. Typ gå in på konsum och köpa en kartong. 5 minuter senare värma den i micron i byggbaracken och få en komplett måltid. Det är typ bara vid sådana tillfällen jag köper dessa. Då saknas möjligheten att göra sallad mm.

Det är väl inget som hindrar en att äta frukt, en macka, ett glas mjölk senare?

Dessa färdigrätterna äter man ju för att bara få i sig något snabbt för att man inte har tid. Har du inte ens tid att göra en sallad till så förstår jag inte vad alternativet hade varit. Att inte äta alls? Är det nyttigare?

Findus "indiska" rätter som tex består av ris, nån slags kött, sås och 100-150g grönsaker är helt okej? Köp en frukt samtidigt?. Man måste liksom inte ta köttbullar med potatismos när man väljer färdigrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in