Citat:
Ursprungligen postat av
Couldhavebeen
Grattis!! Bra kämpat! Det var i hopp om att få läsa dessa berättelser som jag startade denna tråd! Att bli nykter har i tanken känts hopplöst. För precis som dig så har det även för mig varit ett missbruk redan från första början och jag har även valt att hanterat alla mina "ups and downs" med just alkoholen. Jag vill vara beredd på att resan kommer bli tuff och att vissa dagar kommer vara lättare än andra. Men jag är nu besluten att klara detta. När jag behöver en extra push kommer jag återkomma till denna tråd! Tack!
Tack! Egentligen är det ingen "kamp" att vara nykter, inte för mig iallafall. Låt säga de sista 4-5 åren i mitt supande när det verkligen började gå käpprätt åt helvete och konsekvenserna kom som brev på posten, och då jag verkligen ville sluta, DÅ var det en daglig kamp med spriten och framförallt mina egna demoner. Det var en ständig kamp för att dölja missbruket/beroendet och det var en ständig kamp att inte duka under helt under alkoholen då jag hela tiden haft jobb, tjej, stor kompiskrets (de allra flesta med missbruksproblem men ändå) och gott ställt utåt med prylar, två bilar i garaget och hela konkarongen. Sakta men säkert började alkoholen ta allt detta ifrån mig och det såg jag, därför var det en ständig kamp där jag inget hellre ville än att bli fri från skiten, samtidigt som jag kämpade för att behålla alkoholen i mitt liv då jag var helt LIVRÄDD för ett liv utan den... Jag höll på att packa ihop psykiskt mer och mer för varje dag som gick och trodde helt och hållet att jag var galen, varför skulle jag annars låta detta extremt självdestruktiva leverne pågå dag efter dag, månad efter månad, år efter år. Det var mer än en gång jag satt där med en laddad och osäkra pistol mot tinningen. Jag är glad idag att jag var för feg för att trycka av.
Kampen slutade det dagen som jag för andra gången gick över gården på behandlingshemmet för att skrivas in igen. Jag kommer ihåg känslan såväl, att nu är det äntligen över, nu ger jag upp kampen mot alkoholen för jag vet att jag blir golvad VARJE gång jag tar mig an den och bryter jag inte nu tar den livet av mig, ingen tvekan om det. Sedan den dagen när känslan föll den där berömda halvmetern från skallen ner till magtrakten där det VERKLIGEN känns ändrades mitt liv och allting har blivit annorlunda, JAG har blivit annorlunda. Idag ser jag det nästan som att jag har två födelsedagar, en ursprunglig och en då jag blev befriad från helvetet som inget annat ville än att ta död på mig, den dagen då jag började leva på riktigt, på MINA villkor och inte alkoholens.
Jag förstår att det känns omöjligt och skitläskigt att föreställa sig ett liv utan alkoholen, livboj och lieman, då man sitter fast i klorna på den men jag kan lova att ALLT, verkligheten ALLT löser sig och blir till det bättre. Att undra vad fan jag ska göra utan alkoholen och allt "roligt krökande"? GÖR VAD FAN DU VILL, DU ÄR FRI!!! Fri ifrån fotbojan som alkoholen blir vid tungt missbruk och beroende. Tycker du verkligen att alkoholen medför positiva saker i ditt liv så blir det svårt att bli fri från den och att som det sägs att "varje alkoholist måste nå sin absoluta botten" stämmer bra. Först då infaller sig inte bara en vilja att bli nykter utan en villighet att faktiskt göra det som krävs för att bli det också, vad det än innebär. Så var det för mig och många andra därtill.
Som någon skrev här tidigare... Idag är jag fri att göra det jag vill och behöver inte vara slav under alkoholen, eller någon annan drog heller för den delen. Det känns underbart och jag skulle inte byta bort det för allt i världen, inte idag iallafall.
Nu ska jag väcka min flickvän och laga en god frukost som vi ska äta i sommarvärmen på balkongen. Att livet skulle bli såhär underbart kunde jag då aldrig föreställa mig när jag för ca 3-4 år sedan en lördagsmorgon började dagen med ett par Sofiero 7,5 för att bli av med den värsta dödsångesten, allt för att börja om igen på det långsamma självmordet.
Lycka till alla ni där ute som sitter fast i skiten och vill ur den. Den enda som kan göra en förändring i ditt liv är du så ta vara på dagen och ge alkoholismen en redig knogmacka. Det är du värd!