2014-07-08, 21:10
Medlem
Herr-PKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftfrikadelle
Jag åkte den för cirka två somrar sen och jag kunde inte helt spänna bågen över överkroppen så jag satt där dödsrädd för att den skulle gå upp. Jag kanske var för lång för karusellen? 190cm o.o
Samma sak hände min vän, han är ungefär 195. Han fick också ont i axlarna hela sommaren för att bältet tryckte så hårt. Jag tror att vi lite längre ska hålla oss borta från nöjesfält.
Citera
2014-07-08, 21:23
Medlem
ICKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floxxer
Du verkar ha koll, vara jag frågar dig. Vad krävs de för tillstånd för att bygga och driva samt vilka besiktningar utförs och i vilket tidsintervall.

Saxat från Gröna Lunds sida.

Citat:
Säkerheten är det absolut viktigaste på Gröna Lund. Varje år kontrolleras och godkänns alla attraktioner av ett kontrollorgan som är utsett av svenska staten, Dekra. Utöver detta kontrollerar vår egen tekniska personal alla attraktioner dagligen för att säkerställa att allt står rätt till.

Sen är det vem som helst som blir anställd som attraktionstekniker av uppenbara skäl.
Citera
2014-07-08, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICK
Saxat från Gröna Lunds sida.

Sen är det vem som helst som blir anställd som attraktionstekniker av uppenbara skäl.
Nåja, det finns säkert några erfarna tekniker som står över de nyanställda.
Dessutom finns det en säkerhetschef på området.

Liksom i branschen skidliftar, stolbanor och gondoler, stoppar man alla fabrikat av samma leverantör tills olycksorsaken är utredd vid liknande händelser. Man vill helt enkelt utesluta ev. konstruktionsfel innan man åter öppnar attraktionen.
Citera
2014-07-08, 22:00
Medlem
Är inte ett dugg förvånad över att olyckor sker. Men med tanke på hur många som åker karuseller varje dag världen över, så borde det ske fler olyckor. Tycker Grönan gör helt rätt och väntar tills det är fastställt vad som inträffat.
Jag gillar de flesta berg och dalbanor men Insane hade jag svårt för, tyckte man satt ganska löst i stolen.
Citera
2014-07-08, 22:15
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Detta är en av många anledningar till varför man inte ska åka karusell på lokala Europeiska nöjesparker. Six Flags i USA är både roligare och säkrare, där hägrar alltid stämningar i miljardklassen. Det kanske är dyrt att byta ut en bult, men det är dyrare att stämmas på hela företagets tillgångar. Så bulten byts ut.
Redan glömt vad som hände på new texas giant på six flags over texas?
Citera
2014-07-08, 22:17
Medlem
BrainDisorders avatar
Sånt som inte får hända, men som tyvärr gör det ändå.
Får alltid lika tvångstankar när man sitter längst upp i Fritt Fall att bygeln ska gå upp och där ska man sitta och försöka hålla i sig när den jäveln rasar i 200km/h mot jorden.
Citera
2014-07-09, 03:30
Medlem
shadow666s avatar
Ja vet inte, men låter som att personen i fråga lika gärna inte spännt fast sig ordentligt eller så var låset dåligt......
Citera
2014-07-09, 05:04
Medlem
Svart.Karismas avatar
Ett år sedan då jag åkte Insane, skapade jag scenarior i huvudet hur jag skulle reagera om bygeln for upp; liksom i Tom Cruise-karaktär ba a.g.e.r.a.t "chill, I got this"
Citera
2014-07-09, 09:31
Medlem
Annanasboys avatar
Tragiskt för denna isländska 18 åring, vila i fred.

Jag läste också en kommentar ifrån en svensk som hade åkt berg och dalbanan tidigare och han påpekade något intressant.

Tydligen på den spanska nöjesparken där Inferno byggdes och olyckan inträffade så testar de varannan vagn om den är säker igenom att köra den tom.

Detta för mig låter lite lurt men även smart.

Om vagnarna är i ett ojämt antal så går det nog bra att köra eftersom då testas alla vagnar (+1 regeln) men om vagnarna är jämt antal så kommer samma vagnar testas samma gånger, det är inte så bra.
Citera
2014-07-09, 10:30
Medlem
Stackarens avatar
Men jösses. Det där är ju en sån typisk skräck/mardröm många har, att bygeln bara 'vips' öppnar sig och man flyger ur. Stackars stackars grabb och hans anhöriga.

Någon här som är bra på fysik som kan lista ut ungefär hur långt och snabbt man flyger när man slungas ur en sån här attraktion? Antar att han inte hade en chans.
Citera
2014-07-09, 11:25
Medlem
Mr.Horses avatar
Jag har åkt både Inferno på Terra Mitica och Insane på Gröna Lund och jag måste säga att skillnaden på kvalitétskänslan är enorm. Den på Gröna Lund flöt på betydligt bättre, var mindre hackig och liknande.

Men så var det faktiskt på alla karuseller jämfört med Terra Mitica mot Gröna Lund.
Citera
2014-07-09, 13:26
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
Och vad gör Gröna Lund så speciell? Dom fuskar lika mycket som alla andra för att tjäna lite extra här och där
Förra året tog ägarna inte ur någon vinst utan återinvesterade allt i parken. Jag vet ingenting om säkerhetsrutinerna på grönans attraktioner, men jag är högst tveksam till att man snålar på säkerheten eftersom en enda olycka mycket väl kan innebära konkurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in