2014-07-08, 04:42
Bannlyst
Vilken skiva gillar ni mest med Metallica?

1. ...And Justice For All

Att jag valde den som etta kanske många anser knäppt, men tycker jag att exakt varenda låt är ett mästerverk och det är ett skönt sound på alla låtar på hela skivan, detta är min favorit med Metallica.

2. Ride The Lighting

Detta är också en skiva där alla låtar är bra, även Escape är ganska bra som är skivans sämsta spår. Låtar som Fight Fire With Fire, Ride The Lighting, Fade To Black, Creeping Death och Cthulhu är bland Metallicas bästa.

3. The Black Album

Ja här har vi Enter Sandman, Sad But True, Wherever I May Roam, The Unforgiven, Nothing Else Matters, Of Wolf A Man, The God That Failed. Det råder ingen tvekan om att jag fatiskt avgudar Black Album, även om det inte är thrash metal så håller skivan klass! Oförglömliga stunder!

4. Kill Em All

Debuten jag gillar skivan, men alla låtar är inte så bra på denna skivan, Jump In The Fire och den instrumentala låten Pulling Teeth är förskräckliga, resten däremot är mycket bra låtar speciellt Whiplash, No Remorse, Phantom Lord och Seek And Destroy.

5. Master Of Puppets

Skivan anser jag vara lite tråkigt emellanåt och lever inte alls upp som de fyra skivorna ovan även om skivan har guldkorn som Battery, Master Of Puppets, Welcome Home, Leper Messiah och Damage Inc så är resten av skivan inte lika bra.

Motivera gärna era val så slipper vi listtrådar.
Citera
2014-07-08, 05:25
Medlem
Extras avatar
Skulle jag göra en top5-lista hade jag haft samma album som dig, men i en lite annan ordning. Kill 'Em All är i mitt tycke deras bästa album. Sist på listan hade The Black Album hamnat, den har några bra låtar men det är vid den skivan som Metallica börjar gå ifrån det jag älskade mest med dom. Antagligen baserar jag det här mycket på nostalgi, kill em all och master of puppets var under många år mina favoritalbum. Jag gillar soundet på And justice for all, men när jag lyssnar på den skivan nu tycker jag nog inte att de låtarna är så jättebra.
Citera
2014-07-08, 07:53
Bannlyst
1 master of puppets
2 ride the lightnibg
3 kill em all
4 and justice for all
5 black album

Då ska d vara :-B
Citera
2014-07-08, 11:29
Medlem
kinesarsles avatar
Justice for all är en jävligt bra skiva. Det är den enda där Metallica visar på lite komplexitet. Tyvärr suger mixningen. Man hör ju inte Jason alls.
Citera
2014-07-08, 12:17
Bannlyst
Kill Em All är nummer 1. Ljudet i gitarrerna är helt suveräna. Låtarna lite mera energiska.
Citera
2014-07-08, 13:24
Medlem
ascHacks avatar
1. Master of Puppets
2. Black Album
3. Ride The Lightning
4. And Justice For All
5. Kill 'em All

Vill egentligen sätta Black Album först då det är den första plattan jag köpte. Tycker att flertalet av låtarna är så jävla tunga. Mörkt, mkt Bas, grymma solon och för att inte nämna Enter Sandman som är den bästa låten som någonsin gjorts. Master Of Puppets är dock ett mästerverk i sann form och Burtons sista musikaliska avtryck. Svårt!

Load och Reload har en del godbitar, framförallt på livescenen, synd bara att albumen inte direkt är tidlösa. Väldigt mycket 90-tal.
Citera
2014-07-08, 13:39
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Detta är den rätta ordningen enligt mig:

1. ...And Justice For All

2. Master Of Puppets

3. Ride The Lighting

4. Kill Em All

5. The Black Album
Citera
2014-07-08, 14:02
Medlem
Nifelhels avatar
1. Kill 'Em All

2. Ride The Lightning

3. Master of Puppets

4. Master of Puppets

5. Master of Puppets
Citera
2014-07-09, 20:52
Medlem
tosmannens avatar
1. Ride The Lightning

2. Master Of Puppets

3. ...And Justice For All

4. Kill 'Em All

5. St. Anger

svarta skivan är inte min grej, och även fast st. anger inte har några solon är soundet jäkligt rått.
Citera
2014-07-10, 21:13
Medlem
1. Death Magnetic

2. ...And Justice for All

3. Ride the Lightning

4. Master of Puppets

5. Metallica
Citera
2014-07-11, 09:41
Medlem
MyNameIsTakens avatar
Min top 5:

1. Master of Puppets (1986)

Här tycker jag varenda låt är riktigt bra och skivan är rakt igenom röjjig och riffig. Sista skivan med Cliff Burton. Världens bästa metal album? mycket möjligt. Världsklass i min åsikt.

2. Ride the Lightning (1984)

Här tycker jag nästan alla låtar är bra, men Escape är en sisodär låt. Men skivan håller hög klass ändå med tunga och riktigt bra låtar som: Fight Fire With Fire, titelspåret, Fade To Black, For Whom the Bell Tolls och Creeping Death.

3. Metallica (The Black Album) (1991)

Inget thrashande här inte, men vilken produktion! Här finns ju även en del radiohits och sönderspelade låtar med dem, men jag gillar verkligen: Sad But True, The Unforgiven, Of Wolf And Man, The God That Failed och Wherever I May Roam. Lyssnar ofta på det här albumet.

4. ...And Justice For All (1988)

En sisodär produktion och Cliff har gått bort tråkigt nog. Men det här är en platta jag verkligen gillar. Aggressivt, thrasigt och även en del progressivt. Lars på trummorna lirar väldigt bra här. Favorit låtar är nog: Blackened, One, Harvester of Sorrow, The Frayed Ends of Sanity och Dyers Eve.

5. Kill 'Em All (1983)

Dålig produktion, men skivan är rå och thrasig. Tycker nog inte att skivan går att lyssna på från början till slut, för den fastnar för mig när Pulling Teeth drar igång, gillar verkligen inte den "låten". Undviker den alltid. Men Hit The Lights, The Four Horsemen, Whiplash och Seek & Destroy är några riktigt bra låtar.

Tycker även albumen: Death Magnetic (2008) och Load (1996) har några enstaka bra låtar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in