2014-07-07, 15:30
Medlem
cmdQs avatar
Att vi skiljer på mjukvara med olika forumdela ser jag som en självklarhet.
Vi har i nuläget Windows, OSx och Övriga, det fungerar bra.

När det gäller hårdvara så har vi Datorhårdvara (Hårdvara - PC) så långt är det helt naturligt.
Varför kommer det sig att företaget Apple Inc har ett egen forumdel för hårdvara när ingen annan datortillverkare har det?
Varför favoriseras de på ett sådant vis?
Varför har exempelvis inte Hewlett-Packard "HP" vanligen sedd som världens största datortillverkare en egen forumdel?

Är det så att Flashback får betalt av Apple Inc för att ge extra utrymme på forumet?

MVH
Citera
2014-07-07, 15:44
Medlem
robomans avatar
Som vanligt handlar det om behovet. Skapas det så pass många trådar om HP-hårdvara att de behöver ett eget delforum tycker du? I så fall är det bara att visa upp en bunt aktiva trådar som skulle göra sig bättre på ett HP-specifikt forum, så kan diskussionen ta avstamp därifrån.

Eller tvärtom, påvisa att MAC-forumet är så pass inaktivt att det inte behöver särskiljas från PC-forumet.
Citera
2014-07-07, 16:11
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ

När det gäller hårdvara så har vi Datorhårdvara (Hårdvara - PC) så långt är det helt naturligt.
Varför kommer det sig att företaget Apple Inc har ett egen forumdel för hårdvara när ingen annan datortillverkare har det?
Varför har exempelvis inte Hewlett-Packard "HP" vanligen sedd som världens största datortillverkare en egen forumdel?

Är det så att Flashback får betalt av Apple Inc för att ge extra utrymme på forumet?

MVH

Det är väl bra så att den som vill diskutera Applesaker lätt hittar dit. Betänk vilka som normalt sett använder sig av produkterna och du førstår vikten av enkelhet...
Citera
2014-07-07, 16:14
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Som vanligt handlar det om behovet. Skapas det så pass många trådar om HP-hårdvara att de behöver ett eget delforum tycker du? I så fall är det bara att visa upp en bunt aktiva trådar som skulle göra sig bättre på ett HP-specifikt forum, så kan diskussionen ta avstamp därifrån.

Eller tvärtom, påvisa att MAC-forumet är så pass inaktivt att det inte behöver särskiljas från PC-forumet.

Det finns drygt 62 600 Trådar som berör hårdvara datorer av dessa behandlar ca 2600 frågor gällande Apple Inc.
Söker man i forumet hårdvara så finns det knappt 600 trådan om företaget Apple, drygt 750 om exempelvis Asus, 630 om HP och hela 800 om Dell.
Så för att återgå till frågan, var någon stans finns det statistik som visar att Apple Inc behöver en egen forumdel?

Det måste vara någon annan anledning; Exempelvis att Admin själv är användare av Apple-dator och därför vill prisa företaget genom att ge bort en del av forumet.
Citera
2014-07-07, 16:19
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Det måste vara någon annan anledning; Exempelvis att Admin själv är användare av Apple-dator och därför vill prisa företaget genom att ge bort en del av forumet.
Ge bort? Det är lika lite Apple som driver det forumet som att det är fotbollsförbundet som driver fortbollsforumet. Det är inte svårare än att när vi tycker att det finns tillräckligt mycket aktivitet i ett forum som handlar om ett avgränsat ämne så kan det bli ett eget forum för att underlätta för alla. Det är inte heller Microsoft som äger (FB) C# / VB.NET / .NET Framework .

Vi tror helt enkelt att det fungerar bättre för alla om de som har Mac får prata hårdvara i ett eget forum. Så enkelt är det.
Citera
2014-07-07, 17:23
Medlem
BigFatCones avatar
Jag skulle gissa på att det beror på att en Mac skiljer sig mer från en "vanlig" pc än vad en Dell skiljer sig från en HP. Nu är ju inte skillnaderna så stora längre men ändå.
Citera
2014-07-07, 18:17
Medlem
En stor skillnad som jag kan tänka mig är att när det handlar om en Apple så skriver/säger folk att det är en Apple om t.ex. disken krånglar. Handlar det om PC tror jag det är mer vanligt att folk bara säger att disken krånglar och inte går in så mycket vilket märke det är. Det är i alla fall den erfarenhet jag har av att ta emot supportsamtal på IT-firma. Är det en PC så säger folk ofta bara att "min dator krånglar" och när det är Apple säger de t.ex. "min iMac eller Macbook (eller allt vad de nu heter) krånglar.

Dessutom finns det ju en hel del hemmabyggda PC's, så det faller sig inte lika naturligt att hänvisa till tillverkaren när det handlar om PC.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag skulle gissa på att det beror på att en Mac skiljer sig mer från en "vanlig" pc än vad en Dell skiljer sig från en HP. Nu är ju inte skillnaderna så stora längre men ändå.
Ja, idag är det mest samma hårdvara där mjukvaran skiljer sig åt istället.
Citera
2014-07-08, 07:07
Administrator
admins avatar
Citat:

Forumet "Hårdvara - Mac" avser hårdvara som stödjer Mac OS.
Forumet "Hårdvara - PC" avser hårdvara som enbart stödjer övriga operativsystem.
Nu kan man utan problem installera Windows, Linux osv i Mac OS, men det blir svårt att göra tvärtom.
Att blanda dessa två miljöer, PC och Mac OS, i ett gemensamt forum skulle ge få fördelar.

Apple har inget eget forum, men däremot har deras operativsystem särbehandlats, då majoriteten av all hårdvara (inkl. HP) inte stödjer deras OS. Därför har dessa diskussioner flyttats till en egen del. Ifall HP lanserar hårdvara som stödjer Mac OS så kan det diskuteras i "Hårdvara - Mac" utan problem.

Citat:

Nej. Apple betalar inte Flashback några pengar för att användarna ska få diskutera deras produkter.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in