2014-07-06, 22:16
Medlem
Vilket är det bästa Kreditkortet om det främsta man vill göra är att kan köpa på delbetalning, räntefri då, men med låg effektivränta (alltså dolda avgifter) , helst 24 månader men kan tänka mig att betala ränta vid 36 månader om den effektiva räntan är extremt låg. Någon som är insatt i denna djungel ?
Citera
2014-07-06, 22:48
Medlem
paerras avatar
Inte svar på din fråga, men i all välmening så bör man undvika avbetalningar och skit :-)
Citera
2014-07-06, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Inte svar på din fråga, men i all välmening så bör man undvika avbetalningar och skit :-)

Varför det ? om man nu sköter sig ? jag har inga betalningsanmärkningar och jag brukar alltid betala i förskott på mina avbetalningar brukar betala så mkt jag kan så även på 24 månaders köp kanske jag i realiteten betalar av det på 9 månader... det jag gillar är flexibliteten att jag själv väljer takten jag vill betala i beroende på övriga utgifter eller köp eller vad man nu vill göra.

Alternativet till avbetalning är att ha ett sparkonto, och vänta kanske 1-2 år innan du kan köpa en viss produkt, det ligger ett mervärde i att kunna köpa den exakt när man har behov av en viss produkt och inte behöva spara och vänta, då själva väntetiden är en plåga i sig. Det är med andra ord värt att betala lite extra för att få det nu.

Mitt andra problem med sparkonto är att det krävs en väldigt bra självdisplin, det är EXTREMT svårt att inte vara i sparkontot och rota, men däremot när det kommer en räkningen så måste man betala den, känns mkt lättare för mig iallafall, då jag inte har förmågan att spara eller ha ett sparkonto jag vet hur det blir massa småutgifter. Så länge det är räntefri avbetalning så ser jag ingen nackdel med det.

Dock så annonsera dom flesta om räntefri avbetalning men det finns i realiteten inte det tillkommer alltid effektiv ränta, handelsbanken har runt 10% tror jag det är ju en ganska rimlig summa.. men hade hoppats att det fanns något kort man inte känner till som har lägre effektiv ränta vid delbetalning... Jag beställde igår ett re:member Flex bara för att kolla hur det funkar, det kortet är gratis, det erbjuder räntefri delbetalning, men det läggs på typ 49 kr i avi avgift istället för ränta, jag är osäker om det är på varje köp eller för varje avi som skickas ut, är det på varje köp och man har flera avbetalningar så kan det ju bli ganska dyrt per månad i "effektiv ränta", och detta är väl en av anledningarna varför dom inte tar ut någon årsavgift förmodligen då dom tjänar på avi avgiften ?

Något annat jag gillar med Re:member kortet är prisgaranti försärkingen. Hittar du en produkt du köpt inom 90 dagar efter köpet billigare så FÅR du mellanskillnaden, jag tror om man använder denna försärkring så kan nog detta betala mkt av den räntan man betalar faktiskt.. om man kollar på prisjakt duktigt när det återstår 5 dagar av 90 dagars perioden. Prisgaranti försärkingen kostar typ 70 kr per ÅR , men det tjänar man nog snabbt tillbaka.
Citera
2014-07-07, 00:16
Medlem
tankermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftrt5644
Varför det ? om man nu sköter sig ? ...

Om du läser igenom ditt egen inlägg en gång till så får du ganska många bra argument, men det allra bästa är att det är dyrt. Du får betala mer för varor du köper på avbetalning. Mycket mer, i vissa fall.

När du betalar högre pris för sakerna du köper blir det mindre pengar över till att köpa andra saker du blir sugen på och mindre kvar till att spara.

Det allra bästa med att spara är för övrigt att man inte behöver vänta med att köpa saker man behöver, eftersom pengarna redan finns på kontot när du behöver dem. Fast behöver du så mycket prylar egentligen? Fundera på hur många timmar du måste jobba för att betala för varje sak du känner att du vill köpa. Fundera på om det är värt att lägga ner den tiden och ifall det kommer ge tillbaks lika mycket livskvalitet som du får offra.
Citera
2014-07-07, 06:31
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftrt5644
Varför det ? om man nu sköter sig ? jag har inga betalningsanmärkningar och jag brukar alltid betala i förskott på mina avbetalningar brukar betala så mkt jag kan så även på 24 månaders köp kanske jag i realiteten betalar av det på 9 månader... det jag gillar är flexibliteten att jag själv väljer takten jag vill betala i beroende på övriga utgifter eller köp eller vad man nu vill göra.

Alternativet till avbetalning är att ha ett sparkonto, och vänta kanske 1-2 år innan du kan köpa en viss produkt, det ligger ett mervärde i att kunna köpa den exakt när man har behov av en viss produkt och inte behöva spara och vänta, då själva väntetiden är en plåga i sig. Det är med andra ord värt att betala lite extra för att få det nu.

Mitt andra problem med sparkonto är att det krävs en väldigt bra självdisplin, det är EXTREMT svårt att inte vara i sparkontot och rota, men däremot när det kommer en räkningen så måste man betala den, känns mkt lättare för mig iallafall, då jag inte har förmågan att spara eller ha ett sparkonto jag vet hur det blir massa småutgifter. Så länge det är räntefri avbetalning så ser jag ingen nackdel med det.

Dock så annonsera dom flesta om räntefri avbetalning men det finns i realiteten inte det tillkommer alltid effektiv ränta, handelsbanken har runt 10% tror jag det är ju en ganska rimlig summa.. men hade hoppats att det fanns något kort man inte känner till som har lägre effektiv ränta vid delbetalning... Jag beställde igår ett re:member Flex bara för att kolla hur det funkar, det kortet är gratis, det erbjuder räntefri delbetalning, men det läggs på typ 49 kr i avi avgift istället för ränta, jag är osäker om det är på varje köp eller för varje avi som skickas ut, är det på varje köp och man har flera avbetalningar så kan det ju bli ganska dyrt per månad i "effektiv ränta", och detta är väl en av anledningarna varför dom inte tar ut någon årsavgift förmodligen då dom tjänar på avi avgiften ?

Något annat jag gillar med Re:member kortet är prisgaranti försärkingen. Hittar du en produkt du köpt inom 90 dagar efter köpet billigare så FÅR du mellanskillnaden, jag tror om man använder denna försärkring så kan nog detta betala mkt av den räntan man betalar faktiskt.. om man kollar på prisjakt duktigt när det återstår 5 dagar av 90 dagars perioden. Prisgaranti försärkingen kostar typ 70 kr per ÅR , men det tjänar man nog snabbt tillbaka.

Håller inte med dig i något du skriver men angående aviavgiften bör du väl kunna lösa det genom E-faktura eller autogiro?
Citera
2014-07-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankerman
Om du läser igenom ditt egen inlägg en gång till så får du ganska många bra argument, men det allra bästa är att det är dyrt. Du får betala mer för varor du köper på avbetalning. Mycket mer, i vissa fall.

När du betalar högre pris för sakerna du köper blir det mindre pengar över till att köpa andra saker du blir sugen på och mindre kvar till att spara.

Det allra bästa med att spara är för övrigt att man inte behöver vänta med att köpa saker man behöver, eftersom pengarna redan finns på kontot när du behöver dem. Fast behöver du så mycket prylar egentligen? Fundera på hur många timmar du måste jobba för att betala för varje sak du känner att du vill köpa. Fundera på om det är värt att lägga ner den tiden och ifall det kommer ge tillbaks lika mycket livskvalitet som du får offra.

Ja det är sant jag betalar kanske 10% högre pris för sakerna, men jag tycker fortfarande det är värt det då man faktiskt köper varan och man får den direkt.

Alterntivet för mig att är att småslösa pengar hela tiden vilket leder till att jag aldrig lyckas spara ihop till det jag vill ha, har jag pengar på kontot kommer dom försvinna så enkelt är det med den saken, jag får en kliande känsla av att ha pengarna på kontot då det konstant dagligen finns saker man kan och vill slösa pengarna på, att köpa på avbetalning gör att jag inte slösar på skit utan köper det jag verkligen vill spara till men inte kan förvisso för 10% dyrare..men det är värt det...
Som jag sa oftast betalar jag inom 12 månader så räntan blir kanske lite lägre än 10% beroende på beloppets storlek..
Citera
2014-07-07, 17:01
Medlem
Vill bara påminna er om att den här tråden inte handlar om hurvida det är bra eller dåligt med avbetalning, jag frågade vilket kreditkort som hade bäst villkor för att omvandla köp över 3000 till delbetalning ? Vi alla är olika för vissa är avbetalning livsfarligt, men för mig är det inte det så länge man sköter sig..
Citera
2014-07-07, 20:22
Medlem
Fridaynights avatar
Svårt att tänka mig att det finns kreditkort (åtminstone många) som erbjuder räntefri delbetalning med låg effektiv ränta mellan 24-36 månader.

Det finns en del som erbjuder 6 månader räntefri delbetalning och längre med ränta, men räntefritt vettefan. Då är det nog ett bättre bet med ombudsspecifika kort.
Citera
2014-07-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Svårt att tänka mig att det finns kreditkort (åtminstone många) som erbjuder räntefri delbetalning med låg effektiv ränta mellan 24-36 månader.

Det finns en del som erbjuder 6 månader räntefri delbetalning och längre med ränta, men räntefritt vettefan. Då är det nog ett bättre bet med ombudsspecifika kort.

Remember är det bästa jag hittat hittils.

Citat:
Som re:member-kund väljer du själv hur du vill betala av dina köp. Alla köp mellan 3 000 och 20 000 kronor kan delas upp och betalas genom räntefri delbetalning.

Och det är lika enkelt som det låter. Du gör själv uppdelningen i efterskott. Logga in på Kortwebben och klicka på det aktuella köpet. Följ anvisningarna och köpet är uppdelat – utan att du har behövt diskutera del- eller avbetalning i butiken.

Fördelar med delbetalning:

Delbetalningen är räntefri – det gör det enkelt att ha kontroll på den totala kostnaden
Ingen ny kreditupplysning tas om man väljer att delbetala med kortet istället för att lägga upp en ny betalning via butiken
Du väljer själv vilka köp som skall betalas som en delbetalning och vilka som skall betalas via den vanliga fakturan (dvs du väljer att delbetala enstaka köp, ej hela skulden)
Om räntefri delbetalning:

Inköp kan läggas upp för delbetalning på Kortwebben inom 30 dagar från inköpsdatum för en återbetalningstid om 6,12 eller 24 månader
Delbetalning kan läggas upp på alla typer av köp mellan 3 000 och 20 000 kr
I Kortwebben kan du se vilka inköp som kan läggas upp för delbetalning
Administrativa avgiften för tjänsten är 57 kronor per månad
Vanliga frågor om räntefri delbetalning

Fråga: Tillkommer det någon extra avgift utöver den administrativa avgiften på 57 kr per månad?
Svar: Nej, följs avtalet tillkommer inga extra avgifter.

Fråga: Hur sker faktureringen av den räntefria delbetalningen?
Svar: Vi skickar ut ett inbetalningskort tillsammans med ditt kontoutdrag varje månad.

Fråga: Kan jag betala av i förtid om jag vill?
Svar: Ja det går bra. Kontakta kortservice innan du betalar av i förtid.

Fråga: Hur ser jag hur mycket jag har kvar att betala?
Svar: Aktuellt saldo hittar du under Mitt Konto på Kortwebben. Du finner även aktuellt saldo på ditt kontoutdrag.

Fråga: Kan jag lägga upp flera delbetalningar samtidigt?
Svar: Ja det kan du! Alla köp som är över 3 000 kronor kan delas upp. Du väljer själv mellan 6, 12 eller 24 månaders avbetalningsplan. Det tillkommer en administrativ avgift på 57 kronor per månad och per delbetalning.

http://www.remembercard.se/delbetalning-villkor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in