2014-07-06, 17:33
Medlem
Hej

Har för några timmar sen köpt min första bil begagnat. Vid köp på blocket skulle det ingå en trygghansa försäkring i två veckor. Nu när jag försöker ställa på bilen via transportstyrelsens app så står det att försäkring saknas i vägtrafikregistret.

Såå, hur ska jag ställa på min bil? Måste jag teckna en "riktig" försäkring direkt innan jag ställer på, duger det inte med trygghansa försäkringen?

Måste ju till jobbet imorgon, vill inte köra med avställd bil..
Citera
2014-07-06, 17:38
Medlem
Den försäkringen som ingår på blocket har jag för mig ska vara där som säkerhet så att du kan köra hem den efter köp, och tills du har skaffat en riktig försäkring. Så du kan köra bilen i två veckor men inte längre om du inte tecknar en försäkring innan dess.

Du kan inte ställa på en bil förrän den är försäkrad på "riktigt".

Men är inte helt hundra, jag råkade ut för detta själv när jag köpte min förra bil och då fick jag många olika svar från alla inblandade myndigheter. Det bästa är ju att ringa dem, givetvis.
Citera
2014-07-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangitlikeyoumeanit
Den försäkringen som ingår på blocket har jag för mig ska vara där som säkerhet så att du kan köra hem den efter köp, och tills du har skaffat en riktig försäkring. Så du kan köra bilen i två veckor men inte längre om du inte tecknar en försäkring innan dess.

Du kan inte ställa på en bil förrän den är försäkrad på "riktigt".

Men är inte helt hundra, jag råkade ut för detta själv när jag köpte min förra bil och då fick jag många olika svar från alla inblandade myndigheter. Det bästa är ju att ringa dem, givetvis.

Tack för svar

Men jag får väl inte köra med en bil som inte är påställd? Isåfall kan jag väl ändå inte utnyttja trygghansa försäkringen i 2 veckor.
Citera
2014-07-06, 17:43
Medlem
gniff754s avatar
På THs hemsida står att du skall kontakta dem om du vill ställa på bilen
Citera
2014-07-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojl
Tack för svar

Men jag får väl inte köra med en bil som inte är påställd? Isåfall kan jag väl ändå inte utnyttja trygghansa försäkringen i 2 veckor.

Till mig sa dom att så länge man har tecknat försäkringen (även om den inte gått igenom deras process osv och hamnat i registret) så kan man köra med den, och om du blir stoppad är det bara att hänvisa till ditt försäkringsbolag. Jag sket i allt och körde ändå, kunde inte ta mig till jobbet annars liksom. Chansen att bli stoppad är ju minimal och det handlar bara om någon dag innan du fått ordning på det.

Men som sagt, ring Trygg Hansa (har själv dem) och fråga för säkerhets skull. Ett som är säkert är som jag sa iaf, du kan inte ställa på den innan den är försäkrad.
Citera
2014-07-06, 17:58
Medlem
provocative77s avatar
Jag köpte hos handlare via blocket o fick den skitförsäkringen.
Sedan började helvetet. Att ändra till LF gick väll bra. Men all jävla reklas jg fick från TH.
Köp dig en ordentlig försäkring direkt. Det är i te värt de få ören man tjänar
Citera
2014-07-06, 18:01
Medlem
Kontaktade trygg hansa och dom sa att det enda som skulle funka typ var att den förra ägaren skulle ställa på den tills ägarbytet är inskickat och klart...

En annan fråga, om jag tecknar en försäkring nu hos tex länsförsäkringar, kan jag ställa på den direkt när jag har snackat med dom eller måste ägarbytet vara inskickat o klart?
Citera
2014-07-06, 18:45
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Kontaktade trygg hansa och dom sa att det enda som skulle funka typ var att den förra ägaren skulle ställa på den tills ägarbytet är inskickat och klart...

En annan fråga, om jag tecknar en försäkring nu hos tex länsförsäkringar, kan jag ställa på den direkt när jag har snackat med dom eller måste ägarbytet vara inskickat o klart?
Tyvärr måste bilen vara påställd för att du ska få köra den. Det kan jag inte hjälpa dig med
Citera
2014-07-06, 18:56
Medlem
Nu tecknade jag iallafall en försäkring hos länsförsäkringar men problemet kvarstår, jag kan fortfarande inte ställa på bilen. Även fast en kille på länsförsäkringar sa att det skulle funka....
Citera
2014-07-06, 19:53
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Nu tecknade jag iallafall en försäkring hos länsförsäkringar men problemet kvarstår, jag kan fortfarande inte ställa på bilen. Även fast en kille på länsförsäkringar sa att det skulle funka....

Du kan inte ställa på en bil som du tekniskt sett inte äger. När ägarbytet är gjort och alla papper är skickade så tar det nån dag eller två för transportstyrelsen att registrera bilen i ditt namn.
Citera
2014-07-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Du kan inte ställa på en bil som du tekniskt sett inte äger. När ägarbytet är gjort och alla papper är skickade så tar det nån dag eller två för transportstyrelsen att registrera bilen i ditt namn.

Fan va drygt.. Konstigt att länsförsäkringar inte hade koll på detta? Har snackat med tre olika personer där och dom säger typ att jag ska avvakta för det kan ta tid att få det registrerat hos Transportstyrelsen.

Aja, tack för svar alla.
Citera
2014-07-06, 20:52
Medlem
Hestapos avatar
Om du har registreringsnummer och behörighetskoden som finns på registreringsbeviset, (den blåa delen), samt tecknat en trafikförsäkring så kan du ställa på fordonet över nätet, se länk.
https://minasidor.transportstyrelsen.se/secure/logon/logon.aspx?url=https://minasidor.transportstyrelsen.se/secure/vehicleregister.aspx
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in