2014-07-06, 01:51
Medlem
SkepticalHippos avatar
Okej, jag trodde aldrig att jag skulle vara en så dålig djurägare att jag var tvungen fråga om råd på ett forum. Inget illa ment med det, men jag har haft hundar och jag läser på dagligen om alla problem som uppstår med en valp och all träning som behövs men nu alltså...

Det är så att jag har en valp. 13 veckor, hälsan själv och verkar älska oss (matte och husse) så det gör ont. Han har varit duktig på att vara rumsren sedan 10 veckors ålder och lär sig i långsam takt lite trick men frestar inte på hans psyke, vi lektränar mest lätta grejer som sitt, ligg och tass och max 10 minuter dagligen totalt. Har ätit motvilligt hela tiden (inte de två deciliter utspritt under fyra gånger som han borde) men åtminstone 1-1,5 deciliter per dag.

Han fick sin 12-månadersvaccination för fyra dagar sedan. En smärtfri upplevelse. Jag tror inte det berodde på det men en dag efteråt slutade han äta på egen hand. Med det menar jag att han låter bli att äta tills jag handmatar honom, trots att hans ras är välkänt glupsk. Bra så tänkte jag, valpar har perioder och ingen valp dör av svält eftersom de äter när de måste, men sedan idag har han diarré och bajsar inne hela tiden. Efter att han inte ätit alls på typ 16 timmar har jag alltså satt mig ner och tagit det uppblötta fodret i små omgångar i handen, räckt det till honom och då äter han. Har stått ut i det längsta tills jag känner det som att han svälter. Han är INTE vand vid det sedan innan för typ tre dagar sedan då jag började bli, troligtvis överdrivet, orolig.

Vi har börjat byta ut "viktfodret" (Royal Canin Medium) mot rasfodret men blandar de båda hittills och från början åt han bra. Blandar med större del av det ursprungliga fodret sedan han slutade äta.

Till saken hör att jag verkar vara hans trygghet och jobbar skift, han älskar husse med men verkar vilja ha mig nära 24/7 och jag märker att det gör honom otrygg att jag försvinner helt plötsligt då och då. Han följer mig hela tiden och står inte ens ut med att jag går på toa utan honom annars och beter sig sämre när min sambo är med honom. Vi har aldrig lämnat honom helt ensam förutom om han inte följer oss då vi gör annat i huset.

Jag vet inte om detta kan ha med vaccinet att göra eller vad som är felet. Vad ska vi göra? Det hjälper inte att blanda fodret med blötmat som tipsen på Google säger.

Ska vi vänta ut honom?
Är det normalt för valpar att både äta dåligt och få diarré?
Är det normalt att en 13-veckorsvalp sover 5-7 timmar under natten och sedan är vaken hela dagen förutom kanske tre timmar under dagen förutom 2-3 timmar utspritt på 30-45 minuter?
Hur ska vi få honom att vara lika trygg med min sambo? Kan matvägran och innebajsandet ha att göra med att jag har varit borta 8-10 timmar de senaste dagarna?

Tacksam för svar och ledsen för wall of text, älskar verkligen den lilla jäveln redan och vill inte att han ska må dåligt.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2014-07-06 kl. 02:25.
Citera
2014-07-06, 02:11
Medlem
provocative77s avatar
Diarré kan vara skadligt för en så ung hund om det fortgår.
Avvakta till måndag o försök blanda ut maten med kokt ris.

Antagligen är det en reaktion på vaccinet. Men håll koll så inte allmäntillståndet blir dåligt. Då bör ni åka in direkt.
Citera
2014-07-06, 02:19
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Diarré kan vara skadligt för en så ung hund om det fortgår.
Avvakta till måndag o försök blanda ut maten med kokt ris.

Antagligen är det en reaktion på vaccinet. Men håll koll så inte allmäntillståndet blir dåligt. Då bör ni åka in direkt.

TACK för svaret. Absolut, jag kontaktar veterinären som han är inskriven hos direkt på måndag om det fortsätter.

Gör ris att det är större chans att han äter oxh/eller att avföringen blir fastare? Oavsett så kokar jag det direkt, vi har världens bästa valp och jag orkar inte att han blir sjuk eller allvarligt skadad trots att vi bara känt honom i några veckor.

Tack och lov har diarrén "bara" pågått idag. Han är fortfarande minst lika pigg (så här länge brukar han inte vara vaken men han vägrade lägga sig med min sambo 01.00 då jag kom hem 00.30) men jag anar ju vart det är på väg om det fortsätter med matvägran och diarré... Fyfan....
Senast redigerad av SkepticalHippo 2014-07-06 kl. 02:22.
Citera
2014-07-06, 06:34
Medlem
Myrtens avatar
Kan han ha ätit nån sak? Så att det sitter något i magsäck eller tarm och irriterar? Är han fortfarande pigg? Börjar han även kräkas tycker iaf jag att han bör in till veterinär på studs men du kan ju även nu rådfråga veterinär om du får tag på nån jourhavande. Kostar troligen bara samtalet. Vissa har betalnummer för rådfrågning.
Citera
2014-07-06, 11:23
Medlem
provocative77s avatar
Riset är snällt mot magen o stabiliserar den om det bara är en störning.
Hade det varit en äldre hund hade jag rekommenderat total risdiet o kanske ett dygns svält.
Men valpar är mkt känsligare o behöver näringen mkt mer.
Hoppas det löser sig.
Citera
2014-07-06, 11:50
Medlem
second2opinions avatar
Hej
Du skriver att han ätit motvilligt hela tiden och nu vill han inte äta alls och när du lyckas få i honom mat blir han dålig. Låter som han inte varit kry från början. Mag- tarm sjukdom? Eller vad som helst. Du ska så klar utreda detta så han kan få hjälp vad det än må vara. Valpar torkar ut väldigt fort så kräkningar och diarré ska tas på största allvar. Vänta inte med veterinär besök.
Citera
2014-07-06, 13:26
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Kan han ha ätit nån sak? Så att det sitter något i magsäck eller tarm och irriterar? Är han fortfarande pigg? Börjar han även kräkas tycker iaf jag att han bör in till veterinär på studs men du kan ju även nu rådfråga veterinär om du får tag på nån jourhavande. Kostar troligen bara samtalet. Vissa har betalnummer för rådfrågning.

Han är lika pigg som vanligt, eller snarare piggare. Hörde innan att man får förvänta sig att en valp är tråkig och sover mest hela tiden, men sådan har inte våran varit. Han sov mer från början men nu är han pigg och busig i många timmar åt gången. Han kan helt klart ha ätit något. Försöker förhindra honom och säga ifrån men han äter mycket gräs och smakar på alla växter. Har fått bända upp munnen och tagit ut stenar, tror tack och lov inte att han svalt någon.

Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Riset är snällt mot magen o stabiliserar den om det bara är en störning.
Hade det varit en äldre hund hade jag rekommenderat total risdiet o kanske ett dygns svält.
Men valpar är mkt känsligare o behöver näringen mkt mer.
Hoppas det löser sig.

Jättebra tips, har matat honom med ris idag och blandat det i maten. Får se om avföringen blir bättre, den var lös nu på morgonen med och han väckte mig genom att pipa högt och så fort han kom ner på golvet bajsade han två gånger. Mer fast första gången, sedan lösare och lösare.

Citat:
Ursprungligen postat av second2opinion
Hej
Du skriver att han ätit motvilligt hela tiden och nu vill han inte äta alls och när du lyckas få i honom mat blir han dålig. Låter som han inte varit kry från början. Mag- tarm sjukdom? Eller vad som helst. Du ska så klar utreda detta så han kan få hjälp vad det än må vara. Valpar torkar ut väldigt fort så kräkningar och diarré ska tas på största allvar. Vänta inte med veterinär besök.

Jag har uppfattat honom som frisk, han har bara varit här i tre veckor så från början antog jag att han åt dåligt för att allt var så nytt precis som många valpar gör. Det blev bättre och bättre fram till vaccinationen och övergången till rasfodret. Rasfodret innehåller nästan samma saker som det förra och skiljer sig mest genom formen och lite annan mängd av ingredienserna. Från början var han bra i magen så jag tror inte det är det.

Jag kommer hålla stenkoll på honom idag men han är fortfarande väldigt pigg och busig. Om han visar minsta tecken på att bli hängig, kräks eller överhuvudtaget försämras blir det veterinären direkt. Tills vidare avvaktar jag till i morgon då veterinären som vaccinerade honom är på plats.
Citera
2014-07-06, 13:32
Medlem
provocative77s avatar
Att den äter dåligt är inget stort problem. Det viktiga är att den äter upp den rekommenderade mängden.
Vissa hundar är riktigt tjuriga på att äta. Min gamla är ett år gammal av Retrievertyp. Hon var löjligt slö med maten. Men sedan köpte vi en valp till o nu jävlar slukar hon maten innan valpen hinner fram
Citera
2014-07-07, 16:21
Medlem
SkepticalHippos avatar
Pratade med veterinären i morse. Hon tror inte det är en reaktion på vaccinationen eftersom det kom så pass sent efteråt (tre dygn).

Han hade bajsat inne fyra gånger under natten... Oh the joy. Fortsatt lös i magen. Hängig i morse, lade sig hela tiden ner.

Veterinären bad mig avvakta och mata honom med ris och kokt torsk i några dagar. Ingen fasta så klart eftersom han är liten.

Han blev busigare under dagen och har varit med en sväng till stan då han var busig och kontaktsökande med allt och alla, som vanligt. Hoppas på det bästa nu med nya dieten.
Citera
2014-07-07, 19:01
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Pratade med veterinären i morse. Hon tror inte det är en reaktion på vaccinationen eftersom det kom så pass sent efteråt (tre dygn).

Han hade bajsat inne fyra gånger under natten... Oh the joy. Fortsatt lös i magen. Hängig i morse, lade sig hela tiden ner.

Veterinären bad mig avvakta och mata honom med ris och kokt torsk i några dagar. Ingen fasta så klart eftersom han är liten.

Han blev busigare under dagen och har varit med en sväng till stan då han var busig och kontaktsökande med allt och alla, som vanligt. Hoppas på det bästa nu med nya dieten.
Låter som en bra förändring. Vi håller tummarna
Citera
2014-07-09, 00:56
Medlem
SkepticalHippos avatar
Tjena, det är den dåliga djurägaren igen... Hittills har valpen fortsatt diarré och bajsar inne i snitt tre gånger per natt samt att han väcker oss en-två gånger per natt, bara för att gå ut och det är självklart bra och ett tecken på rumsrenhet.

Nu äter han INTE ens i närheten av rekommenderad mängd mat trots att det är torsk och ris som erbjuds. Idag åt han kanske 0,5 dl på morgon och en dl på kvällen av rekommenderade totalt två. Inte långt ifrån, men han har aldrig under 3,5 vecka ätit exakt rätt utan alltid lite mindre. Idag då han åt 1,5 dl torsk/ris utspritt på två gånger i stället för 2 dl urspritt på tre gånger så åt han mer än under de senaste fem dagarna, både gällande uppblött torrfoder eller torsk/risblandningen.

Kvällsmålet spydde han just upp i soffan efter 1-2 timmars sömn. Det här är första gången han kräks. Tog ut honom direkt och han bajsade, diarré, och kissade. Han skäms synligt för kräkset och jag har försökt att få honom att förstå att det är okej och att jag inte är arg. Nu är han busig och ligger och tuggar på en leksak i soffan.

Kommer självklart ringa veterinären igen i morgon, men vad FAN? Vad är fel med valpen? Varför mår han såhär? Varför har han diarré? Varför äter han så motvilligt? Hur kan han hålla dig pigg och busig trots minimalt matintag?
Citera
2014-07-09, 11:59
Medlem
provocative77s avatar
Ok. Han leker o det är positivt.
Har man tagit avföringsprov på honom? Om inte så är det dax att du tar med det till veterinären eller skickar själv till SVA.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in