2014-07-06, 00:58
Medlem
Hej! Vi har en Kia C'eed -08 som gått 6500 mil. Den går kanske 500-1000 mil per år. Vad är vanligast att behöva åtgärda/byta de närmsta åren, på bilar generellt alt. denna modellen? Fick nyligen byta bromsbelägg och stabilitetsstagen är slitna, men jag kan tänka mig att det kommer mera. Har en rätt tight budget så det skulle vara skönt att kunna vara beredd på kommande utlägg.
Citera
2014-07-06, 01:16
Medlem
Swe1227s avatar
Kamremmen (som jag gissar sitter på dessa bilar) kan man behöva kolla över (+?)

Edit: Förlåt, verkar vara kamkedja, men det får du kolla upp!
Senast redigerad av Swe1227 2014-07-06 kl. 01:23.
Citera
2014-07-06, 01:21
Medlem
toby79s avatar
Det är ju ett lotteri det där. Några har fel här, andra där och det gäller för alla bilar och ingen kan säga vad just din bil kommer få problem med.
Jag föreslår att om din bil nu verkar vara okej så lägger du upp en plan (spara pengar) för hur du ska ta problemet när det kommer.

Grundtipset är att du lär dig felsöka, byta och reparera själv till viss eller stor del.
Citera
2014-07-06, 09:50
Moderator
Det är omöjligt att svara på, bromsbeläggen är ju redan bytta, runt om?
Hursomhelst är bromsar det som, utöver vanlig service, brukar behöva mest omtanke. Så lite mer bromsbelägg kommer nog att behöv bytas, kanske nå uppsättning skivor. Det beror ju på hur bilen används.
Däcken kommer att behöva bytas, återigen lite beroende på körsätt och däck, de brukar hålla 4-6000 mil. Så vid 8-10000 mil bör ju en av uppsättningarna vara slut. Sen kommer ju vinterdäcken också behöva bytas.

Sen kan ju vad som helst hända, avgassystem kan gå sönder, motorn kan rasa, du kan få ett stort stenskott i rutan osv. Oförutsedda och relativt ovanliga saker, men det kan hända, inte troligt men ändå..

Eller så händer det inte nånting och bilen rullar på utan några större problem, precis som bilar brukar göra de 10 första åren. Mycket beror förstås på hur sakerna sköts, men generellt brukar det vara så att bilar blir billigare och billigare att äga tills de är ca 10 år och då börjar de kosta mer eftersom fler och fler saker börjar strula.
Citera
2014-07-06, 11:39
Medlem
Prostreet32s avatar
Rost.
Citera
2014-07-06, 17:02
Medlem
Håller med Toby79 att lägga undan pengar INNAN bilen går sönder är väldigt bra, kanske 5-700 per månad och inte sluta med det om du inte får några utgifter.
Du kanske tvingas köpa ex vis nya däck för 4000 kr. Samt om du har kunskap byta olja själv bor göras enl mig varje år oavsett miltal. Gärna sent på hösten så du har fräsch olja under vintern.
Och på så sätt minska risken att det fryser i vevhusventilationen.
Citera
2014-07-06, 18:06
Medlem
Stötdämpare och ljuddämpare är saker som alltid måste bytas förr eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in