2014-07-05, 22:21
Medlem
Att bara anställa människor av ett kön, är det könsdiskriminering eller är lagligt? Anledningen till varför jag undrar är för att jag nyligen läste två artiklar där de endast anställde kvinnor.

http://www.svd.se/naringsliv/det-varsta-ar-att-noja-sig_3354832.svd
http://www.alltomstockholm.se/klubbkonsert/article4108133.aos

Anledningen till varför jag lägger denna tråd under "Feminism och jämställdhet" är för att jag även vill ta reda på era åsikter om detta. Är detta jämställdhet?
Citera
2014-07-05, 22:30
Medlem
Det är väl försök till ett steg mot jämnlikhet. Ironiskt om man skulle kalla det diskriminering, eftersom det är just det de verkar vilja motarbeta. Jag tror att intentionen är rätt men om just att bara anställa kvinnor i en månad är rätt sätt att ta sig framåt på vet jag inte om jag håller med om.
Citera
2014-07-05, 22:32
Medlem
micro113s avatar
Ingen av dina exempel handlar om att "enbart" anställa kvinnor utan om att göra en könsutjämning eftersom det är en oproportionerligt stor andel män i olika funktioner.
Citera
2014-07-05, 23:02
Medlem
Jag förstår hur ni tänker, men när jag tänker på jämställdhet så ska alla ha samma rättigheter men att vissa "branscher" har fler kvinnor och vissa har fler män är solklart. Men varför fokuserar man endast på vissa branscher där kvinnorna är minoritet och inte på branscher som t.ex. byggbranschen.

Men nu när jag tänker på dessa artiklar så tänker de ju bara anställa kvinnor under en period men som jag ser det så är det ju inte männens fel att det är de inte anställer mer jämställt under hela året.

Hur hade det sätt ut om branscher där kvinnor var majoritet endast skulle anställa män under en viss period? skulle människor reagera på samma vis?
Citera
2014-07-06, 01:52
Medlem
Kolla på folks jobbansökningar och anställ de som är bäst. Att göra det på något annat sätt är idiotiskt. Är det bara killar på den arbetsplatsen? Ja men då kanske killar är bättre än tjejer inom det området? Det är ingen raketforskning att könen är olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in