Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-05, 21:59
Medlem
Hej!

Jag vill verkligen gå ner i vikt och vet allt om kalorier, nyttig mat och träning.
Problemet är att jag är beroende av mat!
Äter helt normalt till frukost, lunch och middag men så fort jag ätit middagen får jag panik över att det var sista måltiden den dagen. Börjar tänka på hur jag vill äta massa annat trots att jag är mätt, känner mig deprimerad över "nu får jag inte äta mer idag" och efter ett tag så känns det som om jag ska dö om jag inte får äta något.
Försöker kolla på serier och distrahera mig men det funkar inte.
Får massa tankar som "Skitsamma, fuck bantningen, du kan lika gärna börja imorgon!", "det är nog dieten som är fel, jag måste hitta en annan!".
Hade jag gått och lagt mig typ klockan 8 på kvällen hade jag säkert varit smal eftersom det bara är på kvällen jag vill äta. Känner mig så sjukt "deprived" på kvällen, det känns ungefär som ett stort tomt hål i mig och att jag inte kommer överleva om jag inte får äta något mer.
Vill också tillägga att det inte bara rör sig om onyttiga saker jag äter på kvällen, det är vanlig nyttig mat ibland också.

Det har varit såhär i typ 3 år nu och jag kan verkligen inte sluta äta på kvällarna!

Någon som varit med om samma sak? Vad ska jag göra?
Citera
2014-07-05, 22:12
Medlem
Jag har också haft svårt med sånt här.

Till att börja med så se till att du verkligen äter tillräckligt mycket och får i dig allt du behöver. Många gör felet att dra av för mycket.

En sak man kan göra om man som du har svårt en viss tid på dygnet är att ändra sin rutin. Du kanske ska börja ta en promenad på kvällen t.ex.?

Vad som hjälpt mig personligen är att verkligen inte hetsa över hur mycket/lite jag äter, utan fokusera mer på vad jag äter. Jag tvingade mig själv att sluta räkna kalorier och hålla koll på allt jag äter (det är jättesvårt) och lita på att min kropp talar om vad den behöver. Äter man nyttig mat så blir man ofta mätt på mindre kalorier. Sen började jag styrketräna också vilket skiftar fokus från att man vill bli smal till att man vill bli snygg och stark, dels såg jag snabba resultat vilket var uppmuntrande, och dels så hjälpte det med den mentala biten.
Försök verkligen ta det lugnt, ta den långsamma vägen och ta hand om din kropp.
Citera
2014-07-06, 18:35
Medlem
Dopaminas avatar
Känner igen mig till 100%.

Blir helt förstörd när jag tänker på att jag snart ätit mina kalorier för dagen. Försöker ständigt hitta lösningar på problemet som att dricka mer vatten, äta saktare och försöka hålla mig sysselsatt hela tiden för att flytta fokus från maten. Jag tränar dock 2ggr/dag. Ibland får jag ett oemotståndligt sug efter mat att jag känner att jag måste träna en tredje gång för att förtjäna den där extra måltiden på 200 kcal. Tillståndet gör mig utmattad.

Får man fråga vilken dietmetod du använder dig utav?
Citera
2014-07-07, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetheart123
Jag har också haft svårt med sånt här.

Till att börja med så se till att du verkligen äter tillräckligt mycket och får i dig allt du behöver. Många gör felet att dra av för mycket.

En sak man kan göra om man som du har svårt en viss tid på dygnet är att ändra sin rutin. Du kanske ska börja ta en promenad på kvällen t.ex.?

Vad som hjälpt mig personligen är att verkligen inte hetsa över hur mycket/lite jag äter, utan fokusera mer på vad jag äter. Jag tvingade mig själv att sluta räkna kalorier och hålla koll på allt jag äter (det är jättesvårt) och lita på att min kropp talar om vad den behöver. Äter man nyttig mat så blir man ofta mätt på mindre kalorier. Sen började jag styrketräna också vilket skiftar fokus från att man vill bli smal till att man vill bli snygg och stark, dels såg jag snabba resultat vilket var uppmuntrande, och dels så hjälpte det med den mentala biten.

Tack så mycket för ditt svar! Bra tips! Jo, kan verkligen inte räkna kalorier, blir helt galen av det..
Citera
2014-07-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Känner igen mig till 100%.

Blir helt förstörd när jag tänker på att jag snart ätit mina kalorier för dagen. Försöker ständigt hitta lösningar på problemet som att dricka mer vatten, äta saktare och försöka hålla mig sysselsatt hela tiden för att flytta fokus från maten. Jag tränar dock 2ggr/dag. Ibland får jag ett oemotståndligt sug efter mat att jag känner att jag måste träna en tredje gång för att förtjäna den där extra måltiden på 200 kcal. Tillståndet gör mig utmattad.

Får man fråga vilken dietmetod du använder dig utav?

Känns bra att man inte är ensam... Varit såhär vilken dietmetod jag än försökt med. Räknade kalorier (åt ändå 1600 kalorier per dag) och då var det likadant, Viktväktarna, försöka äta nyttigt frukost, lunch, middag. Spelar liksom ingen roll
Citera
2014-07-08, 00:32
Medlem
Landsknechts avatar
Försök att tänka framåt och positivt, t.ex. hur ditt liv kommer att förbättras av att se bättre ut. Fortsätt att räkna kcal, men se till att ligga kring 1000-1200kcal/dag istället, så att det går undan. Det hjälper nog att hålla motivationen uppe om det inte tar alltför länge att bli av med fläsket, för vem fan vill begränsa sin kost i 6-12 månader eller mer om man kan nå sitt mål på halva tiden?

Sluta för övrigt att lura dig själv att det är okej att trycka i dig mer mat bara för att den är "nyttig". Det är bara dig själv du förstör för; du kommer inte att komma någonstans med den attityden.

Citat:
Ursprungligen postat av Sweetheart123

Bra råd - ja, om man vill förbli överviktig i alla fall. Man måste ligga på kcal underskott om man vill bli av med det överflödiga fettet, och då är det ingen bra idé att gå på magkänsla, särskilt inte om man är en tjockis till sättet som ständigt måste unna sig en massa godsaker. Dessutom är smal = snygg när det kommer till tjejer.
Citera
2014-07-08, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Försök att tänka framåt och positivt, t.ex. hur ditt liv kommer att förbättras av att se bättre ut. Fortsätt att räkna kcal, men se till att ligga kring 1000-1200kcal/dag istället, så att det går undan. Det hjälper nog att hålla motivationen uppe om det inte tar alltför länge att bli av med fläsket, för vem fan vill begränsa sin kost i 6-12 månader eller mer om man kan nå sitt mål på halva tiden?

Sluta för övrigt att lura dig själv att det är okej att trycka i dig mer mat bara för att den är "nyttig". Det är bara dig själv du förstör för; du kommer inte att komma någonstans med den attityden.

Bra råd - ja, om man vill förbli överviktig i alla fall. Man måste ligga på kcal underskott om man vill bli av med det överflödiga fettet, och då är det ingen bra idé att gå på magkänsla, särskilt inte om man är en tjockis till sättet som ständigt måste unna sig en massa godsaker. Dessutom är smal = snygg när det kommer till tjejer.

Tack för tipsen men det handlar inte så mycket om att "gå ner i vikt". Handlar mer om att ändra det mentala "måste äta" så fort det blir kväll. Spelar ingen roll hur mycket jag än tänker på hur bra livet kommer bli när jag är smal, för det känns verkligen som om jag ska DÖ om jag inte äter på kvällen.
Citera
2014-07-08, 17:31
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alekasattic
Tack för tipsen men det handlar inte så mycket om att "gå ner i vikt". Handlar mer om att ändra det mentala "måste äta" så fort det blir kväll. Spelar ingen roll hur mycket jag än tänker på hur bra livet kommer bli när jag är smal, för det känns verkligen som om jag ska DÖ om jag inte äter på kvällen.

Ditt problem är att du äter för mycket, inte att du äter efter ett visst klockslag. Att äta på kvällen är ingenting dåligt i sig. Anledningen till att det ses som onyttigt, är just för att personer med onyttiga kostvanor ofta brukar äta sent.

http://traningslara.se/tjock-av-kvallsmat/
Citera
2014-07-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Ditt problem är att du äter för mycket, inte att du äter efter ett visst klockslag. Att äta på kvällen är ingenting dåligt i sig. Anledningen till att det ses som onyttigt, är just för att personer med onyttiga kostvanor ofta brukar äta sent.

http://traningslara.se/tjock-av-kvallsmat/

Problemet är att jag bara vill äta på kvällen och det känns som om jag ska dö om jag inte får äta då.
Klart att det inte är dåligt att äta på kvällen, men jag äter för mycket på kvällen. Efter middagen (då har jag oftast ätit upp mina kalorier för dagen) får jag panik över att jag inte "får" äta mer.
Citera
2014-07-08, 22:27
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Hej!

Jag vill verkligen gå ner i vikt och vet allt om kalorier, nyttig mat och träning.
Problemet är att jag är beroende av mat!
Äter helt normalt till frukost, lunch och middag men så fort jag ätit middagen får jag panik över att det var sista måltiden den dagen. Börjar tänka på hur jag vill äta massa annat trots att jag är mätt, känner mig deprimerad över "nu får jag inte äta mer idag" och efter ett tag så känns det som om jag ska dö om jag inte får äta något.
Försöker kolla på serier och distrahera mig men det funkar inte.
Får massa tankar som "Skitsamma, fuck bantningen, du kan lika gärna börja imorgon!", "det är nog dieten som är fel, jag måste hitta en annan!".
Hade jag gått och lagt mig typ klockan 8 på kvällen hade jag säkert varit smal eftersom det bara är på kvällen jag vill äta. Känner mig så sjukt "deprived" på kvällen, det känns ungefär som ett stort tomt hål i mig och att jag inte kommer överleva om jag inte får äta något mer.
Vill också tillägga att det inte bara rör sig om onyttiga saker jag äter på kvällen, det är vanlig nyttig mat ibland också.

Det har varit såhär i typ 3 år nu och jag kan verkligen inte sluta äta på kvällarna!

Någon som varit med om samma sak? Vad ska jag göra?
Då ska du just sluta äta på kvällarna, så ska du se att du svarat på frågan själv.

självdisciplinen? metoder? sistrahera med något som smäller högre än det du stoppar i dig, och det är... bakar du t.ex? isf.. sluta genast baka. har du dajm hemma? isf... släng dajmen NU. inte sedan.

men du slipper
Citera
2014-07-08, 23:02
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Problemet är att jag bara vill äta på kvällen och det känns som om jag ska dö om jag inte får äta då.
Klart att det inte är dåligt att äta på kvällen, men jag äter för mycket på kvällen. Efter middagen (då har jag oftast ätit upp mina kalorier för dagen) får jag panik över att jag inte "får" äta mer.

Varför inte ta en sen middag, eller skippa frukosten och/eller lunchen och äta dessa kalorier under kvällen istället? Grundproblemet är fortfarande din bristande disciplin, men att ändra dina matvanor kanske kan göra det enklare för dig. Anledningen till att du vill tjocka dig på kvällen kanske beror på att du är sysslolös då? Jag har samma ovana, även om det inte är något problem längre eftersom jag numera är normalviktig (har varit överviktig).
Citera
2014-07-09, 08:11
Medlem
BlackJewels avatar
Ja, det behövs att bryta kvällsritualen, när du har obehag av att ljuga för dig själv i att ritualen iaf fyller dig med behag men enbart maten har bieffekter, ska du eventuellt komma åt de ritualer som går igång innan du äter, på kvällen...

Det är psykologisk tankekedja el. mönster som du uppenbart isf har vinst utav. De vinsterna kan du vara omedveten om, men kan vara att du faktiskt inte alls mår så dåligt som du påskiner. Du kan vara enbart ovanlig livsnjutare medan du kanske samtidigt inte förmår livsnjuta men behöver intala dig att du gör, så är det med många saker människan går och säger det här bara måste jag ha - alla överkonsumerar men har olika effekter eller vinst av det.

Nu drabbar inte mat-på-kvällen andra mer än dig själv, men... när låt säga 95% av den kommun du bor i har samma attityd, att det är underbart att stoppa sig full med god mat på kvällen innan man ska sova OM DU FÖRSTÅS HAR DYGNSRYTM, FINNS STRUKTUR I DIN DYGNSTYRM, ELLER ÄR DEN I OLAG?

Har du ingen... behöver du nog en dygnsrytm. Då hjälper det inte när du äter.. för då tror du att du att lite kroppsmisshandel bara är att köra på. Vissa föräldrar tycker att barnen kan bara ta och gräva i skfferier hur som helst, jag tycker inte det och tycker att även vuxna kan upparbeta någion slags respekt för att handelskedjornas vilja att du ska fylla kundvagnen med berg av mat varje vecka, den är inte bra. De kör på primära behov, som däremot är mer än sekundära. Så du är ett offfer för attityderna... du kanske tvingats in i det. Förlorat smaken medan kroppens inre motorik blivit slö.. att då disciplin kan motstå det är svårt om du blivit fet. Men det börjar i tankarna men känslorna, du behöver KÄNNA mer och har du ex.vis antidepressiva, då måste du ta det med läkare, som också kan vara så stressig att enbart agera kassabiträde åt det du försöker framföra åt läkare. Det är jättesvår problematik du tar upp här!!

Hela handels jobbar ju intensivt för att du inte ska sluta äta kvällarna, dom vill och belönar dig så du tror du är en duktig person, som följer deras vilja, fetman gör dig olycklig medan de tröstar dig med mer mat för du är åtminstonde duktig köpare som äter deras mat, dom vill bara sälja, för om du inte längre köper eras kvällsmat, kommer du på sikt inte vara lika fin och go och superduktig människa längre, du ska tugga vad dom vill du ska tugga.

Du måste bryta, finns ingen gyllene väg, du har kanske en infantil övertro i att de vet ditt bästa... isf är det självkontrollen, ska du rå dig själv kan ingen annan säga att jodå.. kl 21.56 ska du minsann göra i ordning en fet ostbricka med cracks och lite smetiga krämer..

Har du varit på köp-partyn? sådant är menat att du ska hålla dig trogen kvällsritualerna. För att upprätthålla andras uppfattning om "välmående"

hade jag varit du, skulle jag väbnda mig till viktväktarna. om jag var fet. utifrån att folk verkar bli förlamade att ens behöva företag att disponera deras liv, lite galet det. du har ju faktiskt en egen vilja med hjärna väl? bryr du dig ens om andra?? eller blivit tuff egoist? enbart genom att skippa mat efter kl 18 kan du gå ner 16 kilo! till 100% garanterat.

därför du ska slänga just det du kan detektera till favoritprodukterna du senaste året haft som ego-maten men på andras bekostnad. de flesta kan inte sitta och ens äta frukost, så visst är det socialstyrelsen du har en oplockad gås med. utan tvekan!! men bara för att dom är intelligensbefriade, behöver inte idiot-nivån hamna i din mage att smälta, så alltså : har du eller inte antidepressiva, är det något som många inte klarar, många blir dubbelt olyckliga av de "etiska råden" som vräks ut i parti o minut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in