Citat:

Ursprungligen postat av 
DrPretentious

Det beror på hur mycket popcorn och hur mycket fett.
Popcorn är i princip kolhydrater, vilket inte alls stimulerar receptorerna i tarmen som signalerar hjärnan om mättnad i samma grad som fett. Har du alltså mycket matfett, t.ex. smör, på popcornen så kan du mycket väl bli mätt rätt fort.
T.ex. sägs det att man inte kan bli fet om man bara äter biff och smör. Mättnadsgraden av protein och fett utan kolhydrater (som stimulerar aptit) är för hög för att man ska kunna orka trycka i sig tillräckligt med kalorier. Det är en teori jag ännu inte har prövat. Känner dock en man som äter 1 kg ost om dagen och inte mycket annat. Det går inte för honom att få i sig mer.

Nu blev det lite OT, men för att göra 1kg ost krävs 10l mjölk (ungefär) så vilket skulle man bli mättare av? 1kg ost eller 10l mjölk. 
Men annars håller jag nog med om resonemanget, häller man på choklad, smör och annat så är popcorn nog så mättande antar jag, har inte testat men amerikaner verkar gilla det så jag antar att det ger nåt extra. 
Men bara popcorn utan nåt kan ju bara ge en bukfylla som bäst. Det borde väl stänga av dom värsta hungerkänslorna i alla fall. Vad jag vet så fungerar det ju med vatten och det är nog inte mycket kolhydrater eller proteiner i det. Tja enligt denna i alla fall 
http://energibalans.halsa.se/Energib...a-kalorier.php
Så salta popcornen rejält, då blir du törstig och får i dig vatten. Problem solved.