• 1
  • 2
2014-07-03, 23:46
Medlem
DrPretentiouss avatar
Det beror på hur mycket popcorn och hur mycket fett.

Popcorn är i princip kolhydrater, vilket inte alls stimulerar receptorerna i tarmen som signalerar hjärnan om mättnad i samma grad som fett. Har du alltså mycket matfett, t.ex. smör, på popcornen så kan du mycket väl bli mätt rätt fort.

T.ex. sägs det att man inte kan bli fet om man bara äter biff och smör. Mättnadsgraden av protein och fett utan kolhydrater (som stimulerar aptit) är för hög för att man ska kunna orka trycka i sig tillräckligt med kalorier. Det är en teori jag ännu inte har prövat. Känner dock en man som äter 1 kg ost om dagen och inte mycket annat. Det går inte för honom att få i sig mer.
Citera
2014-07-04, 00:33
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrPretentious
Det beror på hur mycket popcorn och hur mycket fett.

Popcorn är i princip kolhydrater, vilket inte alls stimulerar receptorerna i tarmen som signalerar hjärnan om mättnad i samma grad som fett. Har du alltså mycket matfett, t.ex. smör, på popcornen så kan du mycket väl bli mätt rätt fort.

T.ex. sägs det att man inte kan bli fet om man bara äter biff och smör. Mättnadsgraden av protein och fett utan kolhydrater (som stimulerar aptit) är för hög för att man ska kunna orka trycka i sig tillräckligt med kalorier. Det är en teori jag ännu inte har prövat. Känner dock en man som äter 1 kg ost om dagen och inte mycket annat. Det går inte för honom att få i sig mer.

Nu blev det lite OT, men för att göra 1kg ost krävs 10l mjölk (ungefär) så vilket skulle man bli mättare av? 1kg ost eller 10l mjölk.

Men annars håller jag nog med om resonemanget, häller man på choklad, smör och annat så är popcorn nog så mättande antar jag, har inte testat men amerikaner verkar gilla det så jag antar att det ger nåt extra.

Men bara popcorn utan nåt kan ju bara ge en bukfylla som bäst. Det borde väl stänga av dom värsta hungerkänslorna i alla fall. Vad jag vet så fungerar det ju med vatten och det är nog inte mycket kolhydrater eller proteiner i det. Tja enligt denna i alla fall http://energibalans.halsa.se/Energib...a-kalorier.php

Så salta popcornen rejält, då blir du törstig och får i dig vatten. Problem solved.
Citera
2014-07-04, 03:31
Bannlyst
Men man blir ju inte mätt, hur mycket popcorn man än äter.
Citera
2014-07-04, 03:46
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugakuk
Men man blir ju inte mätt, hur mycket popcorn man än äter.

Nähä, salta popcornen och bälga i dig vatten då. Du lär inte få i dig mer efter ett tag i alla fall.
Citera
2014-07-04, 03:52
Bannlyst
Kanske om man äter choklad till eller om någon har någon bättre idé?
Citera
2014-07-05, 00:10
Det är jävligt mysko, det här...

Ibland när jag varit på bio har jag beställt den största popcorn-lådan o ätit upp den under filmen. Sen när vi ska gå hem känner jag mig sugen på mat. Men på de restauranger vi varit på sen, så har jag bara kunnat äta hälften av maten, sen börjar jag må illa.

Man blir hungrig av popcorn, men samtidigt får man inte ner så mycket mat!
Citera
2014-07-05, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sugakuk
Kanske om man äter choklad till eller om någon har någon bättre idé?

jag har en ide, gå på donken och köp en hamburgare eller nåt åt det istället. popcorn låter som det tråkigaste att äta, smaklöst eller salt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in