2014-07-14, 20:06
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Fast om man läser in sig på ämnet islamisk juridik så får man veta dels att korantexter inte är den enda rättskällan, och dels att Koranen som den ser ut idag (och som den såg ut efter att kalif Uthman sammanställt surorna) inte nödvändigtvis motsvarar Koranen som Gud har (vilket givetvis är den som muslimer anses vara skyldiga att följa). Noteras kan i och för sig att det inte är alla teologer/rättsvetenskapare/vad-man-nu-skall-kalla-dem som går med på tanken om en ofullständig världslig Koran.

Mer specifikt är det så att verserna du nämner anses vara ersatta (hur olika koranverser ersätter varandra är en hel vetenskap, och det finns ett par olika skolor på hur man utläser det, men just steningen är tämligen allmänt accepterad) av en senare vers (i regel ersätter en senare uppenbarad vers en tidigare), som emellertid skall ha gått förlorad innan Koranen sammanställdes efter Muhammeds död. Den förlorade versen anses ha förordat stening som straff för otrohet, och vips så är det stening som gäller. Det finns hadither som anger just den här förklaringen, med pikanta detaljer som att det var en get som åt upp det papyrusark versen var skriven på.

Ovanstående är alltså den juridisk/teologiska konstruktion som används för att förklara (eller kanske rättfärdiga) stening som straff för otrohet trots Koranverser som tydligt anger någonting annat. Som cyniker är det inte alltför svårt att tänka sig att det snarare handlade om en traditionell sedvänja som man av det ena eller andra skälet inte kunde eller ville förändra.

Källa på det här? Jodå: Vikør, Knut, Between God and the sultan. A history of Islamic Law, Hurst & Company, London 2005, s. 48 ff. och s.52.
Fullständigt irrelevant infoprmation.

Däremot ser jag fram mot den forskning som Corpus Coranicum håller på med. Bara synd att de väntar så länge med att publicera något.
Citera
2014-07-14, 20:10
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej, det är du som gör dig dum när du tror att Socialdemokraternas partiledare automatiskt måste bli statsminister.
Ok, jag måste tydligen instruera tydligare:
Statsminister Ingvar Carlsson avgick.
Han utsedde sin vice statsminister Mona Sahlin till efterträdare - hon tackade ja.
Etablissemanget blev chockade inför utsikten av en kvinnlig statsminister så de hindrade henne.
Därefter fick Göran Persson frågan, och han svarade ja.
Så han blev statsminister.
Förstår du nu?
Imbecill!!!
Citera
2014-07-14, 20:21
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Han utsedde sin vice statsminister Mona Sahlin till efterträdare - hon tackade ja.
Etablissemanget blev chockade inför utsikten av en kvinnlig statsminister så de hindrade henne.
Förstår du nu?
Imbecill!!!

Och du tror inte att nagot av alla hennes skumraskaffarer bidrog till det ? En minister som talar om for folket att det "ar haftigt att betala skatt" som inte ens kan betala sina egna dagisavgifter och hamnar hos KF ? Detta ar bara ett ex. Flera fick du fran det jag citerade innan.
Citera
2014-07-14, 20:26
Medlem
Citat:
Fullständigt irrelevant infoprmation.

Däremot ser jag fram mot den forskning som Corpus Coranicum håller på med. Bara synd att de väntar så länge med att publicera något.

Diskussionen gällde, i vart fall innan du försökte omfokusera på enbart Koranens rent textuella innehåll, som jag förstod det kopplingen mellan islamister och stening som straff för otrohet. Att Koranen anger ett annat (och för övrigt även det ett förbannat barbariskt och inhumant) straff saknar betydelse för den kopplingen, alldeles oavsett hur märkligt det kan verka. Eftersom du verkade vara omedveten om den saken försökte jag vara lite hjälpsam och förklara det på ett så pedagogiskt sätt som möjligt.

Ett tyskt forskningsprojekt är nog faktiskt av ännu mindre vikt för islamisters inställning till stening, även om jag personligen tycker att det verkar intressant.
Citera
2014-07-14, 20:47
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Och du tror inte att nagot av alla hennes skumraskaffarer bidrog till det ? En minister som talar om for folket att det "ar haftigt att betala skatt" som inte ens kan betala sina egna dagisavgifter och hamnar hos KF ? Detta ar bara ett ex. Flera fick du fran det jag citerade innan.
Det var ingen hejd på "drevandet", de tog upp rena lögner också.
Dessutom hade hon intakt förtroende av väljarkåren i början. Men de som låg bakom ville verkligen att hon skulle åka ut och de gjorde det omöjligt för henne att sitta kvar.
Och det var alltså hennes eget val att kast in handuken - det gjorde hon just eftersom hon blev medveten om varifrån hela kampanjen initieras, dvs bland "hennes egna".
Det som hon "gjorde sig skyldig" till var inte ens särskilt ovanligt faktiskt. Vi lägger för stor vikt vi det idag, men glömmer då hur hon faktiskt betraktades då.
Det fanns inga "skumraskaffärer". Det är bara ett ord du använder för att skamfila hennes rykte och tala om för andra hur de automatiskt ska tycka när de hör nanet Mona Sahlin.
Ja, du får lov att vara kritisk mot henne. Men jag tycker inte att du ska ljuga om henne, och inte heller överdriva. Det hon gjorde var inget särskilt.

Jämför gärna med din idol Jimmie Åkesson - som satt i TV och blåljög om att han minsann inte visste något alls om SDs rasistiska historia och framtoning. Du vet att det var en lögn. Det är dessutom en allvarligare sak än att inte ha betalat parkeringsböter i tid.
Varför anser du inte Åkesson vara förtjänt av kritik? Varför tycker du att SD inte ska garnskas? Varför tycker du att SD inte ska få tåla att hamna i mediernas drev - jämför med hur Sahiln blev behandlad så förstår du kanske att SD kommer billigt undan.
Citera
2014-07-14, 21:23
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Det var ingen hejd på "drevandet", de tog upp rena lögner också.
Dessutom hade hon intakt förtroende av väljarkåren i början. Men de som låg bakom ville verkligen att hon skulle åka ut och de gjorde det omöjligt för henne att sitta kvar.
Och det var alltså hennes eget val att kast in handuken - det gjorde hon just eftersom hon blev medveten om varifrån hela kampanjen initieras, dvs bland "hennes egna".
Det som hon "gjorde sig skyldig" till var inte ens särskilt ovanligt faktiskt. Vi lägger för stor vikt vi det idag, men glömmer då hur hon faktiskt betraktades då.
Det fanns inga "skumraskaffärer". Det är bara ett ord du använder för att skamfila hennes rykte och tala om för andra hur de automatiskt ska tycka när de hör nanet Mona Sahlin.
Ja, du får lov att vara kritisk mot henne. Men jag tycker inte att du ska ljuga om henne, och inte heller överdriva. Det hon gjorde var inget särskilt.

Jo, det AR nagot sarskilt. Att inte kunna se detta ar enogt. Fick hon utsta ett stort drev i media ? Ja det fick hon. Hon var trots allt tippad att bli landets nasta statsminister, da blir man granskad. Har man da rent mjol i pasen sa spelar det ingen roll om folk "vill ha bort henne".
Nu hade hon inte det.

"som då var vice statsminister, tagit ut tusentals kronor i kontanter på sitt betalkort som hon hade i tjänsten för att betala arbetsresor och andra omkostnader.
Hon hade också köpt kläder och hyrt bil privat och använt kortet på semestern för tiotusentals kronor. När hon krävdes på pengarna struntade hon i att betala, ofta i månader.
...
Det kom också fram att familjen Sahlins ständiga P-böter ofta gick till kronofogden. Och att de aldrig betalade dagisavgifterna i tid
"

Samt....

"Den 7 oktober 1995 avslöjar Expressens Leif Brännström att Mona Sahlin använt regeringens Eurocard-kort för privata inköp av kläder och för kontantuttag i bankomat. Sahlin kommenterar:
- Jag tog fel kort av misstag.

Dagen efter, den 8 oktober, ändrar sig Sahlin och säger i en intervju i Expressen att hon inte tog fel kort, utan att: - Jag tog ut ett förskott på lönen, och det kan väl de flesta göra.

Den 9 oktober tar dåvarande statsministern Ingvar Carlsson Mona Sahlin i försvar:
- Helt avgörande är att hon själv har tagit initiativ till att betala tillbaka, och därmed är saken utagerad.
Den 10 oktober säger Sahlin att hon ska betala straffränta på pengarna som hon tagit ut eller handlat privat för. Så här långt väcker uppgifterna ingen större uppmärksamhet.
"

Sedan fortsatter avslojanden att komma....

Mona sjalv sa:

""Jag har fått klart för mig, som ett knytnävsslag i magen, hur gräslig bilden av mig och min ekonomi måste te sig i medierna, när Ingvar plötsligt frågar mig om jag är utsatt för utpressning!""

Och som jag sa inna, hennes numera ratt beromda citat "det skall vara haftigt att betala skatt" ger en fadd smak nar det dessutom framkommer:

"Den 19 oktober avslöjar TV4 nya uppgifter om Mona Sahlins privata ekonomi. Hon har flera gånger betalat dagisavgifter, tomträttsavgälder och parkeringsböter för sent."

http://www.expressen.se/nyheter/val-2010/sanningen-om-kortskandalen/

Hur man INTE kan tycka att detta ar "inget markvardigt" ar en gata. Jag hade garna sett att Sverige fick en kvinnlig statsminister, tro mig att jag, trots att jag inte rostat S, blev besviken.

Citat:
Jämför gärna med din idol Jimmie Åkesson - som satt i TV och blåljög om att han minsann inte visste något alls om SDs rasistiska historia och framtoning. Du vet att det var en lögn. Det är dessutom en allvarligare sak än att inte ha betalat parkeringsböter i tid.
Varför anser du inte Åkesson vara förtjänt av kritik? Varför tycker du att SD inte ska garnskas? Varför tycker du att SD inte ska få tåla att hamna i mediernas drev - jämför med hur Sahiln blev behandlad så förstår du kanske att SD kommer billigt undan.

haha, det ar iaf forsta gangen jag blir beskylld for att vara SD:are harinne
Blir jag det for att jag har asikter om din s.k logn att muslimer ar mer feministiska ?

Ar det nagot man kan saga om SD sa nog fan i mig granskas dom - hela tiden. Du har ju bara jarnrorsskandalen te.x, du tycker inte det fick uppmarksamhet i media ?

Littorin kom inte spec. lindrigt undan han heller te.x. Politiker blir granskade, och da riskerar man att hamna i media om man ertappas med fingrarna i syltburken.
Citera
2014-07-14, 22:05
Medlem
Citat:
Var vänlig och dra inte Julius Evolas namn i smutsen tack.
Det är så märkligt att nynazister så förhållningslöst uttrycker beundran för Evola när Evola själv inte hade något annat än förakt för just nazisterna och rasism.
Evola är en av 1900-atlets allra mest intressanta och inspirerande personer..
Fast egentligen förstår jag varför du, och andra nynazister uttrycker beundran för Evola. Det beror inte på att ni är särskilt bekanta med honom, utan det beror på att någon någonstans inom er krets sagt åt er att Evola minsann är en person som ni måste tycka bra om. Men ni vet inte varför. Ni bara följer efter.
På samma sätt är det med tex nynazister och Oisin cantwell, ni har alltså blivit tillsagda att ni måste tycka illa om Cantwell, men ni har ingen aning om varför - ni bara gör det.
Men jag ska ge dig ett bra tips, ett tips om hur du bör göra för att leva så lyckligt som möjligt.
Gå till närmaste supermarket och ställ dig i kö, gå sedan tillbaka och ställ dig i kö på nytt.
På så sätt får du dina behov av att gå i led tillgodogjorda - och det utan att andra behöver bli lidande.

Och återigen - dra inte Evolas namn i smutsen. Läs honom istället så kanske du lär dig något.

Tjena macarena, har du tagit dina mediciner idag? Nästa bok jag ska läsa är faktiskt antingen Revolt against the modern world eller Men among the ruins. Men detta är offtopic så återgå till att tala om vad ni nu hade för diskussion.
Citera
2014-07-14, 22:55
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Jo, det AR nagot sarskilt. Att inte kunna se detta ar enogt. Fick hon utsta ett stort drev i media ? Ja det fick hon. Hon var trots allt tippad att bli landets nasta statsminister, da blir man granskad. Har man da rent mjol i pasen sa spelar det ingen roll om folk "vill ha bort henne".
Nu hade hon inte det.

"som då var vice statsminister, tagit ut tusentals kronor i kontanter på sitt betalkort som hon hade i tjänsten för att betala arbetsresor och andra omkostnader.
Hon hade också köpt kläder och hyrt bil privat och använt kortet på semestern för tiotusentals kronor. När hon krävdes på pengarna struntade hon i att betala, ofta i månader.
...
Det kom också fram att familjen Sahlins ständiga P-böter ofta gick till kronofogden. Och att de aldrig betalade dagisavgifterna i tid
"

Samt....

"Den 7 oktober 1995 avslöjar Expressens Leif Brännström att Mona Sahlin använt regeringens Eurocard-kort för privata inköp av kläder och för kontantuttag i bankomat. Sahlin kommenterar:
- Jag tog fel kort av misstag.

Dagen efter, den 8 oktober, ändrar sig Sahlin och säger i en intervju i Expressen att hon inte tog fel kort, utan att: - Jag tog ut ett förskott på lönen, och det kan väl de flesta göra.

Den 9 oktober tar dåvarande statsministern Ingvar Carlsson Mona Sahlin i försvar:
- Helt avgörande är att hon själv har tagit initiativ till att betala tillbaka, och därmed är saken utagerad.
Den 10 oktober säger Sahlin att hon ska betala straffränta på pengarna som hon tagit ut eller handlat privat för. Så här långt väcker uppgifterna ingen större uppmärksamhet.
"

Sedan fortsatter avslojanden att komma....

Mona sjalv sa:

""Jag har fått klart för mig, som ett knytnävsslag i magen, hur gräslig bilden av mig och min ekonomi måste te sig i medierna, när Ingvar plötsligt frågar mig om jag är utsatt för utpressning!""

Och som jag sa inna, hennes numera ratt beromda citat "det skall vara haftigt att betala skatt" ger en fadd smak nar det dessutom framkommer:

"Den 19 oktober avslöjar TV4 nya uppgifter om Mona Sahlins privata ekonomi. Hon har flera gånger betalat dagisavgifter, tomträttsavgälder och parkeringsböter för sent."

http://www.expressen.se/nyheter/val-2010/sanningen-om-kortskandalen/

Hur man INTE kan tycka att detta ar "inget markvardigt" ar en gata. Jag hade garna sett att Sverige fick en kvinnlig statsminister, tro mig att jag, trots att jag inte rostat S, blev besviken.

haha, det ar iaf forsta gangen jag blir beskylld for att vara SD:are harinne
Blir jag det for att jag har asikter om din s.k logn att muslimer ar mer feministiska ?

Ar det nagot man kan saga om SD sa nog fan i mig granskas dom - hela tiden. Du har ju bara jarnrorsskandalen te.x, du tycker inte det fick uppmarksamhet i media ?

Littorin kom inte spec. lindrigt undan han heller te.x. Politiker blir granskade, och da riskerar man att hamna i media om man ertappas med fingrarna i syltburken.
Det är väl ingen som sagt något om att Sahlin inte gjorde fel. Det är inte det denna tråden handlar om, ens så här OT med spåret om Sahlin. Mona Sahlin fick alltså inte bli statsminister för ett kvinnofientligt etablissemang. De initierade och eldade på själva drevet. Media gav sig inte eftersom de hela tiden blev påjagade. Det handlade alltså inte om "folket". Det är inte "folket" som styr media. Inte ens media styr media, dvs enstaka journalister. Inte nu, och verkligen inte heller då.
Det är skamligt av dig att förneka det.
Du däremot, du har ett oresonligt hat mot Moan Sahlin. Det hatet kommer inet rfån "Toblerone-affären", utan det hatet kommer från SDs hat mot henne. SD älskar att hata Mona Sahlin, och du, som plikttrogen SD-soldat, följer SDs uppmaningar i allt. En sketen intervju, med en helt osynlig "tidning" där Mona Sahlin sa något som bara var menat att nå just de hon pratade med blir av SD uppblåst till att handla om hela jävla världen. Herregud. Om man så lätt blir landsförrädare i SDs ögon så ligger vi illa till om SD nån gång får makten. Så lättkränkt får man inte lov att vara, förstår du det?

Det är ingen lögn att muslimer är mer feministiska, jag startaed hela tråden med just bevis om sådant där Pakistan som världens största muslimska land är mer jämställda än Sverige.
Det är fakta, inte lögner. Du menar kanske att jag ljög?
Jag länkade till bevisen. Så varför skriver du att jag ljuger?
Citera
2014-07-14, 23:33
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Förstår du nu?
Imbecill!!!
Ja, jag vet vad du menar.

Fast du har ju fel. Mona Sahlin är totalt inkompetent vilket hon också visade när hon senare blev partiledare. Hon skulle ha förlorat valet 1998.

Du har helt glömt bort varför etablissemanget är... ja, etablerat. Det är för att de kan läsa folkviljan.
Citera
2014-07-15, 14:23
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Men Schyman har ju avvecklat sig själv från att vara en av Sveriges bästa politiker till att bli en ynklig textsnattande populist. Varför måste du ens ta upp henne?
Så möts vi i enighet gällande en sak i alla fall TS! Gudrun S!

Det är väl helt naturligt att glida in på Gudrun S o Fi när man som vi talar om feminismen i o utanför Sverige - o dessutom i samband med Islam. Gudrun förespråkar kvinnans rättigheter men tar inte ställning för de som är allra mest förtryckta här i världen. Det är mycket svagt av henne o gör såväl henne som övriga vänstern i Sverige ännu mera, ICKE TROVÄRDIGA!
Citera
2014-07-15, 14:27
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Jag tycker också det r viktigt att ifrågasätta och se kritiskt på alla former av människoförtryck.
Men felet du gör är att du ser islam som ett uttryck för sådant. Det hade varit bättre om du kritiserat och uppmärksammat sådant so faktiskt är sant.
Tex börja med här hemma. Ty här hemma är, eftersom vi har möjlighet att förändra, viktigast att uppmärksamma och kritisera.
Jag jämförde med Pakistan för att visa hur kvinnofientligt och islamfientligit det svenska etablissemanget är.

På vilket sätt är det fel av mig menar du?
Jag vet att du menar att tex "vänstern" aldrig kritiserar islam i Sverige, men d et är inte sant. Tillomed era så förhatliga Revolutionära fronten och AFA har kritiserat salafism och islamiska kvinnofientliga saker. Du minns väl Moskén i Sthlm som av AFA blev utsmyckad med svastikor, det gjordes ju för att visa att de salafistiska tendenser som ryms inom just den moskén är att liknas vid nazism.
Det här är ju ett mycket märkligt ställningstagande av dig!!?? – du ser o reagerar negativt på den sk kvinnofientlighet som du ser inom det svenska etablissemanget men du ser inte hur Islam står för densamma o förtrycker både kvinnor o män å det grövsta!! ?? Hur kan du ha två så totalt motsägelsefulla synsätt??
Vänstern o Fi har aldrig gått in i frågor som rör kvinnoförtrycket inom Islam – de är naturligtvis rädda för att bli stämplade som rasister. Samtidigt är just detta det största sveket från vänsterhåll – att inte gå in o ta ställning för, o markera hårt emot det kvinno- o mans- förtryck som sker i kölvattnet av en ideologi som just Islam.
Den lilla kritik som du menar att vänstern gått ut med offentlig är ju bara en dimridå utan kraft, substans o klart ställningstagande som gick obemärkt förbi. Jag förstår inte hur du kan tycka att det är okej med det förtryck som råder inom den muslimska världen!
Citera
2014-07-16, 15:22
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Så möts vi i enighet gällande en sak i alla fall TS! Gudrun S!

Det är väl helt naturligt att glida in på Gudrun S o Fi när man som vi talar om feminismen i o utanför Sverige - o dessutom i samband med Islam. Gudrun förespråkar kvinnans rättigheter men tar inte ställning för de som är allra mest förtryckta här i världen. Det är mycket svagt av henne o gör såväl henne som övriga vänstern i Sverige ännu mera, ICKE TROVÄRDIGA!
Det fel du gör här är tyvärr allt för vanligt. Dvs du ser hur vänstern gör fel, men istället för att arbeta för en förändring så avfärdar du allt och går till den andra sidan där du sväljer allt.
Det är ungefär samma fel som svenska folket gjorde 2006. Dvs de var trötta på vad de uppfattade som socialdemokratins högervridning. Men vad gjorde de åt det då? Röstade de ännu mer vänsterut i protest mot denna högervridning då? Nej, de röstade Högerut istället!!!
Herregud alltså, hur dum kan man bli?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in