Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-25, 13:04
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkm4t
Jag har själv endast en professionellt tagen bild (från fotografering på jobbet), sen resten har jag tagit själv, varav en är en selfie (tagen med primärkameran; front/selfie-kameran bör undvikas då den ofta är mycket sämre). Jag har mycket erfarenhet av att ta bilder själv, vilket man kan åstadkomma med en high-end mobilkamera och några enkla och relativt billiga tillbehör:
Bästa är ju att fråga en kompis, vilket jag gjort ibland, men det är oftast enklare att själv bege sig ut på fotoexpedition, och man är då bara begränsad av sin egen tid och engagemang. Är man inte superduktig fotograf eller är fotogenisk är tricket att ta många bilder, i många olika vinklar och platser. (själv brukar jag snitta 100 rå-bilder per slutgiltig profilbild, vilket säkert är i linje med många tjejers selfiegame) Bra ljus är nyckeln, vilket när man saknar professionell fotografbelysning, innebär utomhus. I fint väder med solljus. Skogsmiljö är att föredra, dels fin bakgrund, och man slipper bli störd i fotosessionen av förbipasserande.

Målet är att uppnå bilder som ser ut att de är tagna av någon annan, gärna där man ser ut som att man inte ser att någon tog bilden. Det är svårt att få till utan att det ser uppenbart konstlat, men

Ladda sedan ner photoshop och efterbehandla; korrigera färger med autofunktionen, retuchera bort ev skavanker/utslag/finnar med "Patch tool" och beskär.

Rekommenderar ingen förvanskning eller förfalskning dock, det visar ju sig alltid ändå, men temporära utslag eller finnar tex är ju inte representativt i ett större tidsperspektiv. Ta även bort små detaljer i bakgrunden som inte är relevanta, men kan störa och ta bort fokus från dig själv. Lite blur kan vara snyggt om man får till det utan att åverkan är uppenbar. Skala sedan ner bilden en aning när man sparar för att minska risken att photoshoppandet är synligt.

Japp jag har haft för mycket fritid. Men det är en ganska rolig övning, nytta med nöje.
Har nog för mycket självrespekt för att kunna göra detta, hela situationen som jag ser framför mig i din beskrivning låter ju helt absurd, och skulle jag gå förbi någon som höll på så hade jag inte kunnat hålla mig för skratt
Citera
2018-04-25, 13:09
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabula
Jag tror gyllene nyckeln är att ha ett spännande liv på riktigt.

Nä skämt åsido, man kan faktiskt åstadkomma rätt mycket med en mobilkamera och en polare som inte är helt hopplös på att ta bilder. Så fort man gör någon aktivitet eller reser (paddlar kajak, hinderbana, dyker från en brygga, käkar ute eller vad fan som helst) ska man bara tänka efter att fixa till sig innan och be en polare smälla av några bilder.

Känns verkligen skitlöjligt kan jag hålla med om, framförallt då syftet är att fixa bättre matchningar på Tinder, men bättre göra något åt det än att sitta här på FB och gnälla som bl.a. jag själv gjort ibland.

Konkurrensen blir ju bara hårdare och hårdare med åren... Mina första bilder på nätdejtingsajter för typ fem år sen såg man ju knappt det var jag och ändå fixade jag snygga brudar.

Visst gör jag roliga och spännande saker, nån gång per år, men då ska nån polare självmant plocka fram kameran och ta bilder och sedan självmant skicka dom till mig, för att jag ska kunna använda dom. Att jag ska säga "här, ta bild" och sen "du vet dom där bilderna du tog, skicka dom till mig" finns inte på världskartan... sjukt pinsamt, men kanske något jag behöver jobba på att inte skämmas så mycket för sån situation?

För mig kommer det inte naturligt att dokumentera händelser i livet med bilder, det är typ det sista som jag skulle tänka på i en rolig/spännande situation.
Citera
2018-04-25, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkm4t
Skogsmiljö är att föredra, dels fin bakgrund, och man slipper bli störd i fotosessionen av förbipasserande.

Informativt inlägg.
Men jag skulle nog invända mot en grej bara. Jag tror att det är lite turn off och ser try-hard ut för många tjejer.
Kvinnor vet när en kille har lekt hobby-modell där det ser ut som att han spenderat ändlösa timmar och 500 tagningar och betalat någon fotograf för 1500kr/h åt att få till en häftig bild med perfekt ljus och allting och tagit sig ut till något som ska vara en häftig bakgrundsmiljö. Det ser ju onaturligt och try-hard.

Det är fan cringe på sådana här bilder:
https://www.instagram.com/p/BhIwxCmnmia/?taken-by=andre_jean_michel

Fråga dig själv - skulle Clint Eastwood eller någon annan riktig man någonsin få för sig att ta sig ut till skogen och stå och knäppa bilder på sig själv i olika poser och vinklar för att fånga "det perfekta" ögonblicket? Oftast kommer du nog fram till att han inte hade gjort det. Då plockar du ihop stativet, lägger det i väskan, ger dig själv en smäll på käften och åker hem och skäms.

Bättre då att försöka skaffa sig bilder där det ser ut som man bara tog en bild i förbifarten. Det ser mer naturligt och genuint ut. Typ som när du hade eget bord och VIP inne på klubben och brudarna bestämde sig för att DE tyckte att ni borde föreviga kvällen.

Ta mästar-playboyen Porifrio Rubirosa, han hade kunnat vara ännu mer kung ifall Tinder fanns på 50-talet:
https://d3hp8xnxb3lun4.cloudfront.net/wp-content/uploads/2017/01/The-Rake-Porfirio-Rubirosa-00001.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Har nog för mycket självrespekt för att kunna göra detta, hela situationen som jag ser framför mig i din beskrivning låter ju helt absurd, och skulle jag gå förbi någon som höll på så hade jag inte kunnat hålla mig för skratt

This.
Senast redigerad av BrunoC 2018-04-25 kl. 13:25.
Citera
2018-04-25, 14:02
Medlem
fabulas avatar
Citat:
Visst gör jag roliga och spännande saker, nån gång per år, men då ska nån polare självmant plocka fram kameran och ta bilder och sedan självmant skicka dom till mig, för att jag ska kunna använda dom. Att jag ska säga "här, ta bild" och sen "du vet dom där bilderna du tog, skicka dom till mig" finns inte på världskartan... sjukt pinsamt, men kanske något jag behöver jobba på att inte skämmas så mycket för sån situation?

För mig kommer det inte naturligt att dokumentera händelser i livet med bilder, det är typ det sista som jag skulle tänka på i en rolig/spännande situation.

Haha, wtf!? Har du riktiga polare och själv redan är på Tinder har du absolut NOLL att skämmas för. Tycker du på riktigt det är mindre pinsamt och tragiskt att ta en eftermiddag och knalla ut i skogen och rigga upp någon jäkla photoshoot med blåtandsutlösare och hela kitet?? Dina polare måste ju haja att bilder spelar jäkligt stor roll.

Har för övrigt en polare som gjorde en liknande grej på sitt landställe. Visserligen blev väl bilderna rätt OK, men såg bara förbannat sjukt ut när han satt nykammad och uppklädd med preppy-kläder på en stubbe mitt i skogen.
Citera
2018-04-25, 14:06
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Haha, wtf!? Har du riktiga polare och själv redan är på Tinder har du absolut NOLL att skämmas för. Tycker du på riktigt det är mindre pinsamt och tragiskt att ta en eftermiddag och knalla ut i skogen och rigga upp någon jäkla photoshoot med blåtandsutlösare och hela kitet?? Dina polare måste ju haja att bilder spelar jäkligt stor roll.

Har för övrigt en polare som gjorde en liknande grej på sitt landställe. Visserligen blev väl bilderna rätt OK, men såg bara förbannat sjukt ut när han satt nykammad och uppklädd med preppy-kläder på en stubbe mitt i skogen.
Handlar väl om att jag är gammal och inte en del av "sociala medier" generationen. Att visa upp vad jag har gjort med bilder känns onaturligt, men klart, för för att fånga intresset från vissa tjejer kanske det behövs - men frågan är då om man ens vill ha sådana som tycker det är viktigt.
Citera
2018-04-25, 14:18
Medlem
snubblens avatar
Citat:
Handlar väl om att jag är gammal och inte en del av "sociala medier" generationen. Att visa upp vad jag har gjort med bilder känns onaturligt, men klart, för för att fånga intresset från vissa tjejer kanske det behövs - men frågan är då om man ens vill ha sådana som tycker det är viktigt.

Säg till din kompis "jag vill minnas det här, ta en bra bild på mig" och sträcker över din telefon till honom. Inga konstigheter, vem vill inte ha ett minne från aktiviteter som man gjort?
Citera
2018-04-25, 14:20
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snubblen
Säg till din kompis "jag vill minnas det här, ta en bra bild på mig" och sträcker över din telefon till honom. Inga konstigheter, vem vill inte ha ett minne från aktiviteter som man gjort?
Bra tips där!
Tja jag har ju bra minne så egentligen behövs inte bilder.
Citera
2018-04-25, 14:22
Medlem
snubblens avatar
Citat:
Bra tips där!
Tja jag har ju bra minne så egentligen behövs inte bilder.

Skit i minnet, det är Tinderbilden du vill åt.
Citera
2018-04-25, 14:26
Medlem
snubblens avatar
https://smhttp-ssl-33667.nexcesscdn.net/manual/wp-content/uploads/2016/10/steve-mcqueen-gun-white-polo-shirt-white-trousers-1170x600.jpg
https://cdn.thegentlemansjournal.com/wp-content/uploads/2014/07/Steve-McQueen-style-900x600-c-center.jpg
http://2qqce331qbpvuwhs03ipa6o4-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2015/12/London-on-a-Triumph-TR6.jpg

Det är ju Steve McQueen-bilden man vill åt. Där det ser lite avslappnat ut, man får chans att visa upp sin stil och bilden i sig har bra komposition.
Citera
2018-04-25, 14:40
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
https://smhttp-ssl-33667.nexcesscdn.net/manual/wp-content/uploads/2016/10/steve-mcqueen-gun-white-polo-shirt-white-trousers-1170x600.jpg
https://cdn.thegentlemansjournal.com/wp-content/uploads/2014/07/Steve-McQueen-style-900x600-c-center.jpg
http://2qqce331qbpvuwhs03ipa6o4-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2015/12/London-on-a-Triumph-TR6.jpg

Det är ju Steve McQueen-bilden man vill åt. Där det ser lite avslappnat ut, man får chans att visa upp sin stil och bilden i sig har bra komposition.
Håller med, men det är mycket som "ska till" för att bilderna ska se ut så där utan proffsfotograf eller efterhandsredigering.
Citera
2018-04-25, 15:09
Medlem
Citat:
Därför man bör söka sig till skogen, som jag skrev. Vill man ha mer urbana bilder är det nog bäst att dra med en polare ut för en mer socialt accepterad fotosession.
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC
Informativt inlägg.
Men jag skulle nog invända mot en grej bara. Jag tror att det är lite turn off och ser try-hard ut för många tjejer.
Kvinnor vet när en kille har lekt hobby-modell där det ser ut som att han spenderat ändlösa timmar och 500 tagningar och betalat någon fotograf för 1500kr/h åt att få till en häftig bild med perfekt ljus och allting och tagit sig ut till något som ska vara en häftig bakgrundsmiljö. Det ser ju onaturligt och try-hard.

Fråga dig själv - skulle Clint Eastwood eller någon annan riktig man någonsin få för sig att ta sig ut till skogen och stå och knäppa bilder på sig själv i olika poser och vinklar för att fånga "det perfekta" ögonblicket? Oftast kommer du nog fram till att han inte hade gjort det. Då plockar du ihop stativet, lägger det i väskan, ger dig själv en smäll på käften och åker hem och skäms.

Bättre då att försöka skaffa sig bilder där det ser ut som man bara tog en bild i förbifarten. Det ser mer naturligt och genuint ut. Typ som när du hade eget bord och VIP inne på klubben och brudarna bestämde sig för att DE tyckte att ni borde föreviga kvällen.
Det man ska fråga sig själv är om alternativet till att inte ens försöka skaffa bra bilder är ens ett alternativ.

Det är klart den äkta varan är att föredra. Men oftast är de "fest"/aktivitets-bilderna man har av sig själv av undermålig kvalité, tex. där man ser ut som ett fån, suddiga, delvis täckt, osv.

Mitt inlägg beskriver en pragmatiskt tillvägagångssätt för gemene man. Det är ju underförstått att det krävs lite självinsikt vid granskningen av bilderna om de är lämpliga för publicering, eller ej. Saknar man detta får man ta hjälp av en tredje part.

Citat:
Man är ju inte dummare än man gör sig. Man får ju se till att klä sig trovärdigt och passande.

Citat:

Bra exempel på komposition, det är vad man vill åt. Inte svårt att fixa själv enligt min beskrivning ovan.
Citera
2018-04-25, 17:09
Medlem
Ta lite bögiga bilder bara så blir det bra, eftersom många här inne verkar vilja ha en seriöst relation, så kör på leende bilder. Tjejer gillar ju accessoarer (tydligen), så nån schysst klocka som du photoshoppar in en rolex över är ju nice
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in