Citat:
Ursprungligen postat av
fraes
1. Jag gör jobb utomlands och är borta rätt mycket. Om jag får traktamente av bolaget, är detta skattefritt för mig och bolaget? Dvs inga sociala avgifter osv. Tänker att jag då håller själva lönen nere. Kan jag utnyttja detta genom att hålla mig borta ett par dar extra? Finns det ett grundtraktamente där man inte behöver redovisa kvitton för kostnader?
Ja, du har rätt till skattefri (för både företaget och privatpersonen) ersättning för tjänsteresa. I Sverige är beloppet för 2014 220kr och resten av världen så ligger den mellan 220-997kr/dag, se länk:
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/traktamente/utlandstraktamente.4.2b543913a42158acf800016035.ht ml.
I princip kan du stanna kvar några dagar extra för att få ut mer traktamente, men samtidigt så kostar det (normalt) för boende och liknande, så det är inte direkt lönsamt att ta ut lön den vägen.
Citat:
Milersättningen är skattefri även för bolaget va?
Ja, så länge du håller dig till max vad som är tillåtet enligt länken ovan. Ersättning utöver beskattas som vanlig lön.
Citat:
Vid utlandsresorna är det rimligt att jag tar ut milersättning til flygplatsen? Spelar det roll om jag tar bil eller tåg/buss? Måste jag ha kvitton på bensin och biljetter?
Ja, det är rimligt. Har du privatbil får du 18.50kr/mil i ersättning. Formellt kan det nog krävas att du för någon form av journal för dina tjänsteresor, men i praktiken tror jag inte det är ett stort problem. Kan du visa med google maps eller liknande att det du begär ersättning för är så långt som det normalt är så ser jag inte problemet.
Åker du tåg eller buss måste du ha kvitton för att kunna få ersättning