2014-07-02, 14:32
Medlem
Jag hade länge stört mig på Valerie Backströms gnällande via Nöjesguidens bloggplattform så till slut bestämde jag mig för att göra en enkel bakgrundskoll på henne via SKV och CSN. Resultatet var kanske inte chockerande men intressant och kan förklara en hel del om varför hon behandlas så "orättvist" (skulle snarare beskriva bemötande från omgivningen adekvat och med minimal koppling till hennes hudfärg).

Jag skrev ihop mina resultat och postade som en kommentar till en av Backströms artiklar här http://nojesguiden.se/artiklar/valerie-kyeyune-backstrom-den-vita-publiken-skrattar-i-samstammighet-for-rasisten-ar-alltid men de raderade den flera gånger (Jag hann däremot, skrattretande nog, få några minst sagt ilskna svar från andra läsare. Man är alltså psykopat för att man tar reda på några triviala offentliga uppgifter om en hyfsat offentlig person. Eller så är man psykopat om man läser NG:s bloggare helt okritiskt, välj själva.).

Jag valde därför att posta texten på pastebin istället (här http://pastebin.com/EqRtwGLy) men jag tycker fler borde läsa min sammanställning så till slut, efter åratal av att vägra skaffa Flashback-konto föll jag till föga och registerade mig eftersom jag tror Flashback är ett bra forum för denna text. Håll till godo:

Nedanstående postade jag som kommentar till http://nojesguiden.se/artiklar/valerie-kyeyune-backstrom-den-vita-publiken-skrattar-i-samstammighet-for-rasisten-ar-alltid men den blev borttagen upprepade gånger. Jag har svårt att se varför, kommentaren är inte rasistiskt, hotfull, sexistisk eller liknande. Uppgifterna som jag presenterar är lätt tillgängliga via myndigheter som CSN och Skatteverket och inte privata i "kvällstidningsbemärkelsen" (dvs betala någon för att denne ska berätta hur någon annan var som förälder, partner, chef, älskare osv).

I alla fall, håll till godo och sprid den gärna vidare. Information mår bra av att vara fri.

----------------
Valerie, jag har lagt en hel del energi på att förstå ditt eviga gnällande och din i mina ögon märkliga verklighetsbeskrivning. Jag arbetar som managementkonsult och chefscoach (ja, även folk som arbetar med sådant kan vara intresserade av kultur och nöjen). Under mig har jag bland annat två indiska kollegor. Dessa är väl så mörka som du, i alla fall vad jag kan bedöma av bilder jag sett på dig. De har iofs rakt hår (fast den ena är sikh så han går med turban), men du talar å andra sidan god svenska, dessa indier talar en typisk indisk engelska = emellanåt ganska obegriplig. På det stora hela borde dessa vara ungefär lika "rasifierade" som du. De har också varit här i 3 resp 5 år så de borde upplevt en hel del.

Sedan du började ditt kverulerande här på NG har jag flera gånger frågat dem om de upplevt rasism och diskriminering men de säger sig aldrig upplevt att något sådant (och tro mig, indier är, pga sitt kastsystem, känsliga för sådant). Den ena är också en privat vän som jag varit ute på krogen med ett antal gånger och jag har aldrig sett att varken han eller vi gemensamt drabbats av något som inte kunde hänt mig om jag varit ensam eller bara varit ute med helsvenska vänner.

Inför det här inlägget tog jag med båda dessa kollegor på lunch och intervjuade dem relativt utförligt om deras upplevelse av Sverige just för att ha torrt på fötterna. Återigen bekräftades det intryck jag fått tidigare, att de inte upplevt att de drabbats av rasism under sina år i Stockholm. Dessutom fick jag höra två ganska oväntade saker "svenskar är så duktiga på att leva i nuet" (Vilket förklarades med vår välfärdsstat, vi behöver inte göra en ekonomisk plan för hela livet för att överleva. Dessutom, indisk "materiell medelklass" är väldigt fixerad vid statusprylar och "conspicuous consumption".) resp "svenskar är hjälpsamma" (Indier är tydligen också hjälpsamma, på ett oerhört påfluget sätt. Svenskar accepterar ett nej.). Jag medger gärna att jag blev väldigt överraskad över dessa två intryck, jag trodde det var precis tvärtom.

Så vad är då skillnaden mellan mina indiska kollegor och du?

En snabbkoll hos Skatteverket och CSN av dig resulterade i följande intressanta information:

2013 var din taxerade inkomst 7100:- (ja, sjutusen, inga nollor saknas). Innan dess, 2010-2012, var den 0:-. Du är skriven hos dina föräldrar. Du har ingen plan för dina studier och verkar inte klara av att fullfölja saker, eller hur förklarar du att studerat (vet inte om du bara registrerat dig eller om du fullföljt) på:

Södertörns högskola
Uppsala universitet
Göteborg universitet
Örebro universitet
Umeå universitet
Luleå tekniska högskola
Gävle högskola
Högskolan i Dalarna

och, lite beroende på hur man räknar, ca 8 olika ämnen? Grundkurser kommer man inte särskilt långt på, om du nu ens fullföljt dem (hade inte tiden och energin att ringa runt till alla dessa institutioner och fråga). Dessutom ämnen som i många fall är rätt värdelösa annat än som akademiska meriter (Kvinnohistoria, antikens kultur och historia, konst osv. OBS: jag har själv läst antikens historia plus latin - på kvällstid som komplement till mitt huvudämne - så det är inte så att jag underkänner kunskap för kunskapens egen skull, vilket tyvärr är en trist tendens i Sverige).

Om jag nu kontrasterar detta mot mina indiska kollegor så har de olika varianter på ingenjörs- eller ekonomutbildningar på prestigeuniversitet. De har flyttat hemifrån till permanent eget boende (vilket tydligen chockerat många släktingar, normalt gör indier inte det förrän de gifter sig), den ena tjänar drygt femtiotusen och den andra ca sjuttiofemtusen (jag vet, för det är jag som sätter deras löner).

För att summera, de självständiga, målinriktade och blir därmed högstatuspersoner. Du är osjälvständigoch oförmögen att fullfölja saker, med andra ord en lågstatusperson. Gissa varför du tycker dig vara utsatt för orättvisor medan mina kollegor klarar sig bra? Du har helt enkelt fel i dina slutsatser. Du drabbas inte av rasism utan av att folk, helt naturligt, föredrar att umgås med framgångsrika människor, något du inte är (annat i en liten krets navelskådare som cirkulerar kring NG och ytterligare några forum).

Den goda nyheten är att du har makten över ditt liv och kan skaffa dig såväl utbildning som arbete. Den dåliga är väl att du verkar sakna förmåga men detta är inte omgivningens, statens, "strukturernas" etc fel och du har ingen rätt att kräva något av dessa aktörer.
Citera
2014-07-02, 15:05
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Kan vi fa nagra snabba exempel pa den har personens gnallande?
Citera
2014-07-02, 15:11
Medlem
Själv lade jag ned att läsa nöjesguiden när han reinholdzon belfrage eller vad han heter lämnade. Det har väl blivit nån feministisk PKtidning nu vad jag vet.
Citera
2014-07-02, 15:45
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Själv lade jag ned att läsa nöjesguiden när han reinholdzon belfrage eller vad han heter lämnade. Det har väl blivit nån feministisk PKtidning nu vad jag vet.

Ja, men tidningen är idiotisk på alla plan.

Se den här artikeln om hur man enligt Nöjesguiden ska bete sig på olika krogar.

http://nojesguiden.se/artiklar/dryck-bestall-vad-du-vill-men-inte-det-har
Citera
2014-07-02, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ja, men tidningen är idiotisk på alla plan.

Se den här artikeln om hur man enligt Nöjesguiden ska bete sig på olika krogar.

http://nojesguiden.se/artiklar/dryck-bestall-vad-du-vill-men-inte-det-har
Haha precis.

"Säg för guds skull inte Somalier" påminner mig om den historia Carl-Jan drog när han var med i På Spåret. Han och några andra krögare och kändisar hade fått inbjudan till nån vinprovningshelg och det stod "medtag egen sommelier", varav nån ringer upp Carl-Jan och frågar "Måste man verkligen ha med sig en neger?"
Citera
2014-07-02, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Kan vi fa nagra snabba exempel pa den har personens gnallande?

Du ska ha otrolig tur om du hittar något hon skrivit som INTE är gnälligt. Så bara att sätta igång att läsa.
Citera
2014-07-02, 16:29
Moderator
Siegfrids avatar
Politik - Inrikes --> Medier och journalistik
/Moderator
Citera
2014-07-02, 16:59
Medlem
GoEks avatar
Finns en bra sketch från Dave Chappelle "The Monsters" som jag tror är applicerbar på denna offerkofta, hittar ingen länk till klippet som fungerar från Sverige men den handlar om "etniska" personer som upplever sig som diskriminerade men som egentligen är och beter sig som idioter och blir behandlade därefter.
Citera
2014-07-02, 23:44
Medlem
nins avatar
Bra gräv TS!
Citera
2014-07-03, 09:57
Medlem
Ankdammsmans avatar
Artigt, sakligt och relevant. Förvisso ett (milt) personpåhopp, men sånt får man ta som journalist.

I ett vettigt medieklimat hade det varit en krönika eller publicerad insändare. I ett svenskt medieklimat är det en raderad kommentar.
Citera
2014-07-03, 10:07
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Jag har tre personer associerade med NG på sociala nätverk. Alla postar RF, AFA, frige Joel grejer.
Citera
2014-07-03, 11:21
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoEk
…"etniska" personer som upplever sig som diskriminerade men som egentligen är och beter sig som idioter och blir behandlade därefter.

Här har vi förklaringen till 98% av all "rasism" i dagens Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in