2014-07-02, 14:28
Medlem
Någon som har tips på mäklare som kan hjälpa en med att få ett förstahandskontrakt när dom säljer ens bostadsrätt?
Citera
2014-07-02, 15:05
Medlem
Codens avatar
Menar du en svartmäklare som hjälper dig att köpa en hyresrätt? Skriv det i så fall
Citera
2014-07-02, 15:32
Medlem
Nej menar en seriös mäklare som säljer min bostadsrätt som kan hjälpa mig med att få ett förstahandskontrakt, är mkt vanligt i Stockholm har jag hört fast reglerna för det blev hårdare för något lr några år sen.

Edit. Tex http://www.svensk-bomarknad.se/

"Vi kan t.o.m. ordna en hyresrätt till Dig i Stockholms innerstad som byte när Du säljer villan/radhuset genom oss. Många villasäljare tycker att det blir för dyrt att köpa en bostadsrätt - därför är byte till hyresrätt mer aktuellt för många än tidigare. Vi kan ordna en liten hyresrätt till Ditt hemmavarande tonårsbarn som ska flytta hemifrån när Du säljer villan/radhuset genom oss och själv köper en annan bostad"
Senast redigerad av Evolution82 2014-07-02 kl. 15:35.
Citera
2014-07-02, 18:36
Medlem
Det var det konstigaste jag hört, har aldrig hört talas om någon mäklare som gjort något liknande (lagligt).
Citera
2014-07-03, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paesha
Det var det konstigaste jag hört, har aldrig hört talas om någon mäklare som gjort något liknande (lagligt).
Jag länkade tom en firma i stockholm som gör det och skriver det på sin hemsida, är ganska vanligt dock inte jättemånga som är i det läget.
Citera
2014-07-03, 08:32
Medlem
Codens avatar
Pardon my french men det där låter DJÄVLIGT skumt.

Jag undrar vad du baserar ditt uttalande om att det är "ganska vanligt" på?

Känner du till vilken härdsmälta hyresmarknaden i Sthlm är? Dom lägenheter som finns att tillgå utan att stå i kö är i de extrema ytterområdena eller svindyra nyproduktioner.

Om man inte är politikerbarn eller släkt med en fackpamp såklart.

I call BS!
Citera
2014-07-03, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Pardon my french men det där låter DJÄVLIGT skumt.

Jag undrar vad du baserar ditt uttalande om att det är "ganska vanligt" på?

Känner du till vilken härdsmälta hyresmarknaden i Sthlm är? Dom lägenheter som finns att tillgå utan att stå i kö är i de extrema ytterområdena eller svindyra nyproduktioner.

Om man inte är politikerbarn eller släkt med en fackpamp såklart.

I call BS!

Fan e du för tomte? Jag känner folk som gjort det och länkat till en firma som erbjuder det (i sthlm jag behöver GBG), hur dom får tag på lägenheter kan det ju finnas många olika förklaringar till. Inte detta tråden handlar om så har du inget att tillföra sluta skriva massa nonsens.
Citera
2014-07-03, 10:18
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evolution82
Fan e du för tomte? Jag känner folk som gjort det och länkat till en firma som erbjuder det (i sthlm jag behöver GBG), hur dom får tag på lägenheter kan det ju finnas många olika förklaringar till. Inte detta tråden handlar om så har du inget att tillföra sluta skriva massa nonsens.

OK lillkillen vi säger så.

Jag önskar dig ett uppriktigt lycka till med att hitta ett företag som förmedlar hyreslägenheter utan kötid i Göteborg i samband med försäljning av lägenhet.

gl hf!
Senast redigerad av Coden 2014-07-03 kl. 10:21.
Citera
2014-07-03, 10:25
Medlem
Med tanke på svaren torde det vara uppenbart för TS att något sådant fiffel inte finns i GBG området. Det är svartmäklare som gäller, eller tur i lotteriet hos de privata värdarna (bostadsrättsägarna) om man ska få ett förstahandskontrakt inom 10 år. Är själv inne på mitt 6:e år i kön. Men det är minst lika mycket lurendrejare i GBG som i Sthlm. Man skriver på kontrakt men herr Göran 32, får nycklar, betalar den hutlösa hyran och när man ska flytta in öppnar Agda 72 och har ingen aning om vad ni gör för hennes dörr i hennes bostadsrätt, men om ni inte går så ringer hon minsann polisen!
Citera
2014-07-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
OK lillkillen vi säger så.

Jag önskar dig ett uppriktigt lycka till med att hitta ett företag som förmedlar hyreslägenheter utan kötid i Göteborg i samband med försäljning av lägenhet.

gl hf!

... pajas, orkar inte ens förklara för dig varför det finns mäklare som (ibland) kan erbjuda hyres, kan man inte räkna ut det själv så... du är ganska cool dock

@u53rn4m3 är inget fiffel jag letar efter även om det kanske blir tvunget i slutändan att köpa ett kontrakt Är ju bara Coden som vräkt ut sig massa goja han har ingen anning vad han pratar om, finns garanterat folk på FB som gjort detta i GBG, inte så stor chans dom ser tråden dock
Citera
2014-07-03, 14:24
Medlem
Citat:
... pajas, orkar inte ens förklara för dig varför det finns mäklare som (ibland) kan erbjuda hyres, kan man inte räkna ut det själv så... du är ganska cool dock

@u53rn4m3 är inget fiffel jag letar efter även om det kanske blir tvunget i slutändan att köpa ett kontrakt Är ju bara Coden som vräkt ut sig massa goja han har ingen anning vad han pratar om, finns garanterat folk på FB som gjort detta i GBG, inte så stor chans dom ser tråden dock
Rent tekniskt är det ett fiffel eftersom man köper ett kontrakt hur man än vänder på det. Det enda lagliga jag kan komma på är att mäklarfirman äger en lägenhetsfastighet där man som kund hos dem kan få möjlighet att hyra en lägenhet av dem.
Citera
2014-07-03, 16:22
Medlem
Citat:
Jag länkade tom en firma i stockholm som gör det och skriver det på sin hemsida, är ganska vanligt dock inte jättemånga som är i det läget.

Som han skriver ovan, bara för att någon skriver det på sin hemsida så behöver det inte vara sant =)

Jag har varit intresserad av bostadssituationen i Stockholm i väldigt många år, och har rätt bra övergripande koll (vill jag gärna inbilla mig iallafall), men har som sagt aldrig hört talas om fenomenet tidigare, ever.
Visst finns det ju såklart fall av svartmäklare som pysslar med detta, men i övrigt vette tusan.

Har du själv någon erfarenhet av detta, eller någon annan anledning att kalla det "vanligt", utöver att du har hittat det på en hemsida?

Det närmaste jag hittar info om är folk som byter till sig en HR mot sin BR, men då utgår man ju från att "köparen" redan har en HR som du är intresserad av; inte att någon mäklare hittar en tredjeparts-HR som du sedan tar över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in