• 2
  • 3
2014-11-27, 23:58
Medlem
Bonusrapports avatar
Den sexanmälde psykiatrikern Ste*an Lay*h - har tydligen jobbat på sjukhus mitt under utredningen.

Det har hänt ett och annat beträffande utredningen hos Inspektionen för vård och omsorg.

Ett antal skrivelser under hösten – yttranden och begäran om vartannat.

Flertal landsting har varit inblandade i korrespondens:

– Östergötland
– Halland
– Värmland
– Kalmar.

Vidare har Akademiska sjukhuset i Uppsala yttrat sig.

Intressant är att Stef*n Layt* tjänstgjort mitt under brinnande utredningstid.
I somras, vecka 31 (28 juli–3 augusti), var SL i tjänst på affektiva mottagningen på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Detta uppgav en verksamhetschef på Akademiska för IVO för ca en månad sedan.
Även om inga klagomål inkom på SL då är det för mig relativt obegripligt att han fick tjänstgöra där med tanke på vad han är anmäld för och hans brottsliga historia etcetera.

Man undrar lite vad SL berättade för Akademiska då han lämnade meriter/uppgifter om sig själv inför jobbet i Uppsala. Nämnde han vad han just nu utreds för hos IVO?

Vad gör Ste*an Lay*h i dag? Jobbar han som psykiatriker?
Citera
2014-11-28, 00:59
Medlem
Bonusrapports avatar
IVO:s pågående utredning

Den 11 november skrev psykiatern Layt* till IVO och framförde bland annat:

– En del kring de kommentarer han lämnat efter det besök han gjorde hos IVO den 26 augusti.

– Viss undran om när IVO tänker fatta beslut i ärendet.

– Hänvisande till en paragraf i förvaltningslagen; dylik påtryckning rörande IVO:s handläggning – SL uttrycker sig exakt så här:
Då det enligt 7 paragraf Förvaltningslagen finns ett krav på myndigheter att ett ärende där någon särskild är part bl.a. ska handläggas enkelt, snabbt utan att säkerheten eftersätts undrar jag när IVO avser att fatta beslut.
– SL framför därpå att "det är väldigt svårt för mig att få arbeta under den tid utredningen pågår".

Jo, och det ska vara svårt för SL att arbeta för närvarande - i alla fall som läkare - just med tanke på vad han utreds för. Det menar jag. Om det nu är läkare han tänker sig (ha anspråk på) att tjänstgöra som. Enligt min uppfattning är det över huvud taget inte lämpligt att han arbetar som psykiatriker i detta nu. Har han ingen som kan tala om det för honom?

Vidare kan jag berätta för SL att han nog ska vara glad för att ärendet utreds där det utreds, dvs. i IVO Syd i Malmö, och genom den inspektör som har hand om hans fall. De brukar vara förhållandevis snabba i Malmö med utredningar och ärendet har hanterats professionellt, gediget och snabbt. Väldigt mycket material finns under den tid som varit. I många andra fall i landet i dylika ärenden har det tagit bra mycket längre tid än det tagit hos IVO Syd. Ibland finns under motsvarande utredningstid endast ett par tre dokument i andra utredningar, på andra ställen. I Malmö har de jobbat på bra och är redan uppe i cirka 25 dokument. Det är bra IVO-aktivitet det!

När det gäller SL:s passning till IVO:s handläggande inspektör så har han ingenting för sin retorik. SL är ute och cyklar helt enkelt. I praktiken praxis-agerar inte IVO:s utredare efter ett sådant i lag formulerat krav som SL skriver om. I det här ärendet har det som jag nämnt också hanterats väl så "säkert" och "snabbt" hittilldags, som jag ser det. Sedan är det något oklart vad SL just menar med "enkelt" (!) och "utan att säkerheten eftersätts".

Hur ser han själv på patientsäkerheten – när han väljer att tjänstgöra på sjukhus samtidigt som han har åtta anmälningar på sig och utreds hos IVO? Om vi nu ska snacka om säkerhet.

Den 19 november besvarade IVO:s inspektör den anmälde läkaren angående frågan om handläggningen (där det svartstilta är genom undertecknad):
Citat:
Jag har efter ditt besök begärt in uppgifter från de enheter där du tjänstgjort som hyrläkare.
Vid de flesta enheter har du inte förekommit i vare sig avvikelser eller klagomål från patienter men vid En verksamhet har det förekommit klagomål från flera patienter vilket jag är i färd med att kontrollera.

En verksamhet för mycket – om man frågar mig.

Där är IVO-ärendet för närvarande.
Citera
2014-12-20, 13:07
Medlem
Något som bör uppmärksammas är hur dåligt Psyk Lund har bemött patienterna (eller iaf en av patienterna) efter att allt det här uppdagades.
Det är mycket fokus på vad som händer med läkaren, men inget alls på hans offer.
I ett av fallen, som jag vet om, har man inte erbjudit adekvat stöd eller hjälp. Man har inte tagit minsta lilla ansvar och har inte lyssnat på patientens önskemål.
Citera
2014-12-20, 18:32
Medlem
Bonusrapports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mokan
Något som bör uppmärksammas är hur dåligt Psyk Lund har bemött patienterna (eller iaf en av patienterna) efter att allt det här uppdagades.
Det är mycket fokus på vad som händer med läkaren, men inget alls på hans offer.
I ett av fallen, som jag vet om, har man inte erbjudit adekvat stöd eller hjälp. Man har inte tagit minsta lilla ansvar och har inte lyssnat på patientens önskemål.
Det låter väldigt illa det du berättar om - en brist i och frånvaro av omhändertagandet av drabbad-e patient-er (h*n du beskriver är säkert inte ensam). Beklagligt att den kvinna du omnämner inte fått stöd efteråt! Jag håller med dig om att större fokus än vad som idag utgörs borde riktas på de utsatta patienterna. Bättre hantering av offer/utsatta borde definitivt äga rum. I utredningen befinns således hela 8 drabbade personer. Alla dessa - i sig - har på något sätt blivit utsatta av (den tidigare för grovt brott - riktat mot en kvinna - dömde) psykiatern Ste*fan Lay*th. Sålunda en elakartad omfattning.

Allvarligt nu alltså att utredaren/inspektören MH på IVO Syd funnit förekommande nya klagomål från flera patienter (!) vid en verksamhet, det som dito beskrivit i korrespondens (som finns som dokument i ärendet) den 19 november. Ännu finns ingen återgivning av inspektören i fråga vad utfallet av hans kontroll av detta har resulterat i. Detta i sig - de nya klagomålen (pluralis alltså) - anser jag dock i någon mening visar på att läkaren Layt*h förefaller vara rätt olämplig för tjänstgörande som psykiater för tillfället.

Att han lyckades arbeta på Akademiska i Uppsala i somras är en sorts brist i systemet på sitt sätt. Han borde varit avstängd från den möjligheten vill jag påstå. S*tefan La*yth uppvisar därtill dåligt omdöme när han valt att tjänstgöra på sjukhus samtidigt som han varit misstänkt för oegentligheter mot (minst) åtta patienter.
Senast redigerad av Bonusrapport 2014-12-20 kl. 18:41.
Citera
2014-12-21, 20:01
Medlem
Bonusrapports avatar
I tidning i veckan om den våldsdömde överläkaren:

Anmäld för sexbrott av nio patienter – kan jobba vidare

Sydsvenskan den 16 december:
http://www.sydsvenskan.se/lund/sexla...dning-tar-tid/

Tre veckor efter Bonusrapports inlägg följer således Sydsvenskan upp på samma tema.
Citat:
Ursprungligen postat av Sydsvenskan 16 december 2014

Vad har han gjort sedan han tvingades sluta i Lund?
– Han har i alla fall inte arbetat. Det är vad han själv säger. Men vi har inte pratat med honom i utredningen sedan i somras.

Får han jobba som läkare?
– Ja, för vår del får han det. Han är inte dömd så länge vi utreder.
"Han har i alla fall inte arbetat. Det är vad han själv säger." Sedan han tvingades sluta i Lund? Hmm.

Den 20 oktober 2014 (handling den 23 okt) skrev verksamhetschef Ingrid Sahlin vid Akademiska sjukhuset i Uppsala till inspektör Holmgren vid IVO i Malmö:
Stef*n Lay*h [personnummer] har varit anställd på affektiva mottagningen, verksamhetsområde affektiva sjukdomar, enbart en vecka (vecka 31) under sommaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonusrapport 27 november 2014
Den sexanmälde psykiatrikern Ste*an Lay*h - har tydligen jobbat på sjukhus mitt under utredningen.
Citera
2015-02-18, 06:05
Medlem
Kan det vara läkaren i tråden?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/anm...kare-sags-upp/

Citat:
Christina Wennberg Granberg, verksamhetschef för psykiatrin i Umeå, säger att hon inte kände till läkarens förflutna.

Under två veckor har psykiatrin i Umeå haft en stafettläkare som tidigare anmälts av åtta kvinnliga patienter för sexuella trakasserier. Nu säger landstinget upp avtalet med honom.
Citera
2015-02-18, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonusrapport
Sydsvenskan den 16 december:
http://www.sydsvenskan.se/lund/sexla...dning-tar-tid/

Citat:
I juli avslöjade Sydsvenskan att överläkaren sedan tidigare var dömd för både grov kvinnofridskränkning och barnmisshandel.

Citat:
Ursprungligen postat av thebabe
Kan det vara läkaren i tråden?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/anm...kare-sags-upp/

Citat:
Han är tidigare dömd för grov kvinnofridskränkning, skriver Västerbottens Folkblad.

http://www.folkbladet.nu/1451488/lak...tt-far-sparken

Citat:
Läkaren är tidigare dömd för grov kvinnofridskränkning.

Mycket tyder på att det är läkare i tråden.

För övrigt är ärendet överlämnat till åklagare.
Citera
2015-02-18, 17:42
Medlem
Någon som känner igen läkarens koppling till Medico Trust?
Citera
2015-02-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGinger
Någon som känner igen läkarens koppling till Medico Trust?

Hyr ut personal?
Citera
2015-02-26, 19:03
Medlem
sanctissimuss avatar
Psykiatrisk allmänmottagning, Nus, Umeå var den som beställde en läkare och den som levererade var Medicotrust ApS till en kostnad motsvarande 55 500kr/vecka.

källa
Citera
2019-06-03, 21:12
Medlem
Han har jobbat vidare i Danmark sen.

https://www.24syv.dk/udvalgte-nyheds...e-otte-kvinder

Kan även tillägga att ingen direkt undersökning gjordes av hans andra patienter. När en psykolog på avdelningen blev ifrågasatt så var motiveringen "det kunde ha skapat mer problem än vad det löste att ha ställt direkta frågor om det".

Edit: vill bara tillägga att i artikeln nämns det att han bytte namn efter att han dömts av kvinnofridskränkning och misshandel. Inte omöjligt att han gör det igen för att kunna fortsätta med sin skit.
Senast redigerad av Paul. 2019-06-03 kl. 21:14.
Citera
2025-07-20, 07:57
Medlem
Är Doktor S i farten igen?

https://www.sydsvenskan.se/artikel/p...n-med-patient/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto