IVO:s pågående utredning
Den 11 november skrev psykiatern Layt* till IVO och framförde bland annat:
– En del kring de kommentarer han lämnat efter det besök han gjorde hos IVO den 26 augusti.
– Viss undran om
när IVO tänker fatta beslut i ärendet.
– Hänvisande till en paragraf i förvaltningslagen; dylik påtryckning rörande IVO:s handläggning – SL uttrycker sig exakt så här:
Då det enligt 7 paragraf Förvaltningslagen finns ett krav på myndigheter att ett ärende där någon särskild är part bl.a. ska handläggas enkelt, snabbt utan att säkerheten eftersätts undrar jag när IVO avser att fatta beslut.
– SL framför därpå att "
det är väldigt svårt för mig att få arbeta under den tid utredningen pågår".
Jo, och det
ska vara svårt för SL att arbeta för närvarande - i alla fall som läkare - just med tanke på vad han utreds för. Det menar jag. Om det nu är läkare han tänker sig (ha anspråk på) att tjänstgöra som. Enligt min uppfattning är det över huvud taget inte lämpligt att han arbetar som psykiatriker i detta nu. Har han ingen som kan tala om det för honom?
Vidare kan jag berätta för SL att han nog ska vara glad för att ärendet utreds där det utreds, dvs. i IVO Syd i Malmö, och genom den inspektör som har hand om hans fall. De brukar vara förhållandevis snabba i Malmö med utredningar och ärendet har hanterats professionellt, gediget och snabbt. Väldigt mycket material finns under den tid som varit. I många andra fall i landet i dylika ärenden har det tagit bra mycket längre tid än det tagit hos IVO Syd. Ibland finns under motsvarande utredningstid endast ett par tre dokument i andra utredningar, på andra ställen. I Malmö har de jobbat på bra och är redan uppe i cirka 25 dokument. Det är bra IVO-aktivitet det!
När det gäller SL:s passning till IVO:s handläggande inspektör så har han ingenting för sin retorik. SL är ute och cyklar helt enkelt. I praktiken praxis-agerar inte IVO:s utredare efter ett sådant i lag formulerat
krav som SL skriver om. I det här ärendet har det som jag nämnt också hanterats väl så "säkert" och "snabbt" hittilldags, som jag ser det. Sedan är det något oklart vad SL just menar med "enkelt" (!) och "utan att säkerheten eftersätts".
Hur ser han själv på
patientsäkerheten – när han väljer att tjänstgöra på sjukhus samtidigt som han har åtta anmälningar på sig och utreds hos IVO? Om vi nu ska snacka om
säkerhet.
Den 19 november besvarade IVO:s inspektör den anmälde läkaren angående frågan om handläggningen (där det svartstilta är genom undertecknad):
Citat:
Jag har efter ditt besök begärt in uppgifter från de enheter där du tjänstgjort som hyrläkare.
Vid de flesta enheter har du inte förekommit i vare sig avvikelser eller klagomål från patienter men vid En verksamhet har det förekommit klagomål från flera patienter vilket jag är i färd med att kontrollera.
En verksamhet för mycket – om man frågar mig.
Där är IVO-ärendet för närvarande.