2014-07-01, 15:51
Medlem
Har precis plockat ihop en ny dator, men har "problem" med strömsparläget.

Med min gamla dator kunde jag väcka datorn ur strömsparläget genom att klocka på valfri tangent på tangentbordet, eller datormusen. Med min nya dator så kan jag endast väcka datorn genom att trycka på bootknappen.

Trycker jag på musen händer ingenting, trycker jag på tangentbordet så tänds tangentbordets bakgrundsbelysning, inget mer.

Någon som vet en lösning?

Och för övrigt så använder jag W7 Ultimate, 64-bitars.
Och innan ni hänvisar till Windows 7-tråden så placerade jag inte tråden där av den anledning att jag inte själv vet om det är operativsystemet det är fel på.
Citera
2014-07-01, 16:25
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Liknande frågor har besvarats tidigare och har konstaterat att det ofta innebär problem att använda de olika varianterna viloläge, vänteläge och strömsparläge. Det har normalt att göra med att hårdvaran inte är helt kompatibel med dessa funktioner.

Ofta kan det korrigeras genom installation av de senaste drivrutinerna, särskilt för chipset (moderkort), grafikkort och nätverkskort, men gärna även för alla andra komponenter. Börjar med detta och kontrollerar också att inställningarna i BIOS är korrekta.

Stäng sedan av strömsparfunktionerna helt och hållet. Det kan göras under energialternativ i Kontrollpanelen, men är faktiskt enklare i Kommandotolken (startad som administratör). Skriv

"powercfg -h off" Starta om datorn och skriv sedan "powercfg -h on"

Kontrollerar om det har hjälpt.
Citera
2014-07-01, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Liknande frågor har besvarats tidigare och har konstaterat att det ofta innebär problem att använda de olika varianterna viloläge, vänteläge och strömsparläge. Det har normalt att göra med att hårdvaran inte är helt kompatibel med dessa funktioner.

Jag har faktiskt alltid antagit att dessa tre varianterna bara var tre ord för samma sak.
Hur som helst, angående hårdvaran - betyder det att jag har köpt "skithårdvara" och borde byta?

Citat:
Ofta kan det korrigeras genom installation av de senaste drivrutinerna, särskilt för chipset (moderkort), grafikkort och nätverkskort, men gärna även för alla andra komponenter. Börjar med detta och kontrollerar också att inställningarna i BIOS är korrekta.

Grafikkortet har de senaste drivrutinerna, däremot installerade jag chipset, grafikkort och nätverkskort från skivan jag fick med modekortet. Jag ska ta en titt efter nyare drivrutiner på nätet.

Citat:
Stäng sedan av strömsparfunktionerna helt och hållet. Det kan göras under energialternativ i Kontrollpanelen, men är faktiskt enklare i Kommandotolken (startad som administratör). Skriv

"powercfg -h off" Starta om datorn och skriv sedan "powercfg -h on"

Kontrollerar om det har hjälpt.

Ursäkta krånglet, men här förstår jag faktiskt inte vad som menas. Jag använder ofta strömsparläget när jag inte ska använda datorn på några timmar, så slipper jag att starta upp den igen, och kan också behålla flikar på chrome.
Så jag vill gärna ha kvar den funktionen.
Citera
2014-07-01, 18:12
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du kontrollerat under avancerade inställningar för energialternativ?
Citera
2014-07-01, 19:23
Medlem
Citat:

Kikat lite där ja, men inte hittat något angående tangentbord och mus.

Men angående hårdvaran - betyder det att jag har köpt "skithårdvara" och borde byta? Typ modekortet?
Citera
2014-07-01, 19:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Svårt att veta då ingen spec på hårdvaran inte finns med.
Citera
2014-07-01, 20:02
Medlem
Citat:

CPU: Intel Core i5-4670K
GPU: MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Moderkort: ASUS B85-G43, Socket-1150
PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W PSU (Är egentligen XFX TS-series 550w)
HDD: WD Desktop Black 1TB
Citera
2014-07-01, 23:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoppMedKaffe
CPU: Intel Core i5-4670K
GPU: MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Moderkort: ASUS B85-G43, Socket-1150
PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W PSU (Är egentligen XFX TS-series 550w)
HDD: WD Desktop Black 1TB

Ser inget fel på dessa komponenterna. Har du kontrollerat under Bios?
Citera
2014-07-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ser inget fel på dessa komponenterna. Har du kontrollerat under Bios?

Nu är grafikkort, chipset och nätverkskort uppdaterat. Problemet kvarstår.
Jag har kikat lite i bios men vet inte vad jag ska leta efter faktiskt. Inte hittat något ang. strömsparläge iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in