2014-07-01, 14:27
Medlem
Tränar en intensiv sport och under tävlingsdagarna brukar jag ha svårt att få i mig tillräckligt med mat/energi för att ha orka 110% hela dagen/helgen ut.

Nu undrar jag vad för mat det finns där ute som är lätt att äta samt ger mycket energi och tillåter mig att vara explosiv och inte bli tung och seg i väntan mellan matcherna.

Just nu äter jag bananer och kexchoklad samt dricker vatten under tävlingsdagarna mellan matcherna.

Har ni några tips eller trix på hur man ska äta eller när?

Bästa hej!
Citera
2014-07-01, 14:32
Medlem
Avokado kanske kan funka? gott och energirikt och ganska enkelt. Väldigt gott med skagenröra.
Citera
2014-07-01, 15:58
Medlem
Queen-Obscences avatar
Ett förslag skulle ju vara är att man gör en energirik smoothie..

http://www.arla.se/recept/banansmoothie-med-jordnotter/ <--- exempelvis.

Vill man göra smoothien mer energirik kan man använda sig av kokos i olika former, nötsmör (jordnöt, cashewnöt, mandel etc) , avokado som tidigare föreslagits, havregryn, proteinpulver...

Kanske inte allt blandat tillsammans men det är bara att välja och vraka!
Citera
2014-07-01, 19:29
Medlem
kalkys avatar
Ett paket med riskakor kanske?
Citera
2014-07-01, 22:22
Medlem
I de lägena rekommenderar jag att du gör som de flesta elitidrottare gör. Svep sportdryck så snart som möjligt efter avslutad prestation för att påbörja återhämtningen och energiinlagringen så snabbt som möjligt. Därefter något lättätet såsom riskakor, mackor etc. Absolut inget kolhydratsnålt eller tungjobbat i magen. Blodet ska vara på andra ställen
Citera
2014-07-02, 08:33
Medlem
Fruktsmoothie. Man kan proppa i en hel del utan att det känns alls.
Citera
2014-07-02, 09:02
Medlem
Banan ger ju inte mycket energi om man ser till storleken så testa att hoppa den. Macker som ovan tipsade om lät vettigt.

Är osäker på om du behöver äta så mycket. Själv hade jag druckit nått som gjorde mig pigg. Googla så hittar du ju många tips.
Citera
2014-07-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalky
Ett paket med riskakor kanske?
Skall testas nu! Kanske ha avokado på? ^^

Citat:
Ursprungligen postat av Insulinus
I de lägena rekommenderar jag att du gör som de flesta elitidrottare gör. Svep sportdryck så snart som möjligt efter avslutad prestation för att påbörja återhämtningen och energiinlagringen så snabbt som möjligt. Därefter något lättätet såsom riskakor, mackor etc. Absolut inget kolhydratsnålt eller tungjobbat i magen. Blodet ska vara på andra ställen

Vad räknas som tungjobbat för magen?

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Banan ger ju inte mycket energi om man ser till storleken så testa att hoppa den. Macker som ovan tipsade om lät vettigt.

Är osäker på om du behöver äta så mycket. Själv hade jag druckit nått som gjorde mig pigg. Googla så hittar du ju många tips.

Bananerna skall då skippas!

Tror ni att den traditionella hemmagjorda energidrycken vatten med socker, salt och citron (för smak) kan fungera väl?

Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Fruktsmoothie. Man kan proppa i en hel del utan att det känns alls.
Skall testas!
Får kolla fram energirika frukter och börja mala ner!
Citera
2014-07-03, 16:46
Medlem
knarkpulvers avatar
Ris!
Citera
2014-07-03, 16:52
Medlem
Ljust bröd med smält ost
Citera
2014-07-04, 19:13
Medlem
kalkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarbapappa
Skall testas nu! Kanske ha avokado på? ^^
Det är nog ingen blandning jag skulle uppskatta i alla fall, men tur att alla tycker olika hehe.
Senast redigerad av kalky 2014-07-04 kl. 19:16.
Citera
2014-07-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarbapappa

Vad räknas som tungjobbat för magen?

*Flytande föda är lättare än fast föda
*Fettrik och fiberrik föda absorberas långsammare och saktar ner magsäckstömningen vilket är bra i många fall men inte i det här fallet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in