2005-08-26, 01:11
Medlem
hagge3s avatar
För mig beror det lite på.
Köper jag begagnade böcker som kan anses ha ett lite klassiskt och fint värde köper jag mycket gärna inbundet, och betalar då också ett lite högre pris.
Annars tycker jag inbundet är otympligt, tungt och dyrt.
Läste den inbundna utgåvan av Brott & Straff, det var en brottningsmatch att läsa den i sängen.

När jag köper nya böcker föredrar jag för det mesta pocket.
Det är billigt, lätt att ta med i exempelvis väskan och dessutom så väger dom inte så mycket, så sängläsning är inget problem alls.
En nackdel med pocket är att det inte är lika hållbart som inbundet.
Köpte en gammal och torr pocket från sjuttiotalet, det var Solsjenitsyns verk Den Först Kretsen. Kostade 30 kr men då sprack det titt som tätt i ryggen på den och sidor ville flyga all världens väg efter hårda tag i väskan och i sängen.

Men sköter man sina pockets bra och behandlar dom fint så håller dom alldeles utmärkt. Dessutom så lär väl pockets som ges ut idag vara av lite högre kvalité än dom från 60- och 70-talet.

Pocket is the shit.
Citera
2005-08-26, 01:18
Medlem
Marulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
......
Annars tycker jag inbundet är otympligt, tungt och dyrt.
Läste den inbundna utgåvan av Brott & Straff, det var en brottningsmatch att läsa den i sängen.
...................
Pocket is the shit.

Så känns det varje gång jag läser en inbunden bok.
Pocket är ju mycket skönare, den kan man böja och bända, sätta snorkråkor i som bokmärken och sen slänga ner i källaren när man läs, dessutom är de billigare.

Har ändå inga bokhyllor så alla mina böcker hamnar där till slut iaf, nackdelen är väl att man inte kan visa upp hur intellektuell man är om man får oväntat besök.
Citera
2005-08-26, 01:23
Medlem
Parkers avatar
Har alltid älskat pocket-formatet. Billigt och bra; kultur är till för alla plånböcker!
Citera
2005-08-26, 01:38
Medlem
Spaders avatar
Föredrar pocket.
Vet inte varför... Kanske för att dom är billigare, känns tjockare och sitter fint i bokhyllan.
Älskar min 1400sidors version av pestens tid.

/Spader
Citera
2005-08-26, 01:39
Medlem
LadyTieras avatar
Pocket, jag kan inte läsa med omslag på och slarvar alltid bort det när jag tar av det så jag håller mig (om jag kan) till pocket.
Citera
2005-08-26, 01:44
Medlem
wondermans avatar
Köper också oftast pocket böcker då jag gillar formatet bättre, och jag läser alltid tills jag sommnar av utmattning, och sen ligger jag på boken och sover.
Citera
2005-08-26, 03:57
Medlem
haloklins avatar
Det beror på. Jag köper böcker för att någon gång i framtiden kunna ha ett kvalitativt litet "bibliotek". Detta gör att jag i praktiken bara köper sådana böcker som jag misstänker att jag inte kommer skämmas för om något decennium. Sedan tittar jag också på bokens formgivning och bindning där bägge i värsta fall kan få en bok ratad. Generellt gäller att inbundet > pocket, men jag är inte främmande för att rata en ful och dåligt bunden inbunden bok till förmån för en någorlunda snygg och vällimmad pocket. Det enda jag aktivt vägrar köpa är kartonnage.
Citera
2005-08-26, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haloklin
Det beror på. Jag köper böcker för att någon gång i framtiden kunna ha ett kvalitativt litet "bibliotek". Detta gör att jag i praktiken bara köper sådana böcker som jag misstänker att jag inte kommer skämmas för om något decennium. Sedan tittar jag också på bokens formgivning och bindning där bägge i värsta fall kan få en bok ratad. Generellt gäller att inbundet > pocket, men jag är inte främmande för att rata en ful och dåligt bunden inbunden bok till förmån för en någorlunda snygg och vällimmad pocket. Det enda jag aktivt vägrar köpa är kartonnage.

Du för inte med någon osanning. Jag instämmer helt och hållet.
Citera
2005-08-26, 07:32
Medlem
Pocket tycker jag känns lite obalanserade när de är väldigt tjocka. De blir inte alls så lätthanterade då. I dessa fall föredrar jag inbunden upplaga. Är det en tunnare bok tar jag pocket om det finns. Vad är det för fel på kartonage förresten?
Citera
2005-08-26, 08:21
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
i och med att pocket är klart mer ekonomiskt så har det blivit mest pocket, har nog inte köpt en enda inbunden bok för nypris. sen så är formatet ofta mer praktiskt..får plats i jackfickan, gör mindre ont att rulla över ifall man råkat somna med boken i sängen etc.

Sen så är mycket av det jag läser endast tillgängligt som pocket i svenska bokaffärer...så pocket..helt klart
Citera
2005-08-26, 08:47
Medlem
Megalomanias avatar
Får jag välja fritt så föredrar jag helt klart inbundet men på grund av ekonomi och att de flesta av mina inköp sker spontant i bokaffärer så blir det ändå mest pocket då det mesta jag köper bara finns tillgängligt i det formatet.

Jag förstår inte alls vad alla har mot stora böcker. Ju större desto mysigare tycker jag. Jag älskar gigantiska böcker av det slaget man alltid såg trollkarlar läsa ur i tecknade filmer som liten.

Dessutom tycker jag att pocket är mycket otympligare att läsa då man alltid måste spjärna upp sidorna konstant för att kunna läsa. Det gör det väldigt enerverande för mig när jag läser i sängen eftersom jag vill ligga på rygg med ena armen bakom huvudet.
Citera
2005-08-26, 10:09
Medlem
Tevildos avatar
Inbundet, helt klart. Men oftast så har jag inte råd så det blir pocket.

En intressant anmärkning i sammanhanget är att jag har hört att pocket och inbundet egentligen bara riktar sig till olika kundtyper. Prisskillnaden reflekterar inte alls den egentliga skillnaden i prodktionskostnad, som enligt uppgift är väldigt liten. Någon som vet mer om detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in