• 5
  • 6
2005-08-28, 19:42
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjäbb bjäbb
Nej, det är du som missar poängen. Som jag skrev i ett annat inlägg passar olivolja naturligtvis till mycket, men inte till allt. Precis samma sak gällert alla andra råvaror.
Uj, en riktig oliv-o-fil här som verkar ta illa åt sig för att man inte diggar olivolja, jag missar ingen poäng eftersom jag svarade inte på ditt inlägg utan snarare på de inlägg i tråden där de skrivit att de ratar svensk husmanskost till fördel för olivoljemat.
Citat:
Och nej, man dränker inte allt i olivolja "därnere". Det är väl t ex bara att titta på recepten jag knåpade ner som är typisk italiensk husmanskost. Inte speciellt mycket till olivolja där, eller hur?
Jag pratade om Portugal, du kanske missade det?
Citat:
Hur menar du med "skippa svensk mat"? Ingen har väl påstått att man ska skippa svensk mat bara för att man använder olivolja? Vad är egentligen svensk mat för dig? Inte ens de heliga svenska köttbullarna är ju svenska från början. Spagetti och köttfärssås är väl ungefär standardmat i Sverige nu för tiden. Men tänk då på att pasta inte ens fanns att köpa i Sverige för 50 år sedan.
Suck, ständigt detta "Sverige har ingen egen kultur" och "Sverige har ingen egen mat"
Citat:
Är det inte så att matinfluenser ständigt kommer från hela världen och påverkar den matkultur som finns, men anpassas till det lokala utbudet och de lokala råvaror som finns att tillgå? Det hela är väldigt simpelt - våra matvanor förändras ständigt, så att säga att vi skippar svensk mat till förmån för något annat är bara struntprat.
Det finns en del inlägg där man ratar svensk mat.
Självklart ska man influeras av andra maträtter men det är intressant att detta överanvändande av olivolja kom inte förräns diverse ICA/Konsum-tidningar basunerade ut hur "bra" olivolja är till allting, nu är det ju löjligt med hur mycket varor med "olivsmak" det finns, samma sak med chokladen, så fort någon tidning/kock säger att "det här är bra" börjar Svensson genast använda det fastän varan har funnits i decennier i landet.
Citat:
Den mat vi väljer att äta äter vi för att vi tycker den är god, inte för att sitta och fundera på vad som är rätt och fel rent historiskt. För du menar väl inte att du sitter hemma varje dag och smäller i dig geléslibbiga kycklinggklubbor med rotfrukter och mjöd? För det var just det man käkade i Sverige förr i tiden innan potatisen hittade hit.

Äter du glass, pizza och kebab? Inget av det där är väl speciellt svenskt? Däremot har vi genom åren anpassat både glass, kebab och pizza till svenska förhållanden och svenska smaklökar. En typisk italiensk glass är inte direkt som GB vill jag påstå. En fransk och italiensk glass är inte heller samma sak.
En massa bjäbb på dig alltså, blir du ledsen i brunögat för att alla inte avgudar olivolja eller?

Edit: För att slippa mer bjäbb om det så måste jag nog säga att det handlar inte om maten är svensk eller inte utan om att olivoljan är överskattad, alltså det som är trådens ämne, jag skiter fullständigt i om maten kommer från turkiet eller om den består av frusna inuittestiklar, det är olivolja vi snackar om och inte vad som är svenskt eller inte.
Citera
2005-09-12, 00:48
Medlem
dog den ut? ska göra palt imorgon...
Citera
2005-09-12, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Olivolja innehåller fleromättade fetter, likaså en av mig ofta använd rapsolja..
Smör innehåller omättade fetter, omättade fetter är onyttiga, har du inte fattat det?
Pasta utan fett klibbar ihop i kastrullen efter pausen i durkslaget.
Det blir dessutom betydligt godare med olivolja eller smör på den varma pastan.

Sen detta att steka i olivolja av verginetyp, det går alldeles utmärkt och blir väldigt smakligt om man anpassar stektemperaturen efter vilken oljetyp man använder.

smör innehåller Mättat och det e det som inte e nyttigt
Citera
2010-03-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxxxen
smör innehåller Mättat och det e det som inte e nyttigt
Ursäkta om jag bumpar denna extremt gamla tråd, men blir irriterad på att totalt falska påståenden ligger som sistainlägg i en sån här stor tråd - som kommer upp tidigt i Google.

Mättat fett är INTE onyttigt utan nyttigt (i rätt mängd).
Omättat fett, framförallt fleromättat fett oxiderar i kroppen och bildar fria radikaler som kan leda till cancer bland annat. Men omättade fetter är bra också, men att säga att mättat=onyttigt och omättat=nyttigt är helt idiotiskt.

Smör, äkta sådant, är så underskattat. Det bästa är att variera sig, men man ska passa sig för att steka för mycket i oljor med fleromättade fetter, speciellt i för höga temperaturer, då fetterna oxiderar (härsknar!).
Citera
2010-03-24, 19:32
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creel
Ursäkta om jag bumpar denna extremt gamla tråd, men blir irriterad på att totalt falska påståenden ligger som sistainlägg i en sån här stor tråd - som kommer upp tidigt i Google.

Omättat fett, framförallt fleromättat fett oxiderar i kroppen och bildar fria radikaler som kan leda till cancer bland annat. Men omättade fetter är bra också, men att säga att mättat=onyttigt och omättat=nyttigt är helt idiotiskt.

Smör, äkta sådant, är så underskattat. Det bästa är att variera sig, men man ska passa sig för att steka för mycket i oljor med fleromättade fetter, speciellt i för höga temperaturer, då fetterna oxiderar (härsknar!).
Bra att du bumpa en 5 år gammal tråd för att till slut säga det....
Citera
2010-03-24, 19:57
Medlem
R.Mutts avatar
Nåja, han hade ju iaf en legetim ursäkt

Citat:

Folkbildning
Citera
2010-03-25, 13:15
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:

Så sant....
Citera
2010-03-25, 14:10
Medlem
Citat:

Källa?
Citera
2010-03-25, 15:03
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryzz
Källa?
http://pagina.se/filer/becel.pdf tar upp ämnet.
Citera
2010-03-25, 15:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apppe
Bra att du bumpa en 5 år gammal tråd för att till slut säga det....
Du läste inte ens hans post verkar det som, kanske du ska göra ett försök till
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in